خیز بیرانوند برای سوریه

دنیای اقتصاد: علیرضا بیرانوند این روزها یکی از مهم‌ترین سوژه‌های فوتبال ایران است. ستاره جوان فوتبال کشورمان که ابتدای فصل به پرسپولیس پیوست، همزمان پیراهن شماره یک تیم‌ملی را هم به تن کرد تا به شدت در کانون توجه قرار بگیرد. او اما به خوبی از پس این فشار برآمد و در هر دو تیم استارتی موفقیت‌آمیز داشت. بیرانوند در چهار بازی اول تیم‌ملی کشورمان در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه هیچ گلی دریافت نکرد تا نقش پررنگی در صدرنشینی ایران داشته باشد.

اگر ما حالا بیش از گذشته و حتی شاید بیشتر از همیشه به حضور در مرحله نهایی جام‌جهانی نزدیک شده‌ایم، یکی از مهم‌ترین دلایلش بسته ماندن دروازه تیم‌ملی در چهار بازی نخست بوده. البته که استحکام ساختار دفاعی تیم‌ملی کشورمان در رقم خوردن این موفقیت تاثیر زیادی داشته، اما نباید فراموش کنیم اعتماد به نفس بیرانوند و به خصوص مهارت او در جمع کردن توپ‌های هوایی هم نقش مهمی در این کامیابی داشته است. به علاوه بیرانوند در پرسپولیس هم آمار بسیار خوبی داشته و طی ۹مسابقه اول تنها سه گل دریافت کرده است. شاید خیلی‌ها عقیده داشته باشند به خاطر سبک بازی پرسپولیس و تیم‌ملی و برخورداری این دو تیم از بازیکنان موثر تدافعی، کمتر خطری روی دروازه بیرانوند ایجاد شده و او مجبور نبوده واکنش خاصی نشان بدهد، اما نباید فراموش کنیم بسیاری از توپ‌هایی که همین حالا بیرانوند به راحتی جمع می‌کند، در حضور گلرهای دیگر ممکن بود منجر به ایجاد خطر روی دروازه شود.

در حقیقت او تسلط فوق‌العاده‌ای روی توپ‌های هوایی دارد و همین مساله به تیمش کمک می‌کند. مجموعه این موارد است که باعث شده مصدومیت اخیر بیرانوند بیش از هر زمان دیگری موجب نگرانی شود. او در مسابقه پرسپولیس و استقلال خوزستان آسیب دید و پس از آن، بازی با نفت آبادان را از دست داد. حالا گفته می‌شود بیرانوند در مسابقه ایران و سوریه که در مالزی برگزار می‌شود هم غایب خواهد بود. اگرچه پیش از بیرانوند، علیرضا حقیقی حداقل از نظر آماری عملکرد بدی در تیم‌ملی نداشت، اما حساسیت خارق‌العاده مسابقه با سوریه باعث می‌شود بسیاری از مردم و منتقدان ترجیح بدهند مثل چهار بازی گذشته، در این دیدار هم بیرانوند از دروازه تیم کشورمان حراست کند. باید به یاد داشته باشیم سوریه تیم چغری است که واقعا همه تیم‌های گروه را اذیت کرده.

آنها با کسب تساوی در بازی مقابل کره‌جنوبی، نقش مهمی در بحرانی شدن شرایط کره‌ای‌ها ایفا کردند. فقط کافی است همین اتفاق در مسابقه با ایران هم تکرار شود تا تیم‌ملی ما ناگهان از عرش به فرش سقوط کند. پس ما مقابل سوریه سرسخت، به حداکثر نیروهای انسانی‌مان نیاز داریم. در حال حاضر وضعیت میلاد محمدی و وحید امیری برای حضور در این مسابقه مشخص نیست و غیبت بیرانوند هم می‌تواند مشکلات بیشتری را به وجود بیاورد. در همین شرایط اما اخبار نسبتا امیدوارکننده‌ای از این بازیکن ملی به گوش می‌رسد؛ اینکه ممکن است او در مسابقه با سوریه شرایط بازی را پیدا کند!

می‌خواهد گچ دستش را باز کند

بعد از بازی با استقلال خوزستان بیرانوند اصرار شدیدی داشت که مشکلی ندارد و هر طور شده مایل است به تمرین و مسابقه ادامه بدهد. با این وجود بعد از برگزاری دو جلسه تمرینی و تشدید درد، او چاره‌ای غیر از گچ گرفتن دستش پیدا نکرد. ابتدا گفته شد این بازیکن به مدت حداقل چهار هفته باید دستش را داخل گچ نگه دارد که به این ترتیب حضورش در بازی ملی با سوریه عملا غیرممکن می‌شد. حالا اما خود بیرانوند به خبرنگار ما می‌گوید تصمیم گرفته هرطور شده مهیای بازی با سوریه شود و به همین منظور قصد دارد گچ دستش را چند روز پیش از این مسابقه باز کند.

البته که خبر بهبودی او و حضورش در آن بازی می‌تواند خوشایند باشد، اما فراموش نکنیم این کار ریسک بالایی دارد و بعید نیست در آینده برای گلر پرسپولیس و تیم‌ملی گران تمام شود. بیرانوند سن پایینی دارد و تا سال‌ها می‌تواند دروازه‌بان شماره یک تیم‌ملی باقی بماند؛ مشروط بر اینکه کیفیت فنی و البته سلامتی خودش را حفظ کند. به نظر می‌رسد پس از انتشار این خبر ویژه، کادر پزشکی پرسپولیس و تیم‌ملی باید با تعامل ویژه با هم، به دقت شرایط بیرانوند را زیر نظر بگیرند تا اگر خطری او را تهدید می‌کند، از عملی کردن تصمیمش صرف‌نظر کند.