پلیس‌بازی!

دنیای اقتصاد: بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان، تیم ملی ایران توانست پیش از مصاف با سوریه از فرصتش در فیفادی اول برای برگزاری یک بازی دوستانه استفاده کند و روز پنج‌شنبه به مصاف گینه‌نو برود. پیش از این قرار بود تیم کشورمان در همین تاریخ با تایلند مصاف بدهد که درگذشت پادشاه آن کشور مسابقه مورد نظر را لغو کرد. سپس عراق به‌عنوان حریف تدارکاتی جایگزین شد که بازی با این تیم هم به دلیل اختلافاتی بر سر محل برگزاری مسابقه لغو شد. در نهایت پس از مصاحبه‌های تند کی‌روش علیه مسوولان فوتبال ایران، فدراسیون دست به کار شد و بازی با گینه‌نو را نهایی کرد؛ حریفی که اگرچه قدرت فنی چندانی نداشت، اما بازی در برابرش می‌توانست بازیکنان تیم ملی را با فضای مسابقه در مالزی آشنا کند. در نهایت این مسابقه برگزار شد و تیم کشورمان توانست با نتیجه ۸بریک از سد گینه بگذرد. نکته ویژه این مسابقه، بارش سیل‌آسای باران در دقایق پایانی بود که شرایط غریبی را به وجود آورد. گفته می‌شود روز سه‌شنبه و هنگام بازی با سوریه هم وضعیت جوی مشابهی در استادیوم به وجود خواهد آمد. بنابراین قطعا برگزاری این بازی تدارکاتی به تیم ملی ایران کمک کرده است.

فقط با پاسپورت ایرانی!

کارلوس کی‌روش در ماه‌های اخیر و با شروع مسابقات مقدماتی جام‌جهانی روسیه، سبک جدیدی از کار را در پیش گرفته و اجازه نداده کوچک‌ترین خبری از اردو به بیرون درز کند. او حتی در مورد اعلام اسامی بازیکنان دعوت‌شده هم با نهایت وسواس رفتار می‌کند. سختگیری‌های کی‌روش در مسابقات تدارکاتی به اوج می‌رسد. او در دیدارهای اخیر اجازه انتشار خبرهای مربوط به ترکیب ابتدایی ایران، تعویض‌ها و زنندگان گل را نداده و این رویه را در بازی با گینه‌نو در ورزشگاه «شاه عالم» مالزی هم در پیش گرفت. فراهم نشدن امکان پخش تلویزیونی این مسابقه هم هرچه بیشتر به کی‌روش کمک کرد تا بتواند «پلیس‌بازی» خودش را به شکل بهتری پیاده کند. جالب است که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند تنها آن دسته از هواداران حق تماشای این بازی را داشته‌اند که پاسپورت ایرانی‌شان را ارائه کرده باشند! این مسابقه قرار بود بدون حضور تماشاگران برگزار شود، اما تجمع حدود ۱۵۰ایرانی پشت درهای استادیوم کی‌روش را وادار کرد اجازه بدهد تماشاگران بعد از احراز هویت ایرانی‌شان روی سکوها بیایند.

چه کسانی گل زدند؟

در شرایطی که بازی با گینه‌نو یک مسابقه رسمی ملی تلقی می‌شد و در فهرست مسابقات «فیفا» درج است، باز هم کی‌روش اجازه انتشار اسم گلزنان این مسابقه را نداد! با این وجود ستاره اصلی این مسابقه که هت‌تریک هم کرده بود طاقت نیاورد و اسم گلزنان را رسانه‌ای کرد! رضا قوچان‌نژاد که روزهای فوق‌العاده‌ای را پشت سر می‌گذارد بعد از پایان این بازی روی صفحه اینستاگرامش تصویری از لاین‌آپ مسابقه را منتشر کرد که نشان می‌داد خودش سه گل زده و دیگر گل‌های تیم ملی ایران را هم کریم انصاری‌فرد (دو بار)، مهدی طارمی، رامین رضاییان و اشکان دژاگه به ثمر رسانده‌اند!

رضا در اوج

ما برای بازی با سوریه سردار آزمون را در اختیار نداریم و درست در چنین شرایطی، رضا قوچان‌نژاد چنان عملکرد خیره‌کننده‌ای در باشگاه و تیم ملی داشته که ظاهرا چاره‌ای جز استفاده از او در ترکیب اصلی باقی نیست! این دیدار سی‌ودومین بازی ملی قوچان‌نژاد بود که با گل‌های شماره ۱۵، ۱۶ و ۱۷ ملی او همراه بود. سردار آزمون در ۲۲ بازی ملی خود ۱۶ گل ملی به ثبت رسانده‌است و کریم انصاری فرد هم با ۱۴ گل ملی در ۵۳ بازی، سومین گلزن برتر تیم ملی از بین بازیکنان حال حاضر به حساب می‌آید. قوچان‌نژاد اخیرا در مسابقات باشگاهی هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و در چهار بازی آخر، سه گل زده و یک پاس گل ارسال کرده است.

اظهارنظر کادرفنی

بعد از بازی با گینه‌نو، کارلوس کی‌روش سکوت کرد و حرفی نزد، اما دستیار او اوسیانو کروز به خبرنگاران گفت: «بازی خوبی بود، البته شرایط دشوار بود اما بازیکنان این فرصت را پیدا کردند تا در رطوبت بالا در کشور مالزی بتوانند آمادگی خوبی پیدا کنند. این بازی برای کسب تجربه بازیکنانی مانند علی کریمی و حسین ماهینی که مدت‌ها در ترکیب تیم ملی نبودند، بازی بسیار مهمی بود و البته برای بقیه بازیکنان که بتوانند به شرایط تمرینی تیم ملی برگردند. بازی بسیار دشواری با سوریه داریم. بازی‌های سوریه را دیده‌ایم، ضمن اینکه تساوی این تیم مقابل کره‌جنوبی را از نزدیک مشاهده کردیم. سایر نتایج این تیم مقابل قطر و ازبکستان و برد این تیم مقابل چین را نیز ارزیابی و بررسی کرده‌ایم اما ما هم الان تیم اول آسیا هستیم و باید این موضوع را قبول کنیم. امیدوارم ۳ امتیاز دیدار با سوریه را کسب کنیم. »