عدم حضور گزینه‌های ایرانی در بین انتخاب بهترین‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا صدای اعتراض فدراسیون ایران را بلند کرد و به دشمنی این کنفدراسیون با ایران تعبیر شد. علی تارقلی‌زاده عضو ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا اما معتقد است هیچ اجحافی در انتخاب کاندیدای برترین‌های سال آسیا در قبال ایران صورت نگرفته و تمام نامزدها بر اساس معیارها و مکانیزم دقیقی معرفی شده‌اند. به گزارش «ایسنا» علی تارقلی‌زاده حدود ۱۰ سال سابقه حضور در AFC را در کارنامه دارد و در حال حاضر رئیس دپارتمان فوتسال آسیا است.

اولین سوال از او مربوط به حوزه خودش یعنی فوتسال است و اینکه چرا فوتسال از مراسم معرفی برترین‌های AFC حذف شد که وی گفت: «تمام پیشنهادها از دپارتمان‌های AFC می‌آید ولی در هیات اجرایی تصویب می‌شود. فوتسال هم از برنامه معرفی برترین‌ها حذف نشده است. از دو سال پیش این تصمیم گرفته شده و این سال سوم است که قرار شده جایزه فوتسال را در رویداد دیگری بدهند. سال قبل هم جایزه بهترین بازیکن سال آسیا را در مسابقات آسیایی ازبکستان به وحید شمسایی دادند. این تصمیم دو سال پیش از سوی هیات اجرایی گرفته شده است.» او اطمینان می‌دهد حذف آیتم‌های فوتسالی پیشنهاد دپارتمان فوتسال نبوده است: «به هیچ عنوان ما چنین پیشنهادی را به هیات اجرایی نکرده‌ایم اما به هر حال در ارتباط با کار فقط پیشنهاد برنامه را در AFC می‌دهیم و در هیات اجرایی تصویب می‌شود.»اما حذف آیتم بهترین تیم‌ملی فوتسال بسیار عجیب است؛ چراکه ایران در این بخش قطعا صاحب جایزه می‌شد.

موضوعی که تارقلی‌زاده جوابگویی در این زمینه را گردن کفاشیان می‌اندازد: «در این ارتباط باید از کفاشیان سوال کنید چون او عضو کمیته اجرایی AFC است.» ایران در بخش‌های دیگری مثل بهترین تیم‌ملی فوتبال، سرمربی ملی فوتبال، تیم‌ملی امید و بازیکن جوان هم می‌توانست نامزد داشته باشد خصوصا تیم‌ملی که مدت‌ها است در آسیا به تیمی نباخته و صدرنشین گروهش هم هست: «به این شکلی که می‌گویید نیست. مولفه‌هایی برای انتخاب بهترین فدراسیون وجود دارد. آیتم‌های زیادی است. تیم‌های ملی ایران به جام‌جهانی صعود کردند. وقتی ایران سوم شده، تیم‌های دیگر هم قهرمان و نایب قهرمان شده‌اند. همه اینها امتیازهای متفاوتی دارند. در کنار اینها مولفه‌های دیگری مثل میزبانی مسابقات، برگزاری سمینارها و... وجود دارد. در مجموع انتخاب برترین‌های سال آسیا مکانیزم دقیقی دارد و در حق کشوری اجحاف نمی‌شود. همان‌طور که در مورد فوتسال همیشه بهترین‌ها انتخاب شده‌اند. همیشه بهترین بازیکن و تیم‌ملی فوتسال از ایران بحق انتخاب شده است.»