دادگاهی در سوئیس شکایت شرکت جیووا ایتالیا از فدراسیون فوتبال ایران را دریافت کرده است و اعلام داشته به این پرونده در موعد مقرر رسیدگی خواهد کرد. فدراسیون فوتبال پیش از بازی با قطر و با اتکا به نامه‌ای که در جراید منتشر شد قرارداد خود را با جیووا عملا فسخ کرد و با خرید لباس از شرکت آدیداس تیم ملی را با لباس‌های جدید به میدان فرستاد. این در حالی است که دیگر تیم‌های ملی در رده‌های پایین‌تر همچنان لباس جیووا را برتن می‌کنند. البته شرکت جیووا مدت‌ها است بعد از حرکت فدراسیون فوتبال همکاری خود را با ایرانی‌ها قطع کرده و هم اکنون تنها داوران و تیم سایپا هستند که البسه جیووا را برتن می‌کنند.

به گزارش «ورزش سه» اگر دادگاه ورزشی لوزان سوئیس حق را به شرکت جیووا بدهد به نظر می‌رسد میزان جرایمی که برای ایران در نظر گرفته می‌شود نزدیک به یک میلیون یورو باشد. در قرارداد تنظیم شده ابتدایی جریمه برای هر بازی که ایرانی‌ها لباس شرکت جیووا را نپوشند ۱۵۰ هزار یورو تعیین شده است. تیم ملی از زمان عقد قرارداد با شرکت جیووا ۵ بازی رسمی با آدیداس انجام داده و این یعنی اینکه ایران باید ۷۵۰ هزار یورو در این خصوص جریمه پرداخت کند. همچنین جریمه نپوشیدن لباس جیووا از سوی بازیکنان تیم ملی در محل‌های تعیین شده از جمله زمین تمرین، سالن کنفرانس و... برای هر بازیکن ۵ هزار یورو است!

این شرکت ایتالیایی در شکایتی که به دادگاه ورزشی لوزان سوئیس ارائه داده درخواست اعاده حیثیت هم داشته و در شکایات خود آورده فدراسیون فوتبال ایران با فسخ یک طرفه قرارداد آن هم بدون هیچ دلیل منطقی به اعتبار برند جیووا ضربه زده است! معمولا جرایمی که به این خاطر برای خاطی در نظر گرفته می‌شود جدول مشخصی ندارد و حتی گاه مبلغ آن از میزان تخلفات و ضررهای مالی که به یکی از طرفین قرارداد وارد شده، بیشتر است! البته طرف ایرانی هم ادعاهایی در این زمینه دارد ازجمله اینکه کیفیت لباس ارائه شده از سوی این شرکت منطبق با قرارداد نبوده و به همین واسطه آنها برنده این دعوای حقوقی خواهند بود. ادعایی که زمان، درستی یا نادرستی آن را مشخص خواهد کرد.