قصه هزار و یک شب!

دنیای اقتصاد: سردار آزمون و همچنان سردار آزمون! این انگار تنها موجودی فعلی فوتبال ایران در خارج از مرزهاست که باید بار سنگین رویاپردازی‌های میلیون‌ها ایرانی را به دوش بکشد. یک روز او را به بارسا و رئال می‌برند و یک روز با برنامه فتوشاپ پیراهن لیورپول را به تنش می‌پوشانند! سال‌ها پیش که خبری از تلگرام و اینستاگرام نبود، فوتبال ایران چند نماینده فعال در لیگ‌های معتبر اروپا داشت؛ طوری که علی دایی با بایرن‌مونیخ به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم رسید یا به شوخی می‌گفتند از هر سه گلی که در بوندس‌لیگا به ثمر می‌رسد، یکی از آنها را بازیکنان ایرانی می‌زنند! با وجود این امروز که رسانه‌های فردی و جمعی به شکلی چشمگیر گسترش پیدا کرده‌اند، هیچ لژیونری نداریم که درست و حسابی کار را در بیاورد و تشنگان خبر را سیراب کند.

در این میان همه چشم‌ها به سردار آزمون دوخته شده که انصافا بهترین استعداد جوان ایرانی است و در حال حاضر بیشتر از هرکس دیگری پتانسیل حضور در لیگ‌های معتبر قاره سبز را دارد. با وجود این در مورد سردار هم آن‌قدر شلوغ‌کاری و اغراق شده که دیگر همه را کلافه کرده است. به ویژه بعد از درخشش آزمون در لیگ قهرمانان اروپا و گلزنی او به اتلتیکو مادرید و بایرن‌مونیخ، امیدها برای انتقال او به یک باشگاه بزرگ افزایش پیدا کرد. این روزها به ویژه بحث حضور این بازیکن در لیورپول انگلیس حسابی داغ است، اما نگرانیم از اینکه مبادا این بار هم تمامی شایعات، توخالی از آب در بیاید. هنوز فراموش نکرده‌ایم که چندی پیش از قول پدر سردار آزمون نوشته بودند سال گذشته آرسن ونگر برای حضور سردار در آرسنال، مستقیما با قربان بردیف تماس گرفته و به مذاکره با سرمربی روستف پرداخته؛ هرچند این خبر به زودی تکذیب شد. حالا هم این نگرانی وجود دارد که بحث لیورپول شبیه همان قصه باشد و سردار ایرانی کماکان در روستوف یا تیمی شبیه آن باقی بماند!

در روستوف می‌ماند؟

در همین حین و در شرایطی که همه منتظر اتفاقات بزرگ در نقل‌وانتقالات زمستانی بودند، دیروز خبرگزاری‌های داخلی از باقی ماندن سردار آزمون در روستوف دست‌کم تا پایان فصل خبر دادند. «ایلنا» از قول روزنامه ایزوستیای روسیه نوشت روستوف به هیچ عنوان تا پایان فصل اجازه خروج آزمون از این تیم را نخواهد داد و بازیکن ایرانی تا پایان فصل حداقل در روستوف خواهد بود تا به این تیم کمک کند رتبه خوب در لیگ روسیه داشته باشد و همچنین در لیگ اروپا نیز نتایج خوبی را کسب کند. روزنامه روسی از قول الکساندر شیکونف، معاون باشگاه روستوف هم نوشته است: «آزمون عملکرد خوبی در این فصل برای ما داشت و طبیعی است که تیم‌های زیادی خواهان به خدمت گرفتن او باشند.

پیشنهادهای متعددی نیز برای جذب او به باشگاه ما رسیده است، ولی روستوف به هیچ عنوان نمی‌خواهد تا پایان فصل او را از دست بدهد. ما می‌دانیم که او بازیکن کلیدی برای ما محسوب می‌شود و برای کسب نتایج بهتر نیاز داریم که او را در تیم داشته باشیم.» در ادامه گزارش مزبور هم از قول رسانه روسی آمده: سردار آزمون قطعا از روستوف جدا خواهد شد، ولی این اتفاق قرار نیست به‌زودی رخ دهد. الکساندر موستووی، فوتبالیست سابق تیم‌ ‌ملی روسیه که در دو جام جهانی ۹۴ و ۲۰۰۲ برای تیم‌ ‌ملی این کشور بازی کرد، درباره سردار آزمون گفت‌: «من دو سال پیش هم گفتم که او سطح بسیار بالایی دارد و به همین خاطر می‌تواند مهاجم اول روستوف باشد. ما در طول دو سال گذشته دیدیم که او تبدیل به مهاجم نخست روستوف شد. از نظر من او همین الان هم می‌تواند به تیم بزرگ‌تر اروپا برود. توانایی‌های آزمون به حدی است که می‌تواند در همین سن و سال کم بدرخشد. به نظر من بهتر است اگر او می‌خواهد به اروپا برود همین الان اقدام به رفتن به اروپا کند و نگذارد این اتفاق دیرتر از موعد رخ دهد.»

سکوت سردار

خود سردار اما از این همه شایعه خسته است. او که قبلا هم گفته بود تحمل این همه حرف و حدیث را ندارد، دیروز در مورد پیشنهادهای خارجی‌اش فقط یک جمله کوتاه به زبان آورده: «در این مورد صحبت خاصی ندارم و نمی‌خواهم در این برهه زمانی تا تکلیفم روشن نشده اظهارنظر کنم.»