ریال بکارید دلار درو کنید!

دنیای اقتصاد: این روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هواداران پرسپولیس این است که محمد انصاری در ادامه مسابقات لیگ شانزدهم سرخپوش باقی می‌ماند یا نه؟ مدافع محجوب قرمزها که از اواسط نیم‌‌فصل اول لیگ پانزدهم خودش را به‌عنوان دفاع چپ اصلی به ترکیب برانکو تحمیل کرد، در فصل جدید به منطقه میانی خط دفاع منتقل شد و آنجا هم عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودش به جا گذاشت. اینکه سرخپوشان نیمه اول لیگ را با تنها پنج گل خورده به پایان رساندند، اتفاق بزرگی بود که قطعا بخشی از آن به توانایی فنی انصاری مربوط می‌شد. او در کنار جلال حسینی زوج خوبی ساخت و حالا علاوه بر حضور در تیم ملی، با یک پیشنهاد جدی خارجی هم مواجه است.

از مدت‌ها قبل گفته می‌شد یک باشگاه چینی با رقمی هنگفت به‌دنبال جذب انصاری است. در مورد این پیشنهاد، اطلاعات ضد و نقیض زیادی در رسانه‌ها مطرح شد و حتی سرپرست باشگاه پرسپولیس آن را جعلی و غیررسمی دانست، اما حالا خبرگزاری‌های چینی هم اقدام به انتشار مطالبی در مورد این پیشنهاد کرده‌اند. آنها اخیرا نوشته‌اند باشگاه «هنگ فنگ» اصرار دارد در نقل‌وانتقالات زمستانی محمد انصاری را جذب کند، با وجود این فعلا برانکو سرسختانه با این انتقال مخالفت کرده؛ به خصوص که بعد از مفقود شدن گولچ و ناکارآمدی یانسکی، بحران نیروی انسانی در خط دفاعی قرمزها بیداد می‌کند. مسلما مربی کروات حاضر نیست در آستانه آغاز مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به همین راحتی یکی از باکیفیت‌ترین بازیکنانش را از دست بدهد؛ حتی اگر پای منفعت سه تا پنج میلیارد تومانی باشگاه در میان باشد. فارغ از اینکه مساله انصاری به کجا خواهد رسید و پرسپولیسی‌ها او را حفظ می‌کنند یا به پول انتقالش دل می‌بندند، باید از مساله حضور این ستاره در پرسپولیس به‌عنوان یک الگوی کاملا موفق تربیت بازیکن در ایران یاد کرد؛ الگویی که اگر جدی گرفته شود می‌تواند بسیاری از معادلات فنی، اقتصادی و مدیریتی فوتبال ایران را دستخوش تغییر کند.

چشم‌هایت را باز کن!

محمد انصاری ابتدای فصل گذشته به‌عنوان یک بازیکن تستی در تمرینات پرسپولیس شرکت کرد، پذیرفته شد و با قراردادی کمتر از ۲۰۰میلیون تومان برای دو سال به عضویت قرمزها درآمد! حالا فقط نیمی از مدت آن قرارداد سپری شده، اما این بازیکن علاوه بر سر و سامان دادن به اوضاع خط دفاعی قرمزها، به تیم ملی هم راه یافته و پیشنهادی دارد که در صورت تحقق، شاید بتواند تا ۲۰درصد از بودجه سالانه باشگاه پرسپولیس را تامین کند! آیا این یک اتفاق معمولی است؟ یادمان باشد پرسپولیس در ۱۰سال گذشته بارها برای جذب مدافعان داخلی و خارجی اسم و رسم‌دار خیز برداشته و میلیاردها تومان در این مسیر سرمایه‌گذاری کرده، اما تقریبا هیچ‌کدام از آنها چنین قابلیتی نداشته‌اند. مدیران فوتبال ما گاهی فراموش می‌کنند که خوشبختی و موفقیت تا چه اندازه می‌تواند به آنها نزدیک باشد. همین امروز ستاره‌های مهمی در پرسپولیس و استقلال محصول جذب از تیم‌های پایه یا دسته‌های پایین‌تر هستند؛ از مهدی طارمی و احمد نوراللهی و فرشاد احمدزاده گرفته تا فرشید اسماعیلی و محسن کریمی! در چنین شرایطی عجیب است که همچنان مدیران و مربیان خیلی از تیم‌های ایرانی از جمله سرخابی‌ها به جای تداوم اعتماد به نیروهای جوان و بااستعداد، سراغ جذب بازیکنان اسمی یا هندوانه‌های دربسته خارجی می‌روند.

چنین رویه‌ای که غیر از اتلاف پول و انرژی هیچ نتیجه دیگری ندارد، شاید عمدتا به دو دلیل در پیش گرفته شود؛ نخست بی‌اطلاعی و عدم مهارت و درایت مدیران و دیگری سودجویی و منفعت‌طلبی آنها یا واسطه‌ها. طبیعی است که انتقال ۲۰۰میلیونی بازیکن گمنامی مثل انصاری به پرسپولیس نمی‌تواند سود چندانی برای دلال‌ها داشته باشد. آنها در عوض روی انتقال بازیکنان خارجی بی‌کارنامه تمرکز می‌کنند تا سهم‌شان را به‌صورت «دلاری» دریافت کنند یا سراغ جابه‌جا کردن بازیکنان دانه‌درشت لیگ می‌روند تا حق انتقال‌شان فقط در یک فقره، از ۱۰۰میلیون تومان هم تجاوز کند! واضح است که اگر مدیران فوتبال در ایران در دام چنین واسطه‌گری‌هایی گرفتار شوند، خیلی زود به خودشان می‌آیند و می‌بینند در ازای پول کلانی که از کف داده‌اند، بهره‌وری فنی چندانی هم نصیب‌شان نشده است. در نقطه مقابل اگر قدرت عبور از سد آهنی این قبیل واسطه‌ها وجود داشته باشد، جا برای خودنمایی جوان‌های مستعد باز می‌شود؛ کسانی که هم می‌توانند بدنه تیم را تا چند سال بیمه کنند و هم تحت شرایطی قادر هستند با انتقال به لیگ‌های خارجی، برای باشگاه‌ها سودآوری داشته باشند. مورد محمد انصاری (چه به لیگ چین برود و چه نرود) نشان می‌دهد حتی در چارچوب ناقص و ابتر فوتبال ایران هم امکان درآمدزایی از مسیرهایی مثل جذب بازیکنان مستعد وجود دارد. مثل کاری که همین امروز سپیدرود رشت در مورد انتقال شایان مصلح به پرسپولیس در حال تجربه آن است؛ یک ستاره گمنام دیگر که شاید سناریوی انصاری را برای سرخ‌ها تکرار کند.