دنیای اقتصاد: فهرست جدید کارلوس کی‌روش برای پنجمین مسابقه تیم‌ملی ایران در مقدماتی جام‌جهانی، نکات غافلگیرکننده زیادی داشت که مهم‌ترین آنها مربوط به حذف نام کاپیتان تیم‌ملی می‌شد. شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد در لیست نهایی بازی با سوریه، اسمی از آندرانیک تیموریان وجود نداشته باشد؛ به‌خصوص که حاج‌صفی هم از این بازی محروم است و حتی می‌شد انتظار داشت تیموریان بار دیگر در ارنج اصلی کنار سعید عزت‌اللهی به میدان برود. با این وجود کی‌روش در ادامه سورپرایزهایش اسم تیموریان را از جمع بازیکنان حاضر در این مسابقه خط زد تا شاید نشان بدهد دوران حضور او در تیم ملی عملا به پایان رسیده است. تیموریان از آغاز مسابقات مقدماتی جام‌جهانی به نیمکت تبعید شد، اما انتظار می‌رفت حداقل همین موقعیت را حفظ کند و کماکان به‌عنوان یک بازیکن ذخیره به اردو دعوت شود. با این حال ظاهرا افت فنی و فیزیکی محسوس او باعث شده کی‌روش به کلی قید این بازیکن را بزند. دیروز البته کی‌روش توضیح داد که هم آندو و هم علیرضا حقیقی در اردوهای بعدی دوباره به تیم‌ملی دعوت خواهند شد، اما خیلی بعید است که فکر کنیم تیموریان جایگاه قبلی‌اش در تیم‌ملی را پس بگیرد.

حسرت بزرگ آندو

وضعیت فعلی آندو، ممکن است او را از بزرگ‌ترین آرزوی فوتبالی‌اش محروم کند. تیموریان که در دو جام‌جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ حاضر بود، خیلی دلش می‌خواست با حضور در جام‌جهانی ۲۰۱۸روسیه هت‌تریک کند و صاحب یک رکورد منحصربه‌فرد شود. البته هنوز هم تیموریان این بخت را به‌طور کامل از دست نداده، اما با توجه به شرایط فعلی‌اش و نیز با لحاظ کردن این موضوع که برای اولین بار به دلایل «فنی» از لیست تیم ملی خط خورده، تحقق چنین رویایی برای وی دور از دسترس جلوه می‌کند. فراموش نکنیم آندو در زمان برگزاری جام‌جهانی ۳۵ساله خواهد بود که همین مساله کارش را برای شرکت در چنین تورنمنتی سخت‌تر هم می‌کند.

وضعیت بد ستاره میلیاردی

داستان تیموریان در فصل نقل‌وانتقالات هم خیلی جالب بود. ابتدای فصل باشگاه ماشین‌سازی تبریز یک بودجه هنگفت برای جذب آندرانیک در نظر گرفت و این بازیکن را در ازای یک‌ونیم میلیارد تومان برای یک فصل استخدام کرد. شاید آنها در آن زمان فکر می‌کردند حضور کاپیتان تیم ملی در تبریز، کار را در میانه میدان برای‌شان در بیاورد. با این وجود هیچ چیز مطابق انتظار پیش نرفت. تیموریان در این فصل به هیچ‌وجه نتوانسته توقعات را برآورده کند، تا جایی که در همین بازی آخر برابر پیکان، به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان آمد. آندو هافبک دفاعی اصلی تیمی بوده که در ۱۰هفته اول لیگ ۱۸گل خورده و بدترین خط دفاعی لیگ را به نام خودش به ثبت رسانده است!

بحث خداحافظی

اتفاقات اخیر رخ داده برای تیموریان در تیم‌های ملی و باشگاهی، باعث شده حالا زمزمه‌هایی در مورد خداحافظی او از میادین هم به گوش برسد. در همین راستا دیروز مجید نامجومطلق به خبرگزاری تسنیم گفت: «آندو در یکی، دو بازی اخیر در ترکیب قرار نداشت و کی‌روش در ادامه جوانگرایی در تیم‌ملی، تغییراتی را در خط هافبک ایجاد کرد. در این پست سعید عزت‌اللهی بازی می‌کند و عرصه برای آندو تنگ شده است. من معتقدم آندو کم کم باید به فکر خداحافظی از تیم‌ملی باشد و در شرایط خوب از این تیم برود. ما نباید زحمات او را برای تیم‌ملی فوتبال ایران نادیده بگیریم. آندو بازیکن بزرگی است، ولی فوتبال همیشه قواعد خاص خودش را دارد و هر بازیکنی به مرز بازنشستگی نزدیک می‌شود.» در عین حال اما جلال طالبی جزو مخالفان طرح موضوع خداحافظی تیموریان است. او به ورزش‌سه گفته: «من فکر می‌کنم آندو خودش باید درباره آینده‌اش تصمیم بگیرد. او سال‌ها برای تیم‌ملی ایران زحمت کشیده و به این تیم خدمت کرده است. نباید طوری شود که او را مجبور به خداحافظی کنیم. او خودش می‌تواند شرایط را بسنجد و بهترین تصمیم را بگیرد.»