دنیای اقتصاد: این روزها قیمت دلار به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. تحلیلگران، عوامل گوناگونی را به‌عنوان دلیل این اتفاق مطرح می‌کنند، اما از هر مسیری که برویم، بالاخره رد پایی از ترامپ هم می‌بینیم! از قرار معلوم انتخاب غیرمنتظره او به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا نقش زیادی در افزایش قیمت ارز در ایران داشته و باعث شده دلار چیزی حدود ۵۰۰تومان گران‌تر شود. مسلما تغییر قیمت ارز تاثیر زیادی بر معادلات حوزه‌های گوناگون دارد. در فوتبال هم این موضوع عمدتا به ضرر تیم‌هایی است که بازیکنان خارجی بیشتری در اختیار دارند. برای مثال زدن در این مورد، بهتر است پرسپولیس را انتخاب کنیم؛ چرا که در این مدت حرف و حدیث‌های زیادی در مورد بازیکنان خارجی این تیم وجود داشته است.

شواهد و قرائن نشان می‌دهد بازیکنان خارجی سرخپوشان با دستمزدهایی در این حدود به پرسپولیس پیوسته‌اند: پریموف ۲۵۰هزار دلار، یانسکی ۲۶۵هزار دلار، گولچ ۲۰۰هزار دلار و رادوشوویچ ۱۰۰هزار دلار. مجموع این اعداد، می‌شود ۸۱۵هزار دلار. در زمان عقد قرارداد با این بازیکنان، دلار چیزی حدود ۳۴۰۰تومان بوده که جمع دستمزد آنها را حدود ۲ میلیارد و ۷۷۰میلیون تومان می‌کرده، اما با عبور قیمت دلار از مرز ۳۹۰۰تومان، این رقم در حال حاضر به حدود سه میلیارد و ۱۸۰میلیون تومان افزایش پیدا کرده است؛ یعنی همین یک قلم نوسانات ارزی، چیزی حدود ۴۱۰میلیون تومان به پرسپولیس ضربه زده است!

شیوه عقد قرارداد

در گذشته قرارداد همه بازیکنان خارجی به دلار بسته می‌شد، اما با نوسانات بازار ارز در اوایل دهه۹۰، برخی باشگاه‌ها به سمت امضای قرارداد ریالی با بازیکنان خارجی رفتند. این رویه اما همه‌گیر نیست و همچنان بسیاری از قراردادها در فوتبال ایران دلاری بسته می‌شود. به علاوه در اغلب موارد آن نسخه از قرارداد که نزد بازیکن خارجی می‌ماند و مبنای عمل او قرار می‌گیرد حاوی دستمزد دلاری توافق‌شده بین طرفین است. تازه نباید فراموش کنیم افزایش قیمت ارز باعث بالا رفتن عدد بدهی باشگاه‌ها به مربیان و بازیکنان قدیمی هم که به فیفا شکایت کرده‌اند، می‌شود. با این شرح و تفاسیر، باید دید اصلا جذب بازیکن خارجی به صلاح هست و می‌تواند مقرون به صرفه باشد یا نه. تازه بد نیست بدانید دو بازیکن اوکراینی پرسپولیس با این تیم قرارداد دو ساله دارند و برای فصل بعد، رقم فعلی دستمزد کمی هم افزایش پیدا خواهد کرد!

اوکراینی‌ها ماندگار هستند

این اواخر با مسجل شدن کیفیت فنی نازل دو بازیکن اوکراینی پرسپولیس، شایعه شده بود در پی یک توافق دوطرفه به زودی قرارداد یانسکی و پریموف فسخ خواهد شد. با وجود این اخیرا نشانه‌ای جدی از ماندگاری این دو بازیکن در پرسپولیس دیده شده. موضوع این است که یانسکی و پریموف که تا به حال در هتل زندگی می‌کردند، اخیرا آپارتمان‌های‌شان را از باشگاه پرسپولیس تحویل گرفته‌اند و از حالا به بعد قرار است در منزل شخصی ساکن شوند. به این ترتیب آن دسته از هوادارانی که نسبت به جدایی این دو بازیکن و جایگزینی آنها با مهره‌های باکیفیت‌تر امیدوار بودند، زیاد نباید به خودشان وعده‌های زیبا بدهند!

یک ضربه دیگر

افزایش مخارج بازیکنان خارجی البته تنها ضربه دونالد ترامپ به پرسپولیس نیست، چراکه پیش‌تر و بلافاصله بعد از انتخاب او به ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام شد سفر پرسپولیسی‌ها به ینگه‌دنیا برای برگزاری اردو لغو شده است! ظاهرا قرار بوده سرخ‌ها در ژانویه مسافر آمریکا باشند که خب با انتخاب ترامپ همه چیز روی هوا رفت!