علیرضا فغانی که یکی از پنج داوری است که برای کسب جایزه بهترین داور فوتبال جهان در سال ۲۰۱۶ نامزد شده است، علت قرارگرفتنش در این فهرست را قضاوت فینال المپیک دانست: «از قرار گرفتن در بین کاندیداهای عنوان بهترین داور سال خوشحال شدم. پیش از آغاز جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل به غیر از کلاتنبرگ که پشت هاوارد وب مانده بود، با داورانی که کاندیدا شده‌اند، در کلاس‌های توجیهی شرکت می‌کردیم و با هم آشنایی داریم. پس از قضاوت در فینال جام باشگاه‌‌های جهان در سال ۲۰۱۳ کاندیدای این عنوان شده بودم، اما این بار به‌خاطر قضاوت در فینال المپیک ۲۰۱۶ ریو کاندیدا شده‌ام. ایرماتوف سال گذشته به‌خاطر قضاوت در فینال یکی از تورنمنت‌های قاره آسیا نامزد دستیابی به این عنوان شده بود، اما ما توانستیم فینال المپیک را داوری کنیم که این مساله باعث شد در فهرست بهترین‌ها قرار بگیریم.»

وی در مورد اینکه چرا برای قضاوت در جام باشگاه‌های جهان این بار تیم داوری بحرینی از آسیا انتخاب شده است، گفت: «ما احساسی هستیم، اما باید توجه داشته باشیم که جام باشگاه‌های جهان هر سال برگزار می‌شود و از هر قاره یک تیم داوری انتخاب خواهد شد. من در سال ۲۰۱۲ داور ذخیره این رقابت‌ها بودم و سال بعد داور اصلی آن. یک دوره هم فینال این رقابت‌ها را قضاوت کردم. بنابراین هر سال یک تیم داوری انتخاب شده و بقیه کشورها سهم دارند. اینکه بگوییم به‌خاطر نفوذ شیخ سلمان، داور بحرینی انتخاب شده است، درست نیست و هر داوری حق دارد در این رقابت‌‌ها قضاوت کند.» داور بین‌المللی فوتبال کشورمان در واکنش به انتخاب حسن‌ کامرانی‌فر، یکی از کمک‌هایش در جام باشگاه‌های جهان به‌عنوان رئیس دپارتمان داوری گفت: «سال‌ها از تجربه ایشان و سایر دوستان استفاده کرده‌ایم. ایشان جوان بوده، انرژی داشته و کارهایش برنامه‌محور است. امیدوارم از او حمایت لازم صورت بگیرد تا برنامه‌هایش را اجرا کند.»

فغانی درخصوص اینکه با اخراج رونالدینیو در جام باشگا‌ه‌های جهان این تصور به وجود آمد که فغانی با ستاره‌های فوتبال مشکل دارد، با رد این موضوع گفت: «در مسابقات المپیک سه چهار بازی قضاوت کردیم و بازیکنانی چون نیمار هم در بازی‌ها حضور داشتند و تابع تصمیمات بودند، اما برخی از بازیکنان سخت رفتار کردند و ما نیز چارچوبی برای خود داریم و براساس قانون با آنها برخورد کردیم. هر کسی که از این چارچوب تخطی کند، مجبوریم طبق قانون برخورد کنیم. رونالدینیو مرتکب خطایی شد که جریمه‌اش اخراج بود و به‌خاطر این تصمیم زیرسوال هم نرفتیم.» داور بین‌المللی کشورمان رویای قضاوت در فینال جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه را در سر دارد: «برای همه داوران قضاوت در فینال جام‌جهانی رویا است. برای من هم همین‌طور است، اما چیزی که این سال‌ها به من نشان داده شده، رسیدن به رویاها با تلاش زیاد است. امیدوارم در ابتدا انتخاب شده و سپس مانند عملکردی که در گذشته نشان دادیم، بتوانیم فینال جام‌جهانی را قضاوت کنیم.»