دنیای اقتصاد: روند پیروزی‌های پیاپی استقلال، در اهواز متوقف شد. شاگردان علیرضا منصوریان که با سه برد متوالی مقابل ذوب‌آهن، سیاه‌جامگان و سایپا به کلی شرایط خود را در جدول رده‌بندی تغییر داده بودند، فاصله‌ای تا کسب چهارمین پیروزی فصل نداشتند، اما مقابل فولاد برد یک بر صفر را با تساوی یک بر یک عوض کردند تا دو امتیاز شیرین و حیاتی را از کف بدهند. بازی بزرگ هفته روز پنج‌شنبه در حالی در ورزشگاه غدیر شروع شد که هر دو تیم استقلال و فولاد بعد از شروعی ناامیدکننده در لیگ شانزدهم، به روزهای خوب‌شان برگشته بودند. فولاد بازی را بهتر شروع کرد و در همان دقایق آغازین مسابقه چندین موقعیت گلزنی به دست آورد، اما کم‌دقتی بازیکنان در استفاده از این توپ‌ها باعث شد در یک غافلگیری دروازه تیم خوزستانی باز شود. در ادامه اما مشکل همیشگی استقلال یعنی افت و عقب‌نشینی در دقایق پایانی گریبان این تیم را گرفت تا یک بار دیگر گل نسبتا دیرهنگام حریف، سه امتیاز را با یک امتیاز عوض کند. استقلال می‌توانست با حفظ این پیروزی و تثبیت جایگاه خودش بین تیم‌های بالانشین، با روحیه‌ای مناسب وارد تعطیلات شود و بدون دغدغه ادامه مراحل آماده‌سازی‌اش را پشت‌سر بگذارد، اما حالا وضع کمی تغییر کرده است.

دو روی سکه

استقلال فعلی تیمی است که هوادارانش را دائما بین بیم و امید در نوسان نگه می‌دارد. این تیم در ابتدای فصل عملکرد قابل دفاعی نداشت، اما رفته رفته بهتر شد و حالا از نکات امیدوارکننده زیادی بهره می‌برد. مثلا باید به یاد داشته باشیم که استقلال در ۹مسابقه از ۱۰بازی امسال موفق به گلزنی شده و تنها در مصاف با پرسپولیس به گل نرسیده است. به علاوه عملکرد آنها در خط دفاعی بسیار بهتر از قبل شده و حداقل آمار گل‌های خورده این تیم نسبت به گذشته کاهش محسوسی داشته است. به اینها اضافه کنید حضور آچار فرانسه‌ای مثل هرایر مگویان را که امسال در همه پست‌های خط دفاعی برای استقلال به میدان رفته است. او دفاع وسط بوده، در چند بازی مثل داربی در پست دفاع چپ به میدان رفته و در برابر فولاد برای دومین بار در سمت راست خط دفاعی به کار گرفته شد. جالب اینکه او به جای وریا غفوری مصدوم در این پست بازی کرد، اما پاس تک‌گل استقلال را داد! به علاوه مهدی رحمتی هم به روزهای خوبش نزدیک شده و در سه بازی اخیر واکنش‌های خوب و مهمی داشته است. این اما نیمه پر لیوان است؛ چه اینکه روی دیگر سکه کمبودها و حفره‌های زیادی را نشان می‌دهد. استقلال همچنان از نظر قوای بدنی مشکل دارد؛ به‌طوری که در ۶مسابقه از ۱۰مسابقه این فصل آخرین گل بازی را دریافت کرده است. به نظر می‌رسد با وجود کسب سه پیروزی پیاپی، هنوز اعتماد به نفس آبی‌ها هم به اندازه قابل قبول نرسیده و بازیکنان این تیم در بسیاری از بزنگاه‌ها نمی‌توانند بهترین تصمیم ممکن را بگیرند. به علاوه همچنان می‌توان از ارنج و تعویض‌های کادرفنی هم ایرادهای زیادی گرفت. مثلا هیچ‌کس متوجه نشد چرا محسن کریمی که برابر سایپا نمایش یک نیمه‌ای فوق‌العاده‌ای داشت در این بازی نیمکت‌نشین شد؟ حضور دنباله‌دار بختیار رحمانی در ترکیب استقلال هم کماکان محل تعجب است، چرا که این بازیکن بعد از گذشت ۱۰هفته هنوز نتوانسته امضای خود را پای بازی استقلال بیندازد. منصوریان دیر تعویض می‌کند، بد تعویض می‌کند و اعتقاد زیادی هم به استفاده از جوانان ندارد که همه اینها می‌تواند برای تیم بزرگ پایتخت مشکل‌ساز و تردیدآفرین باشد.

ساسان، حسرت برانکو

پرسپولیس در این تابستان بازیکنان ناکارآمد زیادی خرید که بیشترشان هم هنوز حفظ شده‌اند؛ از دو فوتبالیست عجیب و غریب اوکراین با چندین کیلو اضافه وزن تا آرام‌طبع و گولچ و دیگران. با این وجود آنها یکی از بهترین خریدهای‌شان را مفت‌ومسلم از دست دادند. ساسان انصاری که خیلی بی‌سروصدا سرخپوش شده بود، در پی چهار هفته نیمکت‌نشینی به اهواز برگشت و حالا با درخشش خارق‌العاده‌اش در این تیم، به حسرت بزرگ برانکو و خیلی از قرمزها تبدیل شده است. او که در نیمه دوم بازی با استقلال یک گل فوق‌العاده تماشایی برای فولادی‌ها زد و کار را به تساوی کشاند، تا اینجا در مسابقات لیگ و حذفی ۵گل برای تیمش زده که یک آمار استثنایی است. شاید اگر او در پرسپولیس می‌ماند و برای گرفتن سهم از ترکیب این تیم می‌جنگید، امروز در ژانری بزرگ‌تر مورد توجه بود و از بخت بالایی هم برای حضور در تیم ملی بهره‌مند می‌شد.