در همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار باشگاه پرسپولیس از ۱۲ پیشکسوت این تیم در دهه ۴۰ و ۵۰ با اهدای تندیس طلایی که چهره آنها بر آن نقش بسته بود تجلیل شد. این تندیس‌ها در شرایطی به مردان ماندگار تاریخ باشگاه پرسپولیس اهدا شد که قبل از این کمتر شاهد بها دادن به پیشکسوتان خصوصا نسل اولی‌های فوتبال ایران بودیم. به گزارش خبرگزاری مهر، همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس شنبه شب با حضور مسوولان این باشگاه، مسوولان فدراسیون فوتبال، اهالی رسانه و پیشکسوتان، بازیکنان، کادر فنی و برخی هواداران این باشگاه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد که طی آن از ۱۲ چهره ماندگار پرسپولیس در دهه ۴۰ و ۵۰ با اهدای تندیس طلایی تجلیل شد.

بر پایه این گزارش، کاظم رحیمی، همایون بهزادی، حسین کلانی، هادی طاووسی، بیوک وطنخواه، رضا وطنخواه، ابراهیم آشتیانی، علی پروین، فریدون معینی، جعفر کاشانی، محمود خوردبین و حمید جاسمیان ۱۲ نفری بودند که در این همایش مورد تجلیل قرار گرفتند. از سوی باشگاه پرسپولیس به این نفرات تندیس طلایی چهره‌های خودشان اهدا شد.

همچنین مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت و یکی از قدیمی‌ترین هواداران پرسپولیس هم در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت. احمدی که به علت کهولت سن به سختی خود را به روی سن رسانده بود، دقایقی روی صندلی نشست تا تندیس چهره‌های ماندگار سرخپوشان به آنها اهدا شود.

علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال یکی از میهمانان ویژه جشن پرسپولیسی‌ها بود که بارها مورد تشویق حاضرین قرار گرفت. محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز که در صحبت‌هایش از فتح‌الله‌زاده به عنوان میهمان ویژه این جشن یاد کرد، کری‌خوانی‌های بین این دو مدیرعامل را طبیعی خواند و گفت اگر اینطور نباشد اصلا کار پیش نمی‌رود!

همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار باشگاه پرسپولیس که از ساعت ۲۱ در سالن همایش‌های برج میلاد آغاز شده بود در اولین دقایق بامداد روز یکشنبه به پایان رسید.

نام صحیح «پرسپولیس» از زبان همایون بهزادی

در این مراسم همایون بهزادی در مراسم تقدیر از چهره‌های ماندگار باشگاه پرسپولیس، اظهار کرد: خوشحالم که در این جمع بزرگ هستم. پرسپولیس همیشه نام بزرگی خواهد بود. چرا که متعلق به مردم است. وی با اشاره به جریان تاسیس باشگاه پرسپولیس، گفت: در آن زمان در شاهین را بستند و دستور داده بودند که دو، سه بازیکن خوب کنار هم جمع نشوند. بعد از انحلال شاهین، دکتر برومند به من زنگ زد و در کنار افرادی چون کاشانی، طاووسی و کلانی باشگاه را پایه گذاری کردیم. برومند در آن جمع عین این جمله را گفت که بروید تیم را تشکیل دهید. به نام شاهین اجازه نمی‌دهند، اما به نام پرسپولیس می‌گذارند تیم تشکیل شود.

بهزادی گفت: البته ما اصلا پرسپولیس نداریم، بلکه نام درست آن پارس‌پولیس است. این را من نمی‌گویم. سازمان میراث فرهنگی هم آن را تایید کرده است. پرسپولیس در زبان یونانی به معنی مرکز شهر است. همچنین حسین کلانی در صحبت‌های کوتاهی، اظهار کرد: افتخار می‌کنم که در دوران زندگی‌ام در جمعی بودم که اسطوره‌ترین‌های ورزش کشور بودند. هر چه دارم از این دوستان دارم، اگر این دوستان نبودند و من را حمایت نمی‌کردند، من چیزی نبودم.

پروین: با دیدن پرسپولیسی‌های سابق بغض کردم

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس گفت‌: شاید خیلی‌ها در مراسم چهره‌های ماندگار نیامدند؛ اما با دیدن پیشکسوتان و عکس‌های آنها در برج میلاد بغض کردم.

علی پروین در خصوص مراسم چهره‌های ماندگار اظهار کرد: خداوکیلی کم‌کم دیگر در حال فراموش کردن خیلی از پیشکسوتان فوتبال کشورمان هستیم و به هیچ وجه با وجود حرف‌هایی که می‌زنیم به این عزیزان بها نمی‌دهیم.وی افزود: کار بسیار قشنگی انجام شد و من هرگز شنبه شب در برج میلاد را در زندگی فوتبالی‌ام فراموش نمی‌کنم. باید کاری کنیم این مراسم‌ها ماندگار باشند و سال به سال پیشکسوتان غم و غصه را کنار بگذارند و دور هم جمع شوند.پروین ادامه داد: به خدا نگه داشتن حرمت پیشکسوتان کاری است که آخر و عاقبت خود را می‌خرید. جا دارد از افرادی که ریز و درشت برای این مراسم تلاش کردند تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

وی خاطر نشان کرد: جای خیلی‌ها دراین جلسه خالی بود؛ اما با دیدن خیلی از پیشکسوتان و موسیقیدانان و دیدن عکس‌های بزرگان پرسپولیس که برای پیراهن این تیم جان می‌دادند در برج میلاد بغض کردم.

مایلی‌کهن: ما یادمان رفته فوتبال برای صلح و دوستی است

محمد مایلی‌کهن ضمن حضور در همایش باشگاه پرسپولیس، با پروین، رویانیان و فتح‌الله‌زاده روبوسی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در همایش تجلیل از ۱۲ چهره ماندگار باشگاه پرسپولیس، محمد مایلی‌کهن با علی پروین، محمد رویانیان و علی فتح‌الله‌زاده روبوسی کرد. مسوولان باشگاه پرسپولیس به او فرصتی چند دقیقه‌ای دادند تا برای حاضران سخنرانی کند. مایلی‌کهن هم در سخنرانی خود حرف جالبی زد و گفت: «فوتبال برای صلح و دوستی است. ولی ما این بخش از فوتبال را یادمان رفته. همه ما باید یادمان باشد که فوتبال با این چیزهایش قشنگ است.

حاشیه‌های مراسم تقدیر از چهره‌های ماندگار

* خیابانی مجری مراسم در بخشی از صحبت‌هایش به نتایج سال‌های دور تیم ملی با حضور بازیکنان اسبق پرسپولیس اشاره می‌کرد و گفت: در آن سال‌ها تیم‌های کشورهای عربی را راحت می‌بردیم. الان هم از باشگاه‌های مان می‌خواهیم به هر تیمی که می‌بازند به این تیم‌ها نبازند! البته موضوع باخت به تیم‌های عربی بعد از این مورد توجه اکثر افرادی قرار گرفت که روی سن آمدند و از همایون بهزادی گرفته تا فردی که برای تقلید صدا و انجام حرکات نمایشی روی صحنه آمده بود از فوتبالیست‌ها خواستند به کشورهای عربی نبازند.

* مهدی مهدوی‌کیا دقایقی پیش از پایان مراسم سالن همایش را ترک کرد.

* حبیب کاشانی هم به این همایش آمده بود. هنگام ورود او به سالن، رویانیان به استقبالش رفت و دو مدیرعامل پیشین و کنونی پرسپولیس برای لحظاتی در آغوش هم قرار گرفتند.

* در ردیف‌های جلویی قسمت راست سالن، چند لیدر نشسته بودند که در زمان سخنرانی رویانیان کاملا خودجوش او را تشویق می‌‌کردند! البته پروین، خوردبین، گل‌محمدی، کلانی‌، بهزادی، «محمد بوقی» و سایر پرسپولیسی‌ها هم از سوی این افراد تشویق شدند.

* هنگامی که قرار بود از مدیران، بازیکنان و مربیان قبلی پرسپولیس تجلیل شود، خیابانی که دقیقا از کنداکتور خبر نداشت از رویانیان خواست که افراد مورد نظر را به روی سن دعوت کند. اما رویانیان در حال فراخواندن ۱۲ چهره ماندگار بود که باید در پایان مراسم روی سن می‌آمدند! پس از لحظاتی خیابانی خطاب به رویانیان گفت این کار را به خودم بسپارید!

* مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت که از سال‌ها پیش اعلام کرده هوادار پرسپولیس است در پایان مراسم خاطره‌ای تعریف کرد که باعث خنده حضار شد. احمدی با همان لحن شیوایی همیشگی‌اش گفت: یادم می آید بازی تاج و پرسپولیس بود و من نگران بودم که نکند تیم محبوبم به تاج ببازد. در آن روز همه حقوق و مزایایم را که روی هم ۷۰۰ تومان می‌شد گرفته بودم. ۷۰۰ تومان هم در آن زمان پول زیادی بود. قبل از اینکه بازی شروع شود دل تو دلم نبود. با خودم نذر کردم و گفتم یا اباالفضل، هر گلی که پرسپولیس در این بازی بزند ۱۰۰ تومان نذر تو می‌کنم. بازی شروع شد، پرسپولیس گل اول رو زد، گفتم یاابالفضل دستت درد نکنه، قربون کرمت برم. گل دوم رو هم زد گفتم یا اباالفضل دستت درد نکنه قربون کرمت. بعد دیگه پرسپولیس گل سوم و چهارم و پنجم و ششم رو هم زد گفتم یا اباالفضل غلط کردم! حداقل ۱۰۰ تومانش رو هم برای خودم بذار بمونه!

* زمانی که مایلی کهن، کاشانی، پروین و رویانیان قصد رونمایی از کتاب پرسپولیس را داشتند، پرسپولیسی‌ها به خاطر کری با فتح الله زاده شمارش معکوس را از عدد شش شروع کردند!