پایان آرامش؟

دنیای اقتصاد: بهشت، برزخ، دوزخ؛ این شاید مسیری بود که علیرضا منصوریان و تیمش در طول ۹۰دقیقه بازی برابر گسترش فولاد پیمودند! این مسابقه برای استقلال به توفانی‌ترین شکل ممکن شروع شد. به‌ثمر رسیدن دو گل در ۲۳دقیقه اول، آن هم برابر تیمی که روی پله سیزدهم جدول قرار داشت، شاید از ثبت یک پیروزی آسان برای استقلال حکایت داشت، اما اتفاقات رخ داده در دقایق پایانی نیمه‌های اول و دوم، همه‌چیز را برای منصوریان و شاگردانش تغییر داد. ابتدا این پریرای برزیلی بود که روی اشتباه امید ابراهیمی دروازه استقلال را باز کرد و اختلاف را به حداقل رساند. پس از آن، اخراج خسوس در ۲۰دقیقه پایانی باعث شد آبی‌پوشان دوباره در آستانه کسب پیروزی قرار بگیرند، اما در کمال تعجب تیم ۱۰نفره گسترش به گل مساوی دست یافت و حتی در دقایق پایانی این فرصت را داشت که گل برتری را هم به‌ثمر برساند. حالا منصوریان در وضع بدی قرار گرفته و ساعات سختی را پشت‌سر می‌گذراند. در هفته‌ای که با توقف پرسپولیس، فرصت کاهش اختلاف برای استقلال فراهم شده بود، تیم منصوریان پیروزی راحتش را از کف داد و این، بخش غیرقابل تحمل اتفاقات این هفته برای هواداران استقلال است!

آمار علیه علیمنصور

منصوریان در اوج محبوبیت روی نیمکت استقلال نشست. هواداران به شدت از او حمایت می‌کردند و معتقد بودند این چهره جدید می‌تواند اولین مربی از نسل مردان جوان و علمگرای فوتبال ایران روی نیمکت استقلال باشد. او خریدهای خوبی هم انجام داد و دست‌کم به روایت اعداد رسمی اعلام شده، گران‌ترین تیم لیگ شانزدهم را در اختیار گرفت. با این وجود فصل برای استقلال خوب شروع نشد و این تیم در ۶هفته اول هیچ بردی به‌دست نیاورد. این‌طور به نظر می‌رسید که شکست در دربی هفته ششم، نقطه پایان کار منصوریان در استقلال خواهد بود، اما استقلال این بازی را با نتیجه مساوی به پایان برد تا علیمنصور ابقا شود.

اتفاقات رویایی برای استقلال اما از هفته هفتم رخ داد و این تیم سه پیروزی پیاپی به‌دست آورد. اینجا می‌توانست دقیقا لحظه پایان بحران برای استقلال باشد، اما نشد. حالا استقلال بعد از پیروزی هفته نهم برابر سایپا، ۲ مساوی در لیگ داده و در ۲ مسابقه حذفی‌اش هم موفق به کسب پیروزی در ۹۰دقیقه نشده است. همین آمار و ارقام است که دوباره جبهه مخالفان منصوریان را تقویت کرده؛ به‌طوری که در ۲۴ساعت بعد از مسابقه با گسترش، انبوهی از مصاحبه‌های انتقادی علیه سرمربی استقلال منتشر شده است.

خط و نشان مدیریت

رضا افتخاری به سیاق سایر مسابقات این فصل، بازی استقلال و گسترش فولاد را هم از نزدیک تماشا کرد. او بعد از پایان این مسابقه در جمع خبرنگاران جمله‌ای به زبان آورد که می‌تواند برای کادرفنی تهدیدآمیز باشد. مدیرعامل استقلال گفت: «منصوریان باید زودتر این وضع را درست کند.» افتخاری البته در مورد جریمه شدن یا نشدن استقلالی‌ها بعد از این توقف خانگی چیزی نگفت، اما اظهارنظر دیروز یک عضو هیات‌مدیره باشگاه می‌تواند حاکی از آن باشد که دوران کوتاه ماه‌‎عسل منصوریان در استقلال به پایان رسیده است. حسن زمانی که معمولا جبهه‌گیری‌های صریحی دارد، دیروز به خبرگزاری مهر گفته است: «شخصا به هیچ عنوان از این تساوی راضی نیستم. آقای منصوریان باید از دقیقه ۷۵ به بعد بازی را مدیریت می‌کرد تا استقلال پیروز از میدان خارج شود.

در یک مسابقه فوتبال از دقیقه ۷۵ به بعد هر نتیجه‌ای رقم بخورد مستقیما مربوط به تصمیمات سرمربی است؛ چه تیم ببرد و چه ببازد. منصوریان هم باید با تجربه‌ و سابقه‌ای که داشت، تیم را هدایت و بازی را مدیریت می‌کرد. اشتباهی که از استقلال سر زد، در حد این تیم بزرگ نبود. تماشاچی حق دارد از این وضعیت ناراحت باشد. وقتی ۲ گل از حریف جلو باشید و نتوانید آن را حفظ کنید؛ این برای تیمی مثل استقلال نقطه ضعف است.» زمانی حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و در مورد لزوم پالایش استقلال هم حرف زد: «به نظرم اولین کاری که باید برای خروج از این وضعیت انجام بدهیم، این است که سرمربی بدون تعارف و رودربایستی، اسامی بازیکنانی که نمی‌خواهد و به کارش نمی‌آید را اعلام کند. بازیکنانی مثل امین حاج‌محمدی و آرش افشین می‌توانند در تیم‌های دیگر نقش موثرتری داشته باشند. سرمربی می‌تواند این بازیکنان را آزاد کند و به‌جای آنها بازیکنانی بگیرد که نیاز دارد.»

موافقان و مخالفان

عمده اظهارنظرها بعد از بازی با گسترش، حاوی انتقاد از منصوریان بود. مثلا مهدی پاشازاده به «ایلنا» گفته است: «من تغییر محسوسی در شیوه و سبک بازی استقلال مشاهده نکردم. در حال‌حاضر نمی‌توان گفت استقلال با یک سبک و شیوه به‌خصوصی بازی می‌کند و نسبت به تیم‌های دیگر لیگ برتری متفاوت است.» در عین حال اما یکی هم مثل پیروز قربانی در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرده: «متاسفانه فضای انتقادی بی‌خودی ایجاد شده است. انتقادات به استقلال کمکی نمی‌کند و باید به منصوریان کمک کنیم. درست است که احترام پیشکسوت واجب است ولی احترام گذاشتن هم حدی دارد. اینکه من ۱۰ سال است تیم ندارم و به‌دنبال جایگاه منصوریان باشم، اصلا قشنگ نیست. متاسفانه برخی به منصوریان حسادت می‌کنند و از تیم انتقاد می‌کنند. صراحتا می‌گویم که استقلال برای بهتر شدن، باید روی کیفیت بازی‌اش بیشتر کار کند. الان منصوریان از نمایش‌های استقلال جذاب‌تر است و امیدوارم یکی دو هفته بعد برعکس شود و این استقلال و نمایش‌هایش باشد که بهتر باشند.»