علی دایی، خارج از کنترل!

دنیای اقتصاد: بازی نفت تهران و استقلال حاشیه‌های بسیار زیادی داشت که قسمتی از آنها قبل از شروع مسابقه آغاز شد. بخشی مربوط به محرومیت علی دایی بود که سرمربی نفت به شدت به آن اعتراض کرد. دایی را به‌خاطر رفتارهایش در مسابقه حذفی با سپاهان دو جلسه از حضور روی نیمکت نفت محروم کردند که او در بازی با استقلال، اولین جلسه محرومیتش را پشت‌سر گذاشت. دایی عقیده داشت رفتارهایش در اصفهان نباید با محرومیت مواجه می‌شد و اگر هم قرار بر محرومیت بود، این مجازات باید فقط در جام حذفی برایش اعمال می‌شد؛ همان‌طور که وقتی مهدی رحمتی فصل گذشته در مسابقات لیگ تخلف کرد، محرومیتش را در لیگ اعمال کردند و مانع از حضورش در بازی فینال جام حذفی نشدند.

با این وجود استدلال علی دایی از سوی کمیته انضباطی پذیرفته نشد تا این مربی بازی روز پنج‌شنبه را از روی سکوها تماشا کند. همچنین تصمیم عجیب مسوولان ورزشگاه تختی برای میزبانی از تمرینات استقلال قبل از مسابقه این هفته هم حسابی نفتی‌ها را شاکی کرد. آنها عقیده داشتند وقتی در این استادیوم میزبان هستند، نباید زمین اصلی برای تمرین در اختیار تیم حریف قرار بگیرد. همین مساله نشان می‌داد بازی پرتنشی در راه است که اتفاقا همین‌طور هم شد. تصمیم بحث‌برانگیز تورج حق‌وردی در اعلام خطا به سود استقلال در صحنه تنها گل این بازی از یک‌سو و تکرار فحاشی هواداران استقلال علیه دایی از سوی دیگر باعث شد بعد از مسابقه شاهد خشم بی‌سابقه نفتی‌ها باشیم.

توفان نفتی‌ها

بلافاصله بعد از پایان بازی همه کارشناسان داوری اعلام کردند گل استقلال روی تصمیم اشتباه داور به ثمر رسیده؛ طبیعی است که در چنین وضعی علی دایی غیرقابل مهار خواهد بود. شهریار که بازی را از روی سکوها دیده بود، پس از پایان مسابقه در جمع خبرنگاران گفت: «برخوردهای داور را از دقیقه اول بازی نگاه کنید. در نیمه اول حمدی‌نژاد کاری نکرد که داور به او اخطار داد. در نیمه دوم هم روی بازیکن ما خطا شد، اما داور خطای ما را گرفت. شاهکار داور در صحنه‌ای بود که بازیکن حریف سُر خورد اما خطای ما را گرفت و همان توپ گل شد. فیفا باید از کارهایی که در ایران صورت می‌گیرد و قوانینی که اختراع می‌شود، بهره‌برداری کند. فیفا این چیزها را کم دارد. فیلم بازی موجود است. اصلا خطایی که داور برای استقلال گرفت خنده‌دار است. کسی که خواب باشد با یک تلنگر بیدار می‌شود اما کسی که خودش را به خواب زده با داد و فریاد هم بیدار نمی‌شود. بعد از بازی جام حذفی این اتفاقات برای ما می‌افتد.»

علی دایی به دلیل محرومیت نمی‌توانست در نشست خبری حاضر شود، اما برادر او محمد جورش را کشید و حسابی از خجالت داور بازی درآمد: «به نظر من کاشته‌ای که منجر به گل استقلال شد را خود داور باید می‌زد. بازیکن حریف لیز خورد و خودش افتاد و داور هم از خدا خواسته گفت بیا و بزن توی گل! برای کمیته داوران برای این چینش متاسفم.» در عین حال اما تندترین مواضع مربوط به مدیرعامل نفت تهران بود. بخشی از سخنان حسین شهریاری را به نقل از «ایسنا» بخوانید: «بعد از بازی حذفی برای پیروزی استقلال در این دیدار برنامه‌ریزی شده بود. داور و کمک‌داور اشتباه سوت زدند و در نتیجه ما شکست خوردیم. به هیچ وجه پشت محوطه ما خطا رخ نداد. همه عوامل برگزاری جمع شده بودند تا ما شکست بخوریم. چرا زمین اختصاصی ما را پیش از برگزاری مسابقه به استقلال می‌دهند؟ عوامل بالادستی برای پیروزی استقلال تلاش کردند و زمین را در اختیار این تیم قرار دادند.»

خارج از کنترل ماست!

علی دایی در شرایطی دوباره به مسوولان فدراسیون فوتبال تاخت که همین حالا هم دوران محرومیتش را می‌گذراند! به‌طور کلی مشخص نیست فدراسیون فوتبال با اخذ چه تصمیمی می‌تواند شهریار را مهار کند. شاید جالب‌ترین واکنش به دور تازه حملات دایی را دیروز رئیس کمیته داوران نشان داد؛ جایی که فریدون اصفهانیان به سایت کاپ گفت: «این صحبت‌ها دیگر درست نیست. علی دایی و مدیران نفت دائما این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند. درست است که اشتباه صورت گرفته، اما این‌طور صحبت کردن شایسته نیست. دایی محروم شده و روی سکو بوده اما بازهم این‌طور برخورد می‌کند. فکر می‌کنم دیگر از دست کمیته انضباطی هم خارج باشد که با دایی چگونه برخورد کند. مسوولان بلندپایه فدراسیون باید در این باره تصمیم بگیرند.»