سوخت سبز در باک آبی!

دنیای اقتصاد: نیم‌فصل دوم برای استقلال خوب شروع شد. آنها که در پایان دور رفت تنها پنج پیروزی داشتند و اصلا نتوانسته بودند هواداران‌شان را راضی کنند، دور برگشت را بهتر آغاز کردند. استقلال در اولین ایستگاه از مسابقات نیم‌فصل دوم در ورزشگاه تختی باید به مصاف نفت تهران می‌رفت. نفت در این فصل حریفی دشوار برای استقلال بوده که در بازی رفت لیگ از این تیم مساوی گرفت و در مسابقه حذفی هم در یک بازی به شدت جنجالی استقلال را حذف کرد. علیرضا منصوریان که به شکلی معجزه‌آسا روی نیمکت استقلال ابقا شده بود، این بار توانست انتقام دو نبرد قبلی را بگیرد و نفت را با تک گل امید ابراهیمی از روی یک ضربه کاشته استثنایی شکست بدهد، اگرچه بسیاری از کارشناسان داوری و حتی رئیس دپارتمان داوری نیز اعلام کرده‌اند تورج حق‌وردی در مورد اعلام خطای منجر به گل اشتباه کرده، اما به هر حال همین ضربه ششمین برد فصل استقلال را در پی آورد و باعث شد شاگردان منصوریان که از کسب جام حذفی هم ناامید شده‌اند، بار دیگر به حضور در کورس بالای جدول لیگ فکر کنند.

اعتماد دوباره به جوانان

بازی با نفت اما برای استقلالی‌ها نکته ویژه دیگری هم داشت؛ اینکه علیرضا منصوریان برای دومین مسابقه پیاپی ترکیبی جوان و متفاوت را برای ورود به زمین انتخاب کرد. بعد از آنکه تیم جوان شده استقلال در هفته آخر نیم‌فصل اول توانست نمایشی جذاب برابر سپاهان ارائه بدهد و در اصفهان از این تیم امتیاز بگیرد، خیلی‌ها عملکرد کادرفنی این تیم را ستودند و جسارت منصوریان را تحسین کردند. حالا به نظر می‌رسد سرمربی آبی‌ها دلش می‌خواهد با همین فرمول جلو برود و بختش را بیازماید. او می‌داند که اگر به جوان‌ترها میدان بدهد و حتی شکست بخورد، باز حجم انتقادها کمتر از زمان ناکامی با ستاره‌ها خواهد بود. بنابراین منصوریان برای بازی با نفت هر چه جوان داشت به ترکیب اصلی اضافه کرد. روز پنج‌شنبه برای دومین مسابقه متوالی حسین حسینی به جای مهدی رحمتی سرشناس در چارچوب دروازه استقلال قرار گرفت. حسینی که در بازی قبلی برابر سپاهان با وجود عملکرد نسبتا خوبش نتوانسته بود دروازه‌اش را بسته نگه دارد، در این بازی نخستین کلین‌شیت فصلش را به ثبت رساند.

این سومین بازی حسینی برای استقلال در لیگ شانزدهم بود. او در بازی هفته اول برابر همین نفت تهران هم از محرومیت مهدی رحمتی استفاده کرد و به‌عنوان بازیکن فیکس راهی زمین شد، اما ارسلان مطهری اجازه ثبت کلین‌شیت را به وی نداد. حالا با توجه به بسته ماندن دروازه استقلال در مسابقه با نفت، از امروز با اطمینان باید نوشت حسینی در مسابقه آتی برابر استقلال خوزستان هم در ترکیب اصلی آبی‌ها حضور خواهد داشت. در این مسابقه همچنین علیرضا منصوریان امید نورافکن را هم در میانه میدان به بازی گرفته بود. نورافکن بعد از بازی اول دور رفت مقابل نفت دیگر فرصت بازی پیدا نکرده بود، اما این بار در پستی متفاوت راهی میدان شد و البته طول خواهد کشید تا در این منطقه محک بخورد. فرشید اسماعیلی هم مطابق معمول به‌عنوان یکی از جوانان استقلال در ترکیب اصلی حضور داشت و البته در خط جلوی زمین هم بهنام برزای و محسن کریمی به‌عنوان دو بازیکن جوان دیگر به میدان رفتند. حالا واکنش هواداران استقلال به کسب پیروزی با این ترکیب متحول شده، کاملا مثبت بوده است. این برد باعث شده هم پیشکسوتان و هم اعضای هیات‌مدیره باشگاه به حمایت از منصوریان بپردازند و او را برای ادامه استفاده از «سوخت سبز» تشویق کنند.

جوانگرایی در خطر

در همین حال اما تلاش استقلال برای خرید دو، سه بازیکن جدید همچنان ادامه دارد؛ بازیکنانی که سن‌شان پایین نیست و در صورت جذب ممکن است جایگاه سخت به دست آمده جوانان استقلال در ترکیب اصلی را به خطر بیندازند. آندرانیک تیموریان یکی از این بازیکنان است که در ۳۳سالگی در آستانه بازگشت به استقلال قرار دارد. همچنین سرور جباروف هم خرید احتمالی استقلال به‌عنوان سهمیه بازیکن خارجی آسیایی خواهد بود. ستاره خط میانی این سالیان تیم ملی ازبکستان در حال حاضر ۳۴ساله است. از سوی دیگر سجاد شهباززاده هم از باشگاه آلانیا اسپور درخواست رضایتنامه کرده تا احتمال حضورش در استقلال بیش از پیش افزایش پیدا کند. باید دید در صورت جذب این نفرات، میانگین سنی استقلال باز هم بالا می‌رود یا نه؛ هرچند برخی بر این باورند که برای ادامه راه در لیگ و آسیا، حتما به حضور چند بازیکن باتجربه در استقلال نیاز است.