محسن ترکی، داور باسابقه فوتبال ایران بعد از یکی، دو هفته غیبت در دیدار گسترش فولاد و سپاهان با نظر دپارتمان داوری فوتبال به زمین رفت و قضاوت کرد. بعد از این مسابقه گفته شد که او در تست‌های آمادگی جسمانی که هفته گذشته در کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام داده، رد شده و قضاوت او در لیگ برتر غیرقانونی بوده است. نوید مظفری، کارشناس داوری در این خصوص به ورزش سه می‌گوید: «اگرمحسن ترکی در تست‌های آمادگی جسمانی AFC رد شده باشد براین اساس یعنی آمادگی خوبی ندارد و نباید در بازی‌های داخلی نیز قضاوتی انجام دهد.» اما جامعه داوری کشور از محسن ترکی حمایت کرده و داوری وی در لیگ برتر را بلامانع می‌دانند.

محروم کردن ترکی منصفانه نیست

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال معتقد است عده‌ای دنبال تخریب دپارتمان داوری هستند. حسن کامرانی‌فر در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره شایعه رد شدن محسن ترکی در تست داوری AFC گفت: «محسن ترکی در تست AFC موسوم به «یویو» رد شده که این تست به‌صورت دویدن ۲۰ متر، استراحت و بازگشت است. این تست با تست فیفا و تست قبل از فصل فرق دارد و اگر بخواهیم یک داور را به دلیل رد شدن در این تست - به هر دلیلی که باشد - از قضاوت در ایران محروم کنیم، منصفانه نیست. شرایط هر تست با دیگر تست‌ها تفاوت دارد. وقتی داوری در تست داخل کشور قبول شده، طبق قانون می‌تواند در ایران قضاوت کند تا زمان تست بعدی که در آن باید شرکت کند. ضمن اینکه ترکی داور بزرگی است و به‌خاطر رد شدن در یک تست، نه او و نه دیگران را از کار محروم نمی‌کنیم. عده‌ای با طرح موضوع‌هایی مثل محسن ترکی قصد تخریب دپارتمان داوری را دارند و می‌خواهند سرعت کار را پایین بیاورند.»

او مشکلی برای قضاوت ندارد

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال نیز از قضاوت کردن ترکی در لیگ برتر حمایت کرده است. فریدون اصفهانیان در این خصوص گفت: «ابتدا باید AFC در این باره به فدراسیون ایران نامه بزند ولی هنوز هیچ نامه یا گزارشی به کمیته داوران نرسیده است. با این حال باید دید که اگر ترکی نتوانسته تست AFC را پاس کند، چرا این اتفاق افتاده و دلیلش چه بوده است. ما باید در راستای پیشرفت داوری تصمیم بگیریم.حتی اگر ترکی در تست AFC رد شده باشد باز هم دلیل نمی‌شود که نتواند در ایران قضاوت کند. این کمیته داوران فدراسیون فوتبال است که تصمیم می‌گیرد از ترکی استفاده کند یا نه. متاسفانه جنجال همیشه در فوتبال وجود دارد به این دلیل که تیم‌ها می‌خواهند برنده شوند و گاهی به عملکرد داورها اعتراض دارند.من نمی‌گویم داوران ما اشتباه ندارند اما در مجموع عملکردشان را مثبت ارزیابی می‌کنم.» هوشنگ نصیرزاده، کارشناس داوری فوتبال نیز هم‌نظر با روسای داوری کشور است. وی به «ایلنا» گفت: «قانون مصوبی در این خصوص وجود ندارد و ملاک برای قضاوت در لیگ برتر تست بدنی است که دپارتمان داوری از داوران می‌گیرد. این تست‌ها معمولا از تست‌های AFC نیز سخت‌ترند و قبولی در آن نشان از آمادگی بدنی داوران دارد. در مجموع قضاوت ترکی خلاف قانون نیست اما بر خلاف عرف چیدمان داوری است. البته ترکی نیز باید از نظر بدنی خود را به مرز آمادگی برساند.»


خروج ترکی از لیست الیت

با این حال به نظر می‌رسد خروج ترکی از لیست داوران بین‌المللی ایران قطعی باشد. سایت ورزش سه در این خصوص نوشت: «فوتبال ایران هم اکنون 7 داور وسط و 9 کمک داور در لیست الیت دارد که به‌زودی نام یکی از داوران از لیست الیت خارج می‌شود و طبیعتا دیگر شاهد قضاوت او در بازی‌های بین‌المللی نخواهیم بود. نام داوری که به زودی شاهد خروجش از لیست الیت خواهیم بود محسن ترکی است. داور مشهدی بعد از اینکه نتوانست تست‌های اول و دوم را با موفقیت پشت‌سر بگذارد در تست سوم شرکت نکرد و این به این معنی است که دیگر قصد قضاوت در بازی‌های بین‌المللی را ندارد و می‌خواهد رفته رفته با داوری خداحافظی کند! به خصوص که 44 سال سن دارد و دیگر فرصت چندانی برای قضاوت نخواهد داشت.»