دو روی سکه پرسپولیس

دنیای اقتصاد: مسابقه‌ای که با حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود، بالاخره روز شنبه برگزار شد و تکلیف صدر جدول را تا پایان هفته سیزدهم روشن کرد. پرسپولیس و پدیده در شرایطی به مصاف هم رفتند که ابتدا قرار بود این بازی روز پنج‌شنبه در ورزشگاه ثامن برگزار شود، پس از آن، این بازی به دلایل نامشخصی به روز جمعه موکول شد و سپس شرایط بد جوی و بارش شدید برف، مسابقه دو تیم را ۲۴ساعت دیگر هم به تعویق انداخت. به این ترتیب سرخپوشان تهرانی و سفیدپوشان مشهدی ظهر روز شنبه روی زمینی که با مشقت فراوان و به‌طور شبانه‌روزی پاکسازی شده بود، رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. نکته غافلگیرکننده این بازی، حضور چشمگیر مردم روی سکوها بود؛ طوری که تقریبا ۳۰هزار گنجایش ورزشگاه ثامن به‌طور کامل تکمیل شده بود و این برای روز اول هفته با آن سرما واقعا چشمگیر بود. به هر حال این مسابقه با گل ثانیه‌های پایانی وحید امیری با برتری پرسپولیس به پایان رسید تا صدر جدول دوباره در اختیار سرخپوشان تهرانی قرار بگیرد. پدیده که هفته گذشته توانسته بود با متوقف کردن تراکتورسازی در مشهد نقش اثرگذاری در معادلات بالای جدول ایفا کند، این هفته در آخرین لحظات قافیه را باخت. با این وجود پدیده همچنان فرصت نقش‌آفرینی در ترکیب صدر جدول را دارد، چرا که در دو هفته بعدی باید به ترتیب به مصاف استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان برود.

نیمه پر لیوان

پرسپولیس در روزی پدیده مشهد را برد که با توجه به پیروزی تراکتورسازی برابر استقلال، نیاز مبرم به کسب هر سه امتیاز داشت. واقعیت آن است که پرسپولیس در این بازی به اندازه کسب پیروزی بر حریفش برتری فنی نداشت، اما به لطف جنگندگی تا آخرین ثانیه بازی،‌ موفق شد با دست‌های کاملا پر مشهد را ترک کند. به نظر می‌رسد شخصیتی که پرسپولیس برانکو ظرف دو سال گذشته پیدا کرده، حالا به این تیم کمک می‌کند تا در روزهایی که به اندازه کافی هم خوب نیست، پیروزی را در آغوش بکشد. این بازی البته نکات مثبت دیگری هم برای ایوانکوویچ داشت. دروازه‌بان کروات پرسپولیس با وجود دریافت گل در چهارمین تجربه گلری‌اش در لیگ، باز هم نشان داد توانایی‌های بالایی دارد و در شرایط خاص به راحتی می‌شود روی او حساب کرد. به علاوه وحید امیری که گل برتری سرخ‌ها را در این بازی زد، بار دیگر ارزش‌های منحصربه‌فرد خودش را به رخ کشید. امیری بازیکن محجوب و سر به زیری است که تا اینجای فصل نقش مهمی در صدرنشینی تیم برانکو ایفا کرده. وحید امسال سه بازی را به دلیل مصدومیت از دست داده و در ۱۰بازی دیگر ۴گل به ثمر رسانده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که او به اندازه طارمی به دروازه رقبا نزدیک نبوده و بیشتر نقش مهاجم سایه را ایفا کرده است. امیری به خوبی نشان داد در روزهای مهم، می‌تواند ناجی برانکو باشد و کار را برای تیم او در بیاورد. پرسپولیس تا اینجای فصل با گل‌های وحید، ۷امتیاز به دست آورده که مسلما کمک زیادی به بالانشینی این تیم کرده است.

نیمه خالی لیوان

معمولا رسم بر این است که وقتی یک تیم بازی را می‌برد، همه ضعف‌ها نادیده گرفته می‌شود و دیگر کسی به کم‌وکاستی‌ها اشاره نمی‌کند. پرسپولیس روز شنبه مملو از این اشکال‌ها بود. کمال کامیابی‌نیا به‌عنوان تنها هافبک دفاعی باقی‌مانده برای سرخ‌ها، روز بسیار بدی داشت و هواداران را به شکل جدی در مورد روزهای بعد از جدایی نوراللهی نگران کرد. محسن مسلمان هم نمایش خوبی در مشهد نداشت. کماکان اما بزرگترین نقطه ابهام پرسپولیس، حضور ربیع‌خواه در سمت چپ خط دفاعی است. پرسپولیس در این فصل کلا چهار گل خورده که دو تای آنها از سمت ربیع‌خواه بوده است. شنیده می‌شود در بازی با پدیده هم جلال حسینی و رادوشوویچ به این بازیکن تذکر داده‌اند. به علاوه هنوز بحران گلزنی در پرسپولیس لیگ شانزدهم حل نشده. این تیم فصل گذشته تا پایان هفته سیزدهم با اینکه در رده هشتم قرار داشت، سه گل بیشتر از امسال زده بود. از مجموع ۱۵گلی که پرسپولیسی‌ها تا اینجا به ثمر رسانده‌اند، ۷گل از روی ضربات ایستگاهی بوده است. ۶ گل آخر تیم برانکو صرفا از راه سانتر از کناره‌ها و سه گل آخر این تیم فقط با ضربات سر به دست آمده است. به این ترتیب کاملا روشن است که تیم برانکو نیاز شدیدی به بازنگری در طرح‌های تهاجمی‌اش دارد و باید در این زمینه کار جدی صورت بگیرد.