حذف از یلدا

با مشخص شدن هشت تیم برتر جام حذفی و رخ دادن شگفتی‌هایی چون حذف پرسپولیس، فولاد خوزستان، استقلال خوزستان، پیکان و... این رقابت‌ها جذاب‌تر از گذشته شده است. دیدارهایی که کم‌کم چهره مدعی قهرمانی را نشان خواهد داد تا رقابت برای کسب یکی از سهمیه‌های آسیایی داغ‌تر شود. در ادامه دیدارهای جام‌حذفی فوتبال، امروز سه دیدار از مرحله یک‌چهارم نهایی برگزار خواهد شد. دیدارهایی که حساسیت هم دارد و می‌تواند چند ساعت پیش از مراسم شب یلدا، شادی و غم خیلی‌ها را رقم بزند. در جمع ۸ تیم برتر تیم دسته دومی نفت و گاز گچساران هم حضور دارد. تیمی شگفتی‌ساز که بازیکنانش برای صعود همچنان با انگیزه هستند. نگاهی به این رقابت‌ها می‌اندازیم.

مرگ و زندگی برای منصوریان

بدون شک مهم‌ترین اتفاق روز، تقابل استقلال و نفت تهران است.هم از این جهت که استقلال تنها تیم پرطرفدار پایتخت است که هنوز در این رقابت‌ها باقی‌مانده و هم اینکه مصاف علیرضا منصوریان با نفتی‌ها حساسیت‌زاست. استقلال در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر، باتوجه به خریدهایی که ابتدای فصل داشت، نتوانسته نتایج خوبی کسب کند. همین مساله فشار زیادی روی علیرضا منصوریان ایجاد کرده و از همین‌رو سرمربی آبی‌پوشان حسابی تمرکزش را روی جام حذفی گذاشته است تا بلکه بتواند با کسب قهرمانی در این رقابت‌ها، هم یک جام به هواداران تیمش بدهد و هم با مسیری کوتاه سهمیه آسیایی بگیرد.

رقابت‌های جام حذفی آنقدر برای منصوریان مهم است که می‌گوید بازی با نفت به اندازه بازی با السد در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا برای او اهمیت دارد.اینجا هم پای مرگ وزندگی برای او درمیان است.منصوریان و تیمش راه سختی برای قهرمانی در لیگ دارند، بنابراین میانبرآسیایی شدن و کسب یک جام برای بقا درنیمکت استقلال، همین‌جام حذفی است. ازدست رفتن این امکان می‌تواند بیش ازگذشته جایگاه سرمربی جوان آبی‌ها را که در هیات‌مدیره باشگاه هم کم منتقد ندارد متزلزل کند. این ماجرا از یکسو و از سوی دیگر رویارویی منصوریان با نفت هم جالب است. منصوریان در هفته اول لیگ با نفت و علی دایی روبه‌رو شده بود که حاصل کار تساوی یک - یک بود. مطمئنا کار هر دو تیم با شرایط فعلی سخت است؛ هم استقلال شرایط فنی‌اش بهتر شده و هم نفت توانسته شرایط خوبش را در لیگ ادامه دهد که این اتفاقات، این بازی را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند. برنده این مسابقه در مرحله بعد به مصاف برنده سپاهان و سایپا خواهد رفت.

تمجید منصوریان از تیم دایی

علیرضا منصوریان درکنفراس خبری پیش از بازی با تمجید از تیم علی دایی گفت: «دایی چند بازیکن به نفت اضافه کرده اما تیم منسجم نفت حفظ شده و نتایج قابل قبولی هم تا اینجا گرفته‌اند و این برای ما این پیغام را دارد که بازی سختی مقابل آنها خواهیم داشت. از طرف دیگر تیم ما همدل و یکصداست و از نظر روحی در شرایط خوبی قرار داریم. همه مجموعه استقلال اعم از کادر فنی، تدارکات، پزشکی، ماساژ و مسوولان داخل باشگاه یکدل هستند و می‌خواهیم صخره سختی به نام نفت را از پیش رو برداریم. ما می‌دانیم بازی سختی مقابل نفت داریم اما برای اینکه بتوانیم یک مرحله بالاتر برویم باید این بازی را ببریم.» منصوریان از دست زدنش به ترکیب تیم آن‌هم به‌طور مکرر، دفاع می‌کند: «برخلاف نظر برخی دوستان که کارشناسی کرده‌اند و می‌گویند منصوریان ترکیبش را خیلی دست می‌زند، باید بگویم این کارم دلیل دارد زیرا می‌خواهیم به ساختار ثابت برسیم و با ساختار ثابت روبه جلو حرکت کنیم. برخی دوستان که باتجربه هستند و سن و سالی هم دارند از تغییرات زیاد تیم من صحبت کردند در حالی که من این تجربه را از نفت با خودم به استقلال آورده‌ام. در لیگی که ۴۵ مسابقه داریم باید روبه جلو حرکت کنیم.»

برنامه وزمان مسابقات مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی به این شرح است.

سه‌شنبه 30 آذر

فولاد مبارکه سپاهان ................ سایپا - ۱۳:۳۰

نفت و گاز گچساران .... تراکتورسازی - ۱۴:۰۰

نفت تهران ................. استقلال تهران - ۱۶:۲۰

چهارشنبه اول دی

گسترش فولاد .....................ذوب‌آهن - ۱۳:۳۰