استقلال قطعا، پرسپولیس شاید!

یکی از خوشحالی‌های اهالی فوتبال ایران طی ماه‌های اخیر این بوده که پرسپولیس و استقلال به‌طور همزمان در لیگ قهرمانان آسیا حاضر هستند و این موضوع می‌تواند به هرچه جذاب‌تر شدن فصل باشگاهی جاری کمک کند. حالا اما خبرهایی در مورد کاهش سهمیه ایران در آسیا منتشر شده که می‌تواند آن رویای شیرین را به کابوسی زودهنگام تبدیل کند. اشتباه نکنید؛ قرار نیست این دو تیم پرهوادار از آسیا حذف شوند، بلکه بحث بر سر حضور احتمالی آنها در مرحله پلی‌آف است؛ شایعه‌ای که از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسید و حالا با انتشار اسناد جدید، احتمال تحقق آن افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

تاوان درخشش امارات و عربستان

مسلما حضور در پلی‌آف آسیا برای هواداران پرسپولیس و استقلال خبر خوشایندی نیست، چرا که علاوه بر افزایش ترافیک مسابقات و بالا بردن میزان خستگی بازیکنان و احتمال مصدومیت آنها، می‌تواند حتی خطر حذف زودهنگام از این رقابت‌ها را به‌دنبال داشته باشد. با این وجود ظاهرا گریزی از این اتفاق نیست. کمیته مسابقات لیگ قهرمانان که در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار دارد، روز ۱۰ آذر تشکیل جلسه می‌دهد و تعیین تعداد سهمیه کشورها را در دستور کار خود دارد. آنها براساس یک فرمول پیچیده اقدام به انتخاب سهمیه برای کشورها می‌کنند. در آن تاریخ، تعداد سهمیه‌های مستقیم و پلی‌آف ایران در لیگ قهرمانان به‌صورت رسمی و دقیق مشخص خواهد شد. تا فصل قبل، ایران صاحب ۳ سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف بود، اما جلسه پیش‌روی کمیته مسابقات، تکلیف تیم‌های ایران در دو دوره جدید یعنی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را مشخص می‌کند.

شیوه محاسبه سهمیه نیز به عملکرد باشگاه‌ها و تیم‌های ملی در ۴ سال گذشته برمی‌گردد. عملکرد باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان ۷۰ درصد و تیم ملی فوتبال ایران ۳۰ درصد بر انتخاب تعداد سهمیه در لیگ قهرمانان تاثیرگذار است. با توجه به اینکه باشگاه‌های ایران با کمترین برنامه‌ریزی و امکانات ممکن راهی لیگ قهرمانان در سال‌های گذشته شدند و اکثرشان در گروه خود حذف شدند، ما در این بخش نمره پایینی کسب می‌کنیم، اما بخش دیگر، یعنی نتایج تیم ملی فوتبال ایران عالی بوده از این‌رو، می‌تواند شانس ما را برای کسب سهمیه بالا ببرد گرچه نتایج تیم ملی کشورها از نظر کمیته بازی‌ها تنها ۳۰ درصد ملاک برای تعیین سهمیه‌ها است.

با توجه به شرایطی که وجود دارد، به احتمال بسیار زیاد سهمیه ایران از سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف، به دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه پلی‌آف کاهش پیدا می‌کند که در این صورت، استقلال خوزستان و ذوب‌آهن به‌عنوان قهرمانان ایران راهی مرحله گروهی می‌شوند، اما پرسپولیس و استقلال باید به پلی‌آف بروند. از آنجا که العین امارات در این فصل راهی فینال لیگ قهرمانان شده و در فصل قبل، الاهلی این کشور به فینال رقابت‌ها رسیده بود، پس شانس امارات و همچنین عربستان که نمایندگانش در ۴ سال گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند برای حفظ سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف بالا است ولی ایران، شرایط جدیدی را تجربه می‌کند و شانس زیادی برای حفظ سهمیه ندارد.

شاید کویت به داد برسد

با این حال هنوز اندک امیدی برای حفظ سه سهمیه مستقیم وجود دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، فوتبال کویت از سوی فیفا تعلیق شده و اگر تعلیق این کشور تا ۳۰ نوامبر (۱۰ آذر)‌ که جلسه کمیته مسابقات لیگ قهرمانان است باقی بماند، به‌صورت قطعی تنها سهمیه کویت برای صعود مستقیم به لیگ قهرمانان از بین می‌رود و در این شرایط، ایران حائز سهمیه کویت خواهد شد و می‌تواند با خوش‌شانسی، سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف را حفظ کند. البته شایان ذکر است استقلال تحت هر شرایطی باید کار خود را از پلی‌آف آغاز کند، اما ممکن است پرسپولیس شانس کسب سهمیه مستقیم را داشته باشد.

در همین حال، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ هم کاهش سهمیه‌های ایران به دو سهمیه مستقیم و دو پلی‌آف را تایید می‌کند. غلامرضا بهروان به «ایسنا» می‌گوید: «با توجه به وضعیت باشگاه‌ها و نتایج آنها در آسیا احتمال اینکه سهمیه‌های ایران به ۲+۲ کاهش یابد خیلی زیاد است. سهمیه‌بندی اوایل ماه آینده رسما اعلام می‌شود. وضعیت ما نسبت به سال‌های قبل خوب نیست و احتمال اینکه سهمیه‌های ما از سه سهمیه مستقیم و یک پلی‌آف به دو سهمیه مستقیم و دو پلی‌آف کاهش یابد، خیلی زیاد است، هرچند باید منتظر تعیین تکلیف کویت هم باشیم.»