پرسپولیس بدون دست‌های پرتوان!

مصدومیت شدید علیرضا بیرانوند و دوری ۴ هفته‌ای او از تمرینات پرسپولیس بدترین خبر برای هواداران این تیم در آستانه بازی با تیم نفت آبادان بود. حضور بیرانوند در تمرینات اخیر پرسپولیس و پست‌هایی که این دروازه‌بان در شبکه‌های اجتماعی در اوایل این هفته در صفحات شخصی خود گذاشت، این تصور را به‌وجود آورد که آسیب‌دیدگی‌اش در بازی با استقلال خوزستان جدی نبوده و کاملا آماده است اما حضور این دروازه‌بان با دست گچ‌گرفته در تمرین همه سرخپوشان را متعجب کرد وکادرفنی قرمزها را نگران زیرا آنها خاطره خوبی از بازی با جایگزین او ندارند. او در اولین مسابقه‌اش در پرسپولیس در جام‌حذفی خالق ناکامی بزرگ مقابل تیم قشقایی شیراز شد. البته رادوشوویچ در آن بازی چندین فرصت گلزنی دیگر را از حریف دسته دومی پرسپولیس گرفت، با این حال حذف بزرگ با حضور او رقم خورده است. ماجرای بیرانوند این هفته بر داستان رامین رضاییان هم سایه افکند اما به‌نظر می‌رسد او بازهم از روی نیمکت بازی را آغاز کند.

از سوی دیگر تیم نفت آبادان در ورزشگاه آزادی هم تیم خطرناکی است. آنها استقلال را هم در این ورزشگاه شکست دادند و اکنون انگیزه زیادی برای یک برد دیگر مقابل تیم بزرگ ایران دارند. آنها هفته پیش هم ۳ گل به ماشین‌سازی زدند تا با روحیه و با اعتمادبه‌نفس به آزادی بیایند. باید دید پرسپولیس بدون بیرانوند می‌تواند همچنان بدون باخت در صدرجدول لیگ بماند یا اینکه برزیلی‌های آبادان از صدرنشین امتیاز می‌گیرند. هرچند آخرین بازی رودرروی دو تیم در دور برگشت لیگ دوازدهم با تساوی ۲ - ۲ به پایان رسید (کریمی و نوری برای پرسپولیس و خالقی‌فر و عرب برای نفت گل زدند) ولی در مجموع ۱۰ بازی لیگ برتری دو تیم، قرمزها برتری آشکاری بر حریف خود داشته‌اند. قرمزهای پایتخت در این ۱۰ بازی ۷ بار تیم برنده و تنها یک‌بار تیم بازنده بوده‌اند و ۲ بازی هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. در این تعداد بازی پرسپولیس ۱۴ و صنعت نفت آبادان هم ۸بار موفق به گلزنی شده‌اند. نهایت آرزوی برانکو و هواداران تیمش در این بازی افزودن بر این برتری تاریخی است.

فولاد- استقلال؛ نبردی به‌ارزش طلا

اگر علیرضا منصوریان خود را یک مربی مدعی می‌داند، باید از معدن فولاد در اهواز نیز امتیازاتی به‌قیمت «طلا» استخراج کند. آنها در سه هفته گذشته از لیگ برتر، سه برد حیاتی کسب کردند و به‌طور کلی شرایط‌شان فرق کرد. یک تحول بزرگ که آبی‌ها را با جهشی باورنکردنی در جدول همراه کرد. فولاد خوزستان نیز مانند استقلال یک تیم متحول شده است، تیمی که در هفته‌های ابتدایی اصلا موفق نبود اما با اضافه کردن چند ستاره، به‌یک‌باره چهره یک مدعی را به خود گرفت و حالا در امتیاز دادن به رقبایش، تیمی خسیس شده است. نبرد فولاد و استقلال، امتیازاتی به‌ارزش طلا دارد و نعیم سعداوی و علیرضا منصوریان که از نسل مربیان جدید فوتبال کشورمان هستند، برای کسب برد به هر دری می‌زنند. پیش‌بینی دیگر اینکه ورزشگاه غدیر اهواز، مستعداست که مثل دیدار هفته گذشته پرسپولیس برابر استقلال خوزستان، پر از جمعیت شود و این موضوع، بر جذابیت‌های بازی می‌افزاید، البته اگر اتفاقات تلخ هفته گذشته در این ورزشگاه رخ ندهد. مهم‌ترین اتفاق بازی، بازگشت بختیار رحمانی کاپیتان سال‌های نه‌چندان دور فولاد به اهواز است. او با این پست در صفحه شخصی‌اش به استقبال این بازی رفت: «اهواز برایم تا ابد شهر خاطره‌ها است و خاطرات بازی رو هیچ وقت فراموش نمی‌کنم و روزها و شب‌های به‌یاد ماندنی که در آنجا بودم را از یاد نخواهم برد. هرگز محبت مردم عزیز اهواز را فراموش نمی‌کنم. روزهای خوبی رو کنار هواداران فولاد و مردم خوب اهواز گذرانده‌ایم. خاطره قهرمانی فولاد،جشن و شادی که در سطح شهر برپا شد و در نهایت نسل طلایی فولاد که در فوتبال ایران متبلور شد. دست تقدیر من را در اواسط پاییز امسال بار دیگر به اهواز کشانده تا با دوستان قدیمی دیدار تازه کنم. امید آنکه روز خوبی را پنج‌شنبه فوتبال ایران شاهد باشد.» دو تیم حاضر در این میدان بعد از شروع نامطمئن لیگ شانزدهم، این روزها آسمان کاملا آفتابی دارند. فولادی‌ها ۶ بازی متوالی است که شکست نخورده‌اند و ضمن کسب ۲ برد و ۴ تساوی در این بازی‌ها هفته قبل با متوقف کردن تراکتورسازی در تبریز نشان دادند که چه آمادگی بالایی دارند. در آن‌سوی میدان تیم میهمان هم ۶ بازی متوالی است که شکست نخورده؛ با این تفاوت که شاگردان منصوریان در این ۶ بازی، ابتدا ۳ تساوی داشته‌اند و حالا با پشتوانه ۳ برد متوالی برابر ذوب‌آهن، سیاه‌جامگان و سایپا گام به اهواز و آوردگاه فولاد می‌گذارند. با توجه به غیبت فولاد در هفتمین دوره رقابت‌های لیگ برتر، دو تیم استقلال و فولاد تاکنون در تاریخ این رقابت‌ها ۲۸ بازی داشته‌اند که در این میان ۱۳ برد سهم استقلال و ۸ برد سهم فولاد بوده و ۷ بازی هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده تا فولاد با وجود داشتن ۲ قهرمانی در تاریخ لیگ برتر به برتری آماری آبی‌ها که ۳ عنوان قهرمانی دارند، گردن نهد. برنامه کامل دیدارهای هفته دهم به‌شرح زیر است:

پنج‌شنبه 6 آبان 95

فولاد خوزستان....................... استقلال تهران ۱۸

ماشین‌سازی ....................................پیکان ۱۴:۳۰

سایپا ................................................سپاهان ۱۶:۴۰

صبا......................................................پدیده ۱۶:۴۵

گسترش فولاد.....................تراکتورسازی ۱۴:۴۵

جمعه 7 آبان 95

ذوب‌آهن.....................استقلال خوزستان ۱۶:۴۵

سیاه‌جامگان................................................نفت ۱۵

پرسپولیس............................... نفت آبادان ۱۶:۴۰

پرسپولیس بدون دست‌های پرتوان!