منصوریان به آخر خط رسید؟

دنیای اقتصاد: جام حذفی همین است؛ از دور دل می‌برد و از نزدیک زهره! چند ماه با ظاهر فریبنده‌اش همه را امیدوار و خوشدل نگه می‌دارد، اما ناگهان خنجرش را تا کمر در قلب تیم‌ها فرو می‌کند. پرسپولیسی‌ها در یک دهه گذشته بارها طعم جفاکاری جام حذفی را چشیده‌اند. آنها که در این مدت عمدتا شانس چندانی برای بردن لیگ نداشته‌اند، خیلی از فصل‌ها امیدشان را به جام حذفی بسته‌اند و چند ماهی را با رویای فتح دومین جام معتبر کشور و کسب سهمیه لیگ قهرمانان پشت سر گذاشته‌اند، اما در نهایت درست در آخرین لحظه ضربه کاری و مهلک را دریافت کرده‌اند. بهترین مثالش برای سرخ‌ها شاید لیگ دوازدهم باشد؛ سالی که رویانیان با جذب کلی ستاره یک تیم کهکشانی بست. آنها با ژوزه راه به‌جایی نبردند، بین راه دست به دامان یحیی گل‌محمدی شدند و بعد از منتفی شدن رستگاری از مسیر لیگ، دل به فینال جام حذفی بستند. با این وجود درست در روزی که بنا بود کاپیتان مهدی مهدوی‌کیا جام را مقابل دیدگان یکصدهزار نفر بالا ببرد و در اوج افتخار از فوتبال خداحافظی کند، سپاهان، پرسپولیس را شکست داد و عروسی را به عزا تبدیل کرد. جام حذفی همین است؛ فقط یک تیم موفق دارد و ده‌ها تیم ناکام. در این تورنمنت فریبنده، اولین اشتباه می‌تواند منجر به مرگ شود و حالا دو سال است که این داستان برای استقلال تکرار می‌شود.

فصل گذشته استقلال از اوایل زمستان فینالیست جام حذفی شد. این تیم در لیگ نمایش‌های خوبی نداشت و حتی داربی تهران را هم به پرسپولیس واگذار کرد، با این حال در تمام آن چند ماه آخر همه ته دل‌شان می‌گفتند: «بی‌خیال، جام حذفی را می‌گیریم.» با این همه درست در بازی فینال و آنجا که نباید، پای آبی‌ها لغزید. مهدی رحمتی که خودش استاد پنالتی گرفتن است، آن روز مقابل رشید مظاهری حرفی برای گفتن نداشت. گلر جوان ذوب‌آهن موفق‌تر بود و جام را از چنگ استقلال در آورد. فصل به بدترین شکل ممکن برای استقلال به پایان رسید، مظلومی رفت و جای خود را به منصوریان داد. با این همه منصوریان هم نیاموخت که نباید همه تخم مرغ‌هایش را در سبد جام حذفی بگذارد. طعنه‌آمیز است که او یک سال پیش در آذرماه در همین ورزشگاه تختی به‌عنوان مربی نفت تهران جام حذفی را در برابر استقلال از دست داد و آذرماه امسال در همین بازی و استادیوم به‌عنوان سرمربی استقلال مسابقه را واگذار کرد! یادگاری‌های‌تان را روی دیوار جام حذفی ننویسید؛ این عروس هزار داماد، پر از تقلب و نیرنگ است.

امروز علی دایی و عبدالله ویسی و امیر قلعه‌نویی هم باید این نکته را درک کنند. از همه بدتر اینکه حتی اگر از هزارتوی جام حذفی هم بگذرید و قهرمانی‌اش را به چنگ بیاورید، هواداران آن را به چشم یک تحفه ناقابل و جام درجه دو تلقی خواهند کرد؛ اتفاقی که در لیگ‌های نهم و دهم برای علی دایی رخ داد و جای پای او را در پرسپولیس آن روزگار محکم نکرد.حالا شاید منصوریان بهتر از هر زمان دیگری دریافته باشد برای نیمکت استقلال بیش از حد جوان و کم‌تجربه بود؛ حالا که می‌گویند او «شام آخر» را هم صرف کرده و فقط برای سالاد تشریفاتی روی نیمکت استقلال باقی مانده! شایعه‌سازان معتقدند کادرفنی استقلال قطعا تغییر خواهد کرد و این اتفاق پس از بازی یکشنبه آینده برابر سپاهان و در طول تعطیلات دو هفته‌ای نیم‌فصل رخ خواهد داد. تا ببینیم چه شود!