تحفه‌های اوکراینی!

دنیای اقتصاد: داستان همچنان ادامه دارد. پیش از شروع لیگ شانزدهم و پس از آنکه پرسپولیس برای برگزاری یک اردوی تدارکاتی راهی اوکراین شد، ناگهان خبر رسید دو بازیکن اوکراینی به این تیم پیوسته‌اند. این مساله از همان ابتدا محل سوال و تردید بود؛ طوری که منتقدان مثلا می‌پرسیدند آیا اگر این تیم به جای اوکراین در سوئد یا رومانی اردو می‌زد، دو بازیکن سوئدی و رومانیایی جذب پرسپولیس می‌شدند؟ در شرایطی که طبق قوانین فعلی لیگ ایران هر باشگاهی در لیستش فقط می‌تواند نام ۱۸بازیکن بزرگسال را جا بدهد، از همان ابتدا هم جای تعجب بود که چرا پرسپولیس دو سهمیه مهم را به دو بازیکن خارجی اختصاص داده؛ به‌خصوص که بعدا مشخص شد آنها رزومه چندان قابل‌توجهی هم ندارند و همچنین از شرایط فیزیکی مطلوبی برخوردار نیستند. در این شرایط طبیعی بود که انتقال پریموف مهاجم و پل‌یانسکی مدافع به پرسپولیس، با انبوهی از انتقادها مواجه شود. همین مساله باعث شد از آغاز فصل هجمه شدیدی متوجه مدیریت باشگاه شود و رسانه‌ها، منتقدان و مخالفان گاه و بیگاه ماجرای جذب این دو بازیکن را مثل چماق بر سر قرمزها بکوبند.

تازه همه این مسائل در شرایطی بود که پرسپولیس از همان آغاز فصل نتایج خوبی گرفت و بالانشین شد؛ چه اینکه اگر اتفاقی غیر از این رخ می‌داد، شدت حملات بیشتر هم می‌شد. حالا اما با ثبت اولین شکست فصل پرسپولیس در لیگ شانزدهم، دوباره انتقادها از خرید این دو بازیکن اوج گرفته است. یانسکی که کلا مصدوم است و تا آسیب‌دیدگی‌اش بهبود پیدا می‌کند به مصدومیتی جدید دچار می‌شود، پریموف هم بعد از دو بازی فیکس ناامیدکننده، در اصفهان ۱۰دقیقه فرصت حضور در میدان را پیدا کرد و باز هم نمایشی بی‌اثر ارائه داد. به این ترتیب منتقدان موقعیت مناسبی برای به چالش کشیدن جذب اوکراینی‌ها پیدا کردند و دوباره فضای رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر قرار دادند. در همین راستا برنامه تلویزیونی نود هم که ابتدای فصل گزارشی انتقادی و افشاگرانه در این مورد پخش کرد، دوباره در برنامه این هفته به این موضوع پرداخت و گزارشی از رد پای ترکاشوند، معاون اقتصادی باشگاه در این مورد روی آنتن برد. در این قسمت حتی مصاحبه مهمی از ساسان انصاری پخش شد؛ ستاره‌ای که ابتدای فصل از پرسپولیس جدا شد و به فولاد برگشت. آقای گل فعلی لیگ شانزدهم در این مصاحبه تایید کرد کار جذب اوکراینی‌ها از سوی ترکاشوند انجام شده و او حتی خودش این موضوع را در اردو اعلام کرده است!

دفاعیات آقای متهم

چنانکه گفته شد بسیاری از رسانه‌های منتقد و از جمله برنامه تلویزیونی نود، محمد علی ترکاشوند را متهم ردیف اول جذب دو بازیکن بی‌کیفیت اوکراینی قلمداد می‌کنند. در همین راستا عادل فردوسی‌پور دوشنبه‌شب به دفعات اعلام کرد آمادگی دارد ارتباط تلفنی با معاون اقتصادی باشگاه پرسپولیس برقرار کند و او در مورد ابهامات توضیح بدهد. ترکاشوند اما روی خط نیامد. این چهره خبرساز دیروز در مورد اینکه چرا با برنامه نود ارتباط تلفنی برقرار نکرده گفت: «چندین بار خواسته‌ام صحبت کنم اما آقای فردوسی‌پور قبول نمی‌کنند من به برنامه بروم و از خودم دفاع کنم. ایشان می‌خواهد من تلفنی روی خط بروم که البته قبول نکردم چون اجازه نمی‌دهد کسی حرف بزند و فقط خودش صحبت می‌کند.» او که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرده، در ادامه سعی می‌کند در ماجرای جذب اوکراینی‌ها پشت سرمربی تیم سنگر بگیرد و همه چیز را متوجه برانکو بداند: «چند بار ماجرا را گفته‌ام این بار هم می‌گویم. بنده در هفته دوم اردوی اوکراین به جمع تیم اضافه شدم و زمانی که به آنها رسیدم صحبت‌های مقدماتی در مورد حضور این دو بازیکن صورت گرفته بود و برانکو هم تاییدشان کرده بود. وی به‌عنوان سرمربی تصمیم‌گیرنده اصلی بود. در روزهای پایانی اردو برانکو بنده را صدا کرد و گفت که کار عقد قرارداد این دو بازیکن را انجام بدهم و من هم این کار را به‌عنوان مسوول نقل و انتقالات انجام دادم. حتی آقای گلستانی که میزبان ما بود وقتی متوجه شد این دو بازیکن را جذب کرده‌ایم گلایه کرد که اگر شما بازیکن می‌خواستید به من می‌گفتید تا گزینه‌های بیشتری را معرفی کنم. بنده هم از ایشان خواهش کردم که از فدراسیون فوتبال اوکراین در مورد کیفیت فنی این دو بازیکن استعلام بگیرند که این کار انجام شد و مورد تایید قرار گرفتند.» ترکاشوند حتی حاضر است از کیفیت فنی این دو بازیکن هم دفاع کند.

او معتقد است یانسکی قربانی سیستم بسته برانکو شده و پریموف هم هنوز جا نیفتاده: «چون بنده خودم فوتبالیست بودم شناخت کافی از مسائل فنی یک بازیکن دارم. به نظرم این دو، بازیکنان خوبی هستند. ولی برانکو حتی در زمان حضورش در تیم ملی هم از ۱۴-۱۵ بازیکن بیشتر استفاده نمی‌کرد. روش ایشان این‌گونه است. به همین خاطر ممکن است به این دو بازیکن کمتر میدان داده باشد. وگرنه هردوی این بازیکنان خوب هستند. برانکو به خط دفاعی تیمش اعتقاد دارد و به پلی یانسکی بازی نمی‌رسد. پریموف هم در همه تمرینات گلزنی می‌کند. به هرحال بازیکنان خارجی وقتی به تیم‌های بزرگ می‌آیند مشکلاتی دارند. تعداد بازیکنان خارجی که در تیم‌های بزرگ ایران خیلی خوب نبودند کم است.» این هم دفاع آخر ترکاشوند: «دلیل حاشیه‌سازی‌ها را نمی‌دانم. شاید دوستان ایجنت ناراحت شده‌اند که چرا این دو بازیکن از کانال خودشان به پرسپولیس نیامدند. تنها کاری که از دستم برمی‌آید این است که آنها را به خدا واگذار کنم.» قضاوت با شما!