پاداش سکوت

دنیای اقتصاد: جمعه برای پرسپولیس روز خاصی بود. در یکی از آخرین مسابقات هفته دهم لیگ برتر، شاگردان برانکو در ورزشگاه آزادی و در حضور بیش از ۶۰هزار تماشاچی به مصاف نفت آبادان رفتند و ضمن ارائه یک بازی زیبا و برتر، با گل دیرهنگام مهدی طارمی به پیروزی دست یافتند. به این ترتیب پرسپولیس با ۲۲امتیاز بار دیگر به صدر جدول برگشت. پس از تساوی بحث‌برانگیز برابر استقلال خوزستان، شاید برخی از هواداران این تیم نگران ادامه کار شده بودند، اما پرسپولیسی که در آخرین بازی قبل از تعطیلات به مصاف نفت رفت، هیچ دلیلی برای نگرانی پیش روی هوادارانش باقی نمی‌گذاشت. سرخپوشان با خلق چندین موقعیت گلزنی باعث شدند تماشاگران از آنچه می‌دیدند لذت ببرند. تنها کاستی آنها به ثمر رساندن یک گل و کسب سه امتیاز بود که در دقیقه۸۶ اتفاق افتاد و پرسپولیس را به صدر برگرداند.

شروع رویایی

پرسپولیس ثلث اول لیگ شانزدهم را رویایی به پایان برد. آنها از ۱۰بازی اول‌شان ۲۲امتیاز به دست آورده‌اند. این در حالی است که سرخپوشان در لیگ پانزدهم از ۱۰بازی ۱۴امتیاز داشتند، در لیگ چهاردهم از همین تعداد بازی ۱۵امتیاز به دست آورده بودند، در لیگ سیزدهم از ۱۰بازی اول ۱۷امتیاز داشتند و در لیگ دوازدهم از ۱۰بازی نخست، تنها موفق به کسب ۱۰امتیاز شده بودند! این اعداد و ارقام به خوبی ارزش کار پرسپولیس را نشان می‌دهد. آنها در حال حاضر با دریافت تنها ۳گل، بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند و البته بازی‌های پیش روی‌شان هم تا پایان نیم‌فصل اول، حداقل روی کاغذ چندان سخت نیست.

بحرانی که مهار شد

در شرایطی که شب قبل از بازی با نفت آبادان حرف و حدیث‌هایی در مورد وقوع تنش در اردوی سرخپوشان و ترک اردو از سوی مهدی طارمی به گوش می‌رسید، این بحران هم مدیریت شد تا سرخ‌ها فعلا مشکل بزرگی نداشته باشند. بعد از بازی با نفت، طاهری مصاحبه کرده و گفته مشکلی با طارمی نداشته است. در این میان برانکو نیز موضوع را چندان پراهمیت ندانست و البته طارمی هم با گلی که زد، نشان داد از این مساله تاثیر منفی نپذیرفته است. هرچند مهاجم بوشهری پرسپولیس اگر قدر موقعیت‌هایش در این بازی را می‌دانست، شاید از همین حالا خیز بلندی برای تکرار عنوان آقای گلی‌اش برمی‌داشت. به هر حال فصل گذشته درگذشت ناگهانی و شوکه‌کننده هادی نوروزی سهم زیادی در اتحاد پرسپولیسی‌ها و نادیده گرفتن اختلافات میان آنها داشت. امسال اما پرسپولیس بیشتر مستعد بحران نشان می‌دهد و باید مراقب باشد در فصلی که از نظر فنی استاندارد بسیار بالایی دارد، گرفتار حواشی خودساخته نشود.

بازگشت رامین

آنچه باعث می‌شود هواداران پرسپولیس هرچه بیشتر از این پیروزی لذت ببرند، به ثمر رسیدن گل سه امتیازی از سوی زوج مغضوب ابتدای فصل بود. رامین رضاییان و مهدی طارمی در ابتدای فصل با کوچ ناگهانی به ریزه‌اسپور ترکیه شوک عظیمی به خانواده پرسپولیس وارد کردند. کمی بعد اما، اول طارمی و بعد رضاییان به اشتباه خود پی بردند و به پرسپولیس برگشتند. طارمی زودتر فهمید و برگشت و زودتر هم در ترکیب جا گرفت. او سه بازی اول فصل را به‌عنوان نیمکت‌نشین در خدمت تیمش بود و از بازی چهارم فیکس شد، حکایت رضاییان اما متفاوت بود. تعلل او در بازگشت از ترکیه و نیز بی‌اعتنایی‌اش به تماس‌های برانکو در ابتدای فصل باعث شد تنبیهات در نظر گرفته شده برای این بازیکن ملی‌پوش به مراتب شدیدتر باشد.

برانکو ابتدا در سه مرحله به‌طور قطعی مدعی شد رضاییان را نمی‌خواهد، سپس چهار بازی کامل او را روی نیمکت نگه داشت و در نهایت طی مسابقات پنجم و ششم، جمعا ۱۵دقیقه به او بازی داد. در مقطعی تنبیه برانکو آنقدر ادامه‌دار شد که خیلی از هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس مصاحبه کردند و گفتند دیگر باید به او میدان داد. مرغ برانکو اما همچنان یک پا داشت و رضاییان را جزو اولویت‌های فنی‌اش نمی‌دانست. با این وجود از بازی اهواز ورق برگشت و این بار که رامین در تهران پاس گل داد، دیگر ادبیات ایوانکوویچ هم به وضوح تغییر کرد. سرمربی پرسپولیس در نشست خبری‌اش روی کیفیت رضاییان صحه گذاشت و گفت او می‌تواند سطح بازی تیمش را بالاتر ببرد. حالا به نظر می‌رسد سکوت و شکیبایی رضاییان مثمرثمر واقع شده و او به نزدیکی‌های ترکیب اصلی برانکو برگشته است. هرچند هنوز مربی کروات ابا دارد از اینکه رضاییان را در پست اصلی‌اش یعنی دفاع راست به میدان بفرستد. رامین چه در مسابقه با استقلال خوزستان و چه در بازی با نفت آبادان به‌عنوان وینگر راست به میدان آمد و حالا باید دید چه زمانی می‌تواند خودش را در پست اصلی‌اش به کادرفنی تحمیل کند.