داستان سرباز سروش!

دنیای اقتصاد: سروش رفیعی؛ شاید اغراق نباشد اگر بگوییم این اسم، یکی از پرتکرارترین عبارات رسانه‌های ورزشی در چند ماه گذشته بوده و بارها و بارها در وسایل ارتباط جمعی محل بحث قرار گرفته است. ماجرا این است که رفیعی به‌عنوان یکی از تکنیکی‌ترین بازیکنان فوتبال ایران، در نیم‌فصل اول لیگ شانزدهم آخرین ماه‌های خدمت سربازی‌اش را در تراکتورسازی پشت‌سر می‌گذاشت و به همین دلیل درست از همان ابتدای فصل حرف و حدیث‌ها در مورد مقصد بعدی این بازیکن آغاز شد. هر چه به مقطع نقل‌وانتقالات زمستانی نزدیک‌تر شدیم، شایعات در مورد رفیعی و مقصد بعدی‌اش بیشتر شد. با این حال درست در روزی که به نظر می‌رسید کار سروش در تراکتور پایان می‌یابد و او بازیکن آزاد می‌شود، انتشار یک خبر شوکی بزرگ به فوتبال ایران وارد کرد؛ اینکه رفیعی ۶ ماه اضافه خدمت دارد و به این ترتیب ناچار است تا پایان فصل در تبریز باقی بماند. این خبر چنان باعث تعجب مخاطبان و خشم و کلافگی خود رفیعی شد که این بازیکن در مصاحبه‌ای عجیب و کوتاه جواب‌های تندی به یک خبرگزاری داد. پیش از این همیشه از سروش رفیعی به‌عنوان یکی از بازیکنان محجوب فوتبال ایران یاد می‌شد، اما او این بار در مصاحبه‌اش به سیم آخر زد و حتی به طعنه گفت باشگاه تراکتورسازی به جای کارت پایان خدمت برای او «گواهینامه» صادر خواهد کرد! این موضوع از صبح دیروز در کانون توجهات بود؛ طوری که هم مسوولان نظام وظیفه در مورد آن اظهارنظر کردند و هم خود رفیعی ناچار به ارائه توضیح شد.

اضافه خدمت دارد یا ندارد؟

دیروز رسانه‌ها ابتدا سراغ مدیرکل تربیت بدنی نیروهای مسلح رفتند و نظر او را در مورد حاشیه جدید پیش آمده برای سروش رفیعی جویا شدند. سردار باران چشمه در این مورد به سایت کاپ گفت: «این ۶ ماه اضافه خدمت وجود دارد. حالا باید ببینیم که این اضافه خدمت از طرف نظام وظیفه بوده یا باشگاه تراکتورسازی. هر شخصی که به خدمت سربازی می‌رود در رابطه با اضافه خدمتش ابتدا حوزه نظام وظیفه پاسخگو است و سپس حوزه محل خدمتی. به هر حال شخص آقای آجورلو در این باره بهتر می‌تواند پاسخگو باشد.» دقایقی بعد اما معاونت سرباز نیروی انسانی سپاه عاشورا مطلب متفاوتی را با خبرگزاری تسنیم در میان گذاشت. سرگرد سلامی در مورد اضافه خدمت رفیعی گفت: «اکنون به‌صورت دقیق از زمان خدمت این بازیکن خبر ندارم، اما اضافه خدمتی که این بازیکن داشت بخشیده شده است. رفیعی مشکلی ندارد و برای تاریخ دقیق پایان خدمت او باید به دفترچه خدمتش مراجعه کرد.»

من «آزاد» هستم

بعد از پایان بازی ذوب‌آهن و تراکتورسازی، یک گفت‌وگوی چند دقیقه‌ای بین سروش رفیعی و سردار آجورلو درست روی چمن ورزشگاه در گرفت که البته ستاره فوتبال ایران حاضر نشد محتوای مکالمه‌اش با مدیرعامل تراکتورسازی را رسانه‌ای کند. در مجموع این‌طور به نظر می‌رسد که خود سروش بهتر از هرکس دیگری به شرایط سربازی‌اش اشراف دارد و می‌تواند داستان را توضیح بدهد. رفیعی دیروز تاکید کرد سربازی‌اش تمام شده و در تشریح موضوع به سایت ورزش‌سه گفت: «من در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ به خدمت اعزام شدم و طبق قانون باید در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۵ خدمتم به اتمام برسد. یک موضوع درباره سربازهایی که غیبت دارند وجود دارد و آن ۶ ماه اضافه خدمت است که این مساله شامل همه کسانی شده که کارتشان باطل شده بود با این تفاوت که اکثریت آنها قبل از ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ سرباز شده بودند و با توجه به اینکه شامل عفو مقام معظم رهبری شدند، اضافه خدمتشان بخشیده شد.

بعد از سپری کردن یک فصل در تراکتور در زمان تعطیلات پیش‌فصل ۹۶ ـ ۹۵ شخصا به ستادکل نیروهای مسلح مراجعه کردم و خدمت آقایان باران چشمه، امیر باقری و موسی کمالی رسیدم که آنها نامه‌ای را به اداره سرباز سپاه خدمت جناب توکلی ارسال کردند. در این نامه قید شده بود اضافه خدمت ۶ ماهه من از نظر ستاد کل نیروهای مسلح بخشیده شده است. این نامه با توجه به ابلاغیه اداره سرباز سپاه لازم‌الاجرا است و بنابر مندرجات آن سربازی من در تاریخ ۱۹/ ۱۰/ ۹۵ به اتمام می‌رسد. البته این نامه به هر دلیلی به دست سردار آجورلو نرسیده بود و ایشان از آن بی‌اطلاع بودند. من بعد از بازی ذوب با ایشان حرف زدم و همان‌طور که از قبل هم مطمئن بودم تمام هدف آقای آجورلو کمک به من و جلوگیری از ضایع شدن حق هر فردی از جمله سروش رفیعی است. در نهایت ایشان همان جا تماس گرفتند و پس از اطلاع از این نامه گفتند مطمئن باش حمایت می‌کنم و اجازه نمی‌دهم ظلمی در حق تو صورت بگیرد و با توجه به بخشیده شدن اضافه خدمت تو بازیکن آزاد هستی.»

مقصد نهایی کجاست؟

این چند روز همه جا شایعه شده بود که رفیعی با پرسپولیسی‌ها تمام کرده، اما او این موضوع را تکذیب و همان حرف‌های قبلی را در مورد مقصد بعدی‌اش تکرار کرد: «از همه رسانه‌ها و هواداران و فعالان فضای مجازی خواهش می‌کنم که از شایعات و البته توجه کردن به آنها خودداری کنند. اولویت من برای ادامه فوتبال حضور در یک تیم خارجی است؛ جایی که احساس کنم از نظر فوتبال به من کمک می‌شود. اگر شرایط یک درصد به‌گونه‌ای باشد که برای حضور در یک تیم خارجی کارها پیش نرود، آن وقت بعد از اتمام اردوی تیم ‌ملی تصمیم‌گیری می‌کنم. تا این لحظه به هیچ کدام از باشگاه‌های داخلی پاسخ مثبت نداده‌ام.»

فولاد چه شد؟

در ماجرای مربوط به رفیعی اما هنوز یک نکته مجهول دیگر باقی مانده است. حدود یک ماه پیش بود که فولاد مدعی شد هنوز چند ماه از قرارداد سروش با این باشگاه باقی مانده است. سروش البته این مساله را قبول نداشت. طرفین به کمیته انضباطی رفتند و آنجا از خودشان دفاع کردند. چند روز بعد گفته شد حکم قطعی کمیته انضباطی در این مورد صادر شده و دبیرکل باید آن را اعلام کند، اما دیگر خبری نشد که نشد! معلوم نیست پشت پرده فوتبال ایران چه معادلاتی در جریان است که حتی اعلام یک حکم ساده را هم این‌قدر سخت و دشوار می‌کند.