کودتا علیه یک مدیر در استقلال

دنیای اقتصاد: سال‌هاست که در مورد حضور غیرموثر چهره‌های سیاسی در هیات‌مدیره باشگاه‌های فوتبال بحث می‌شود. خیلی‌ها در این مدت گفته‌اند و نوشته‌اند که نباید افراد غیرفوتبالی که نه سابقه موجهی در ورزش دارند و نه مهارت مدیریتی‌شان احراز شده به عضویت در هیات‌مدیره تیم‌های پرهوادار در بیایند، اما این رویه همچنان ادامه دارد و ظاهرا تغییر دولت‌ها هم باعث تغییر طرز تفکر در این رابطه نمی‌شود! مثلا آخرین هیات‌مدیره‌ای که برای باشگاه استقلال معرفی شد و از چند ماه پیش به کار مشغول است، بار دیگر یادآور همان تلفیق کلیشه‌ای و ناکارآمد است؛ یعنی چند عضو سیاسی و اقتصادی و چند پیشکسوت برای حفظ ظاهر! در این ترکیب، یکی از چهره‌های سیاسی منتخب، حسن زمانی بوده؛ نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی که عضو کارگروه ناموفق واگذاری سرخابی‌ها به بخش‌خصوصی هم بود! زمانی در این چند ماه از پرمصاحبه‌ترین چهره‌های خانواده استقلال بوده و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم حتی از خود علیرضا منصوریان هم حضور بیشتری در رسانه‌ها داشته است. همین مساله حالا برای او دردسرهایی به‌وجود آورده و یک بار دیگر این بحث را داغ کرده که فلسفه حضور دنباله‌دار افراد سیاسی در بدنه مدیریتی سرخابی‌ها چیست؟

ماجرای شوک جنجالی

مدت‌ها است که مصاحبه‌های عجیب و غریب زمانی باعث دردسر می‌شود. استقلال در این فصل کمتر از حد توقع نتیجه گرفته،‌ طبیعی است که چنین مجموعه‌ای بیش از هر چیز دیگر به آرامش نیاز داشته باشد. با وجود این، این عضو هیات‌مدیره بارها به انتقاد تند و بی‌محابا از کادرفنی پرداخته است. بعد از بازی گسترش‌فولاد که استقلال در آخرین دقایق پیروزی را برابر تیم ۱۰نفره با مساوی عوض کرد، زمانی آشکارا از منصوریان انتقاد کرد و مدعی شد او نتوانسته کار را مدیریت کند! موضوع زمانی جالب‌تر شد که استقلال هفته بعدش صبای قم را شکست داد. اینجا بود که زمانی گفت‌وگوی جالب‌تری انجام داد و گفت: «مصاحبه قبلی من به استقلال شوک داد و باعث شد این بازی را ببریم!» مسلما چنین اظهارنظرهایی از سوی یک چهره مدیریتی، غیرقابل باور است. شاید به همین خاطر هم بود که رضا افتخاری، مدیرعامل استقلال در گفت‌وگو با خبرنگاران از آنها خواست دیگر با زمانی مصاحبه نکنند! حالا اما خبرهای بدتری در مورد او به گوش می‌رسد.

او را نمی‌خواهند

از قرار معلوم تعدد مصاحبه‌های جنجالی و بحث‌برانگیز زمانی کار دست او داده و حالا موقعیتش را در استقلال به خطر انداخته است. دیروز خبرگزاری مهر در گزارشی مدعی شد استقلالی‌ها خواهان جدایی این چهره از باشگاه شده‌اند. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: حسن زمانی یکی از اعضای هیات‌مدیره استقلال در روزهایی که سایر اعضا به درستی سکوت کرده و از انجام مصاحبه پرهیز می‌کنند، یک‌تنه از سوی هیات‌مدیره تن به مصاحبه می‌دهد و جالب اینجا است که اغلب مصاحبه‌های وی نه در حوزه مدیریت، بلکه در حوزه فنی انجام می‌شود. این موضوع به هیچ‌وجه به مذاق کادر فنی و حتی مدیرعامل باشگاه استقلال خوش نیامده و استقلالی‌ها از مصاحبه‌های عضو هیات‌مدیره خود راضی نیستند. به‌خصوص از آخرین مصاحبه زمانی که در آن عنوان کرده بود شوک من به استقلال جواب داد. استقلالی‌ها معتقدند که کارهای فنی، تمرینات و تمهیدات آنها با این مصاحبه زیر سوال رفته است. حالا بسیاری از اعضای باشگاه در نظر دارند در واکنش به مصاحبه‌های حسن زمانی، به‌صورت دسته‌جمعی از وزیر ورزش درخواست کنند تا در تغییراتی که قرار است در هیات‌مدیره استقلال ایجاد شود، وی در ترکیب جدید حضور نداشته باشد.

دفاعیات مدیر پرحاشیه

در عین حال اما زمانی از عملکرد خودش دفاع می‌کند و مصاحبه‌هایش را در راستای اصل پاسخگویی می‌داند. او در این مورد به «ایلنا» گفته: «علت این انتقادات این است که تنها کسی که جواب سوالات خبرنگاران را می‌دهد، من هستم و به جای اینکه مورد تشویق قرار بگیرم از طرف یک گروه خاص مورد هجمه قرار می‌گیرم. ما در هیات‌مدیره استقلال هیچ مشکلی با هم نداریم و کاملا با یکدیگر هماهنگ هستیم.» زمانی حتی از ورودش به مسائل فنی هم دفاع می‌کند: «من یک نیروی فنی بودم و در بعضی از مواقع که انتقاد فنی دارم آن را بیان می‌کنم. من معمولا این انتقادات فنی را در جلسه هیات‌مدیره بیان می‌کنم اما یکی از این انتقادات که خارج از جلسه مطرح شد، بعضی از دوستان را ناراحت کرده است. در صورتی که اگر کسی دنبال پیشرفت است باید انتقادات سازنده را بپذیرد. من بازیکن بودم و در این زمینه تخصص دارم. دوستان بیایند به‌جای جنجال جواب انتقادات من را بدهند و بگوند کجای حرف‌هایم اشتباه است.»