پرسپولیس- الهلال عربستان؛ گل سرسبد

ظهر روز گذشته قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۱۷ برگزار شد و نمایندگان ایران حریفان خود را شناختند. استقلال خوزستان، قهرمان لیگ پانزدهم، ذوب‌آهن اصفهان قهرمان جام حذفی، پرسپولیس نایب قهرمان لیگ پانزدهم و استقلال به عنوان تیم سوم لیگ در فصل گذشته نماینده ایران در لیگ قهرمانان فصل ۲۰۱۷ هستند. استقلال خوزستان، ذوب‌آهن و پرسپولیس سه سهمیه مستقیم ایران هستند که حضورشان در مرحله گروهی قطعی است و استقلال تهران برای حضور در مرحله گروهی باید یک دیدار پلی‌آف را روز ۱۹ بهمن در ورزشگاه آزادی با السد قطر برگزار کند. به این ترتیب در قرعه‌کشی انجام شده، وضعیت چهار گروه غرب آسیا که محل استقرار تیم‌های ایرانی است به این شکل مشخص شد:

گروه A: الاهلی امارات، لوکوموتیو ازبکستان، التعاون عربستان، (برنده دیدار استقلال - السد)

گروه B: الجزیره امارات، استقلال خوزستان، لخویا قطر، (برنده بازی الفاتح عربستان با تیم پیروز دیدار نسف‌قارشی ازبکستان - الحد بحرین)

گروه C: العین امارات، ذوب‌آهن اصفهان، الاهلی عربستان، (برنده دیدار الجیش قطر - بنیادکار ازبکستان)

گروه D: پرسپولیس، الهلال عربستان، الریان قطر، (برنده دیدار الوحده امارات با تیم پیروز دیدار الوحدت اردن - بنگلور هند)

نگاهی به گروه ایرانی‌ها

در گروه A استقلال که در پلی‌آف باید با السد از قطر روبه‌رو شود در صورت صعود در گروهی قرار می‌گیرد که در آن حریف چندان دشواری پیش‌رو نخواهد داشت. الاهلی امارات در حال حاضر وضعیت چندان خوبی در لیگ امارات ندارد ضمن اینکه التعاون نماینده سوم عربستان در این گروه حاضر است. التعاون در حال حاضر روی پله هفتم جدول لیگ عربستان قرار گرفته است. در گروه B استقلال خوزستان قهرمان ایران رقبای نسبتا دشواری پیش رو دارد چون با دو تیم سرشناس از امارات و قطر روبه‌رو می‌‎شود. ضمن اینکه تیم سوم این گروه از دل دو بازی پلی‌آف بین نماینده‌های عربستان، ازبکستان و بحرین مشخص می‌شود. در گروه C ذوب‌آهن رقبای بسیار سرسختی پیش رو خواهد داشت؛ الاهلی از عربستان که دیشب در یک بازی دوستانه مقابل بارسلونا بازی کرد، در کنار العین فینالیست دوره قبل با ستاره سرشناسی همچون عمر عبدالرحمان. رقیب سوم هم در پلی‌آف الجیش قطر با بنیادکار ازبکستان مشخص خواهد شد. در گروه D پرسپولیس با یکی از رقیبان سنتی باشگاه‌های ایرانی یعنی الهلال عربستان همگروه شد؛ رقیبی که رویارویی با آن همواره چالشی هیجان‌انگیز قلمداد می‌شود. الریان قطر قهرمان پرستاره این کشور در کنار نماینده چهارم امارات که احتمالا از پلی‌آف صعود خواهد کرد می‌تواند گروه نسبتا دشواری برای برانکو و شاگردانش باشد.

تقابل ایرانی؟

از هر گروه دو تیم به مرحله بعد صعود می‌کند و به این ترتیب احتمال برخورد تیم‌های ایرانی به هم در مراحل بعد وجود دارد. بر این اساس در مرحله یک‌هشتم نهایی احتمال رویارویی استقلال خوزستان و پرسپولیس و همچنین استقلال تهران و ذوب‌آهن وجود دارد. هر چند استقلال تهران برای ورود به بازی‌ها باید ابتدا در مرحله پلی‌آف پیروز شود.

اظهارنظرها

برانکو (سرمربی پرسپولیس): هر سه تیم حاضر در این گروه از روحیه بالای قهرمانی برخوردار هستند. دو تیم الهلال و الریان توانسته‌اند قهرمان فصل گذشته لیگ خود لقب بگیرند و پرسپولیس نیز در دو فصل اخیر مدعی لیگ ایران بوده و این نشانه‌های سختی رقابت در این گروه است. با توجه به حضور الریان و الهلال من سخت‌ترین گروه در منطقه غرب آسیا را گروه چهارم می‌دانم.

عبداللهی (سرپرست استقلال): فکر می‌کنم سخت‌ترین کار بازی با السد قطر است. تمام تمرکز ما صعود به مرحله گروهی است و اگر بتوانیم السد را شکست دهیم، کار سختی نخواهیم داشت. تلاش کادرفنی و باشگاه این است که بازی با السد را پشت سر بگذاریم.

پورکیانی (قائم‌مقام استقلال خوزستان): به نظرم قرعه خوبی نصیب ما شده است. امیدوارم قبل از شروع مسابقات آسیایی مشکلات مالی ما حل شود و حریف عربستانی به خاطر مشکلات میزبانی و بحث‌های متفرقه‌ای که وجود دارد بالا نیاید و با این تیم‌ها روبه‌رو نشویم.

شجاعی (سرپرست ذوب‌آهن): در گروه سختی هستیم و کار سختی هم داریم. ما باید در سه جبهه بجنگیم. تیم‌های خیلی قوی در گروه ما هستند ولی ما تیم با تجربه‌ای هستیم. نشان داده‌ایم در دورهای مقدماتی می‌توانیم خوب کار کنیم.

برنامه مسابقات ایرانی‌ها

دیروز همچنین برنامه مسابقات سه نماینده قطعی ایران در مرحله گروهی مشخص شد. مسابقات نمایندگان ایران و عربستان به احتمال فراوان در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود. چهارشنبه‌سوری امسال یعنی روز ۲۴اسفند هم نمایندگان ما بازی دارند. نکته امیدوارکننده برای پرسپولیسی‌ها هم این است که در روز آخر مسابقات باید با تیم چهارم گروه در ورزشگاه آزادی مصاف بدهند.

پرسپولیس:

پرسپولیس- الهلال، سه‌شنبه سوم اسفند در زمین بی‌طرف

تیم چهارم - پرسپولیس، سه‌شنبه ۱۰ اسفند در ورزشگاه تیم چهارم

الریان قطر - پرسپولیس سه‌شنبه ۲۴ اسفند در قطر

پرسپولیس - الریان قطر، دوشنبه ۲۱ فروردین در ورزشگاه آزادی

الهلال - پرسپولیس، دوشنبه چهارم اردیبهشت در زمین بی‌طرف

پرسپولیس- تیم چهارم، دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در ورزشگاه آزادی

استقلال خوزستان:

استقلال خوزستان- تیم چهارم، سه‌شنبه دوم اسفند در ورزشگاه غدیر اهواز

الجزیره امارات- استقلال خوزستان، دوشنبه نهم اسفند در امارات

استقلال خوزستان - لخویا، سه‌شنبه ۲۴ اسفند در ورزشگاه غدیر اهواز

لخویا- استقلال خوزستان، دوشنبه ۲۱ فروردین در قطر

تیم چهارم - استقلال خوزستان، سه‌شنبه پنجم اردیبهشت در ورزشگاه تیم چهارم

استقلال خوزستان - الجزیره، سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در ورزشگاه غدیر اهواز

ذوب‌آهن:

العین امارات- ذوب‌آهن، سه‌شنبه سوم اسفند در امارات

ذوب‌آهن - الاهلی عربستان، سه‌شنبه ۱۰ اسفند در زمین بی‌طرف

تیم چهارم- ذوب‌آهن، دوشنبه ۲۳ اسفند در ورزشگاه تیم چهارم

ذوب‌آهن - تیم چهارم، سه‌شنبه ۲۲ فروردین در فولادشهر اصفهان

ذوب‌آهن - العین امارات، دوشنبه چهارم اردیبهشت در فولاد شهر اصفهان

الاهلی عربستان - ذوب‌آهن، دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در زمین بی‌طرف