ستاره در برزخ

دنیای اقتصاد: بازگشت از تعطیلات طولانی، برای پرسپولیس خوش‌یمن نبود. این تیم که ۷بازیکن در اردوی تیم ملی داشت و با نفرات ذخیره‌اش راهی اردوی امارات شد، در بازگشایی مسابقات لیگ برتر برابر پیکان متوقف شد تا در سرمای ۵درجه زیر صفر ورزشگاه شهر قدس، دو امتیاز کلیدی از دست بدهد. اگرچه این مسابقه گل نداشت، اما اتفاقات مهیج آن توانست هواداران را پای گیرنده‌ها میخکوب کند. پرسپولیس در این بازی چند موقعیت مسلم گلزنی به دست آورد که آنها را یکی پس از دیگری از کف داد، در نقطه مقابل اما درست در آخرین لحظه بازی ممکن بود پیکانی‌ها گل بزنند و همان یک امتیاز را هم از سرخپوشان بگیرند، اما حضور به موقع جلال حسینی مانع تکمیل تراژدی در یخبندان پاییزی شد! سرخپوشان در این بازی اخراجی هم دادند. محمد انصاری در دقیقه۶۵ با دریافت دومین کارت زردش از زمین مسابقه اخراج شد تا این تیم تقریبا نیم‌ساعت آخر را با یک بازیکن کمتر بازی کند. کارشناسان داوری در مورد تصمیم داور مبنی بر اخراج انصاری اظهارات ضدونقیض زیادی داشته‌اند، اما بی‌گمان مهم‌ترین سوژه این مسابقه، شخص دیگری بود؛ مهدی طارمی! مهاجم بوشهری پرسپولیس که فصل گذشته آقای گل لیگ برتر شد و در فصل جدید هم تا اینجا بهترین گلزن قرمزهاست، در برابر پیکان هم موقعیت‌های متعدد گلزنی را از کف داد تا بار دیگر در کانون انتقادات قرار بگیرد. از زمان پایان بازی پرسپولیس و پیکان، هواداران زیادی در فضای مجازی و به‌ویژه صفحه این بازیکن پرطرفدار در اینستاگرام مشغول بحث در مورد طارمی هستند؛ عده‌ای از کیفیت او دفاع می‌کنند و برخی دیگر بی‌دقتی این بازیکن را عامل تحمیل هزینه‌های هنگفت به پرسپولیس می‌دانند.

قولی که عملی نشد

طارمی فصل گذشته هم انبوهی از موقعیت‌های گلزنی را از دست داد. خیلی‌ها بر این باورند که او اگرچه آقای گل لیگ پانزدهم شد، اما با توپ‌های فراوانی که از دست داد به نوعی در عدم قهرمانی پرسپولیس به‌خاطر تفاضل گل سهیم بود. بعد از پایان آن فصل پرهیاهو، طارمی در برنامه نود روبه‌روی عادل فردوسی‌پور نشست و گفت آن همه فرصت گلزنی را به‌خاطر بی‌تجربگی از دست داده است. مهاجم بوشهری وعده داد این فصل اگر در پرسپولیس ماندنی شد، دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکند، اما قول او اجرایی نشد. مهدی در ابتدای فصل بعد از کلی قیل و قال که مربوط به حضور عجیب و ناگهانی‌اش در لیگ ترکیه می‌شد به پرسپولیس برگشت، او سه هفته اول را به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان آمد و از هفته چهارم که فیکس شد، روند گلزنی‌هایش را شروع کرد. طارمی تا به حال ۵گل برای قرمزها زده، اما شاید فرصت‌هایی به بزرگی سه برابر این عدد را از دست داده است!

او در بازی هفته چهارم برابر صبای قم فرصت‌های متعدد گلزنی را از دست داد؛ تا جایی که رسانه‌ها با تهیه گزارش تصویری، از ۹موقعیت گل از دست رفته سرخ‌ها و به خصوص طارمی در این بازی خبر دادند. مهاجم بوشهری در برابر نفت آبادان هم داستان مشابهی داشت و شاید بیشتر از ۵موقعیت عالی گلزنی را از دست داد، اما چه در این بازی و چه در برابر صبا، حداقل او توانسته بود تک گل سه امتیازی تیمش را به ثمر برساند. با این تفاسیر وقتی طارمی در برابر پیکان این همه توپ خراب کرد و گل هم نزد، طبیعی بود که انتقادها از او به اوج برسد. همچنین نباید فراموش کرد این مهاجم در بازی با استقلال تهران هم بهترین موقعیت تیمش را تقریبا در مقابل دروازه خالی از دست داد.

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

در بحثی که دوباره راجع‌به طارمی راه افتاده، مطابق معمول عده‌ای موافق و عده‌ای هم مخالف او هستند. منتقدان بر این باورند که با وجود خط هافبک قدرتمند و خلاق پرسپولیس، اگر یک مهاجم کارکشته جای طارمی باشد آمار بسیار بهتری در زمینه گلزنی به‌جا می‌گذارد. این گروه می‌گویند او تمرکز و شاید تبحر کافی در زمینه چارچوب‌شناسی ندارد و بهتر است یک رقیب ممتاز برای این بازیکن جذب شود تا او کمی احساس خطر کند. در نقطه مقابل اما حامیان طارمی هم می‌گویند او بازیکن باهوشی است که به خوبی می‌تواند خودش را در موقعیت گلزنی قرار بدهد و در هر بازی ضربات زیادی به سمت دروازه رقبا بزند. طارمی تنها در ۵دقیقه ابتدایی بازی با پیکان سه ضربه به سمت چارچوب داشت و این همه تقلا، نمی‌تواند صرفا به دلیل حضور هافبک‌های قدرتمند باشد. در مجموع این‌طور به نظر می‌رسد که عمر این بحث تکراری تا زمان به ثمر رسیدن گل بعدی طارمی خواهد بود و بعد از آن دوباره همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود!

باز هم قصه تکراری پیشنهاد خارجی!

شاید در شرایط فعلی آزاردهنده‌ترین خبر در مورد طارمی، مربوط به پیشنهاد خارجی او از یک باشگاه آلمانی باشد. وکیل این بازیکن در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها مدعی شده باشگاه دارمشتات آلمان برای جذب طارمی دورخیز کرده و ممکن است پیشنهاد رسمی هم بدهد. طبعا این خبر در شرایط عادی می‌توانست خوشحال‌کننده باشد، اما وقتی به یاد می‌آوریم فصل گذشته چقدر از این حرف‌ها زده شد و آخرش هم طارمی به یک تیم ته‌جدولی لیگ ترکیه پیوست، هیچ حس خوبی نسبت به این پیشنهاد جدید پیدا نمی‌کنیم. کاش بگذارند طارمی روی کارش در پرسپولیس و تیم ملی تمرکز کند؛ این‌طوری بهتر نیست؟