بازگشت رامین در میدان جنگ! برشی گویا از اتفاقات اهواز؛ جوانی با سر خونین که از سر عشق به فوتبال، در روز بازگشت یاغی پرسپولیس با او سلفی می‌گیرد

دنیای اقتصاد: مسابقات هفته نهم لیگ برتر باشگاه‌های کشور روز پنج‌شنبه با برگزاری سه دیدار آغاز شد. در روزی که نفت در تهران ۲ بر یک ذوب‌آهن را شکست داد، همه نگاه‌ها به تبریز و اهواز دوخته شده بود؛ جایی که جدی‌ترین مدعیان قهرمانی این فصل باید روبه‌روی حریفان می‌ایستادند. تراکتورسازی که هفته گذشته دو امتیاز بد مقابل سایپا از دست داده بود، دلش می‌خواست در ورزشگاه اختصاصی‌اش از سد فولاد متحول شده بگذرد و صدر را از پرسپولیس بگیرد، اما آنها خوش‌اقبال بودند که با گل سروش رفیعی بازی را به تساوی ۲-۲ کشاندند و از شکست گریختند.

تراکتورسازان با این مساوی، خیال پرسپولیسی‌ها را قبل از شروع بازی این تیم برابر استقلال خوزستان راحت کردند، هرچند که در نهایت قرمزهای تهران هم نتوانستند در اهواز هر سه امتیاز بازی را بگیرند. پرسپولیس در روزی که فوتبالش دو نیمه کاملا متفاوت داشت برابر قهرمان فصل گذشته به مساوی یک بر یک رضایت داد. آنها در نیمه اول به شدت نحت تاثیر بازی هجومی و غافلگیرکننده میزبان قرار گرفتند و بعد از چند بار به خطر افتادن دروازه‌شان روی حملات زهیوی و بیت‌سعید، در نهایت روی ضربه ایستگاهی زهیوی گل خوردند. سرخپوشان اما در نیمه دوم نبض بازی را در اختیار گرفتند و چند فرصت گلزنی به دست آوردند. مهم‌ترین موقعیت این تیم، یک ضربه پنالتی بود که به خاطر خطای شیخ‌ویسی روی علیپور اعلام شد و البته حسین ماهینی آن را از دست داد. بعدتر اما فرشاد احمدزاده با یک ضربه سر دقیق کار را به تساوی کشاند تا پرسپولیس دست خالی به تهران برنگردد. این بازی اتفاقات بسیار مهمی داشت که بعضی از آنها را با هم مرور می‌کنیم.

بازگشت یاغی

شاید غیر از نتیجه، مهم‌ترین حادثه بازی اهواز بازگشت رامین رضاییان به میدان بود. مدافع راست فیکس تیم ملی کشورمان که فصل گذشته هم یکی از ستاره‌های موثر پرسپولیس بود، بعد از رفت و برگشت پرحاشیه‌ای که به لیگ ترکیه داشت مورد غضب برانکو قرار گرفت. او چهار هفته روی نیمکت نشست و در هر بازی فقط ۴۵دقیقه گرم کرد، بدون اینکه به زمین برود. این مساله برای پرسپولیس تبدیل به یک حاشیه جدی شده بود، تا اینکه در نهایت رضاییان در برابر استقلال خوزستان فرصت بازی پیدا کرد و مشخص شد دوران خشم برانکو بر او به پایان رسیده است. رامین در حالی آماده ورود به میدان می‌شد که پرسپولیس با یک گل عقب بود، اما درست در لحظه انجام تشریفات تعویض بازیکنی که قرار بود در ازای حضور رضاییان از ترکیب خارج شود گلزنی کرد! لحظاتی بعد رامین وارد شد و فرشاد احمدزاده از زمین بیرون رفت؛ تعویضی که نشان می‌دهد برانکو اگرچه فعلا قبول کرده گاهی از رضاییان استفاده کند، اما کماکان پست دفاع راست را متعلق به حسین ماهینی می‌داند و روی رامین به‌عنوان وینگر حساب می‌کند. برانکو در نشست خبری‌اش گفت همچنان از کار هر چهار مدافع اصلی‌اش راضی است و رضاییان باید صبور باشد. حالا باید دید رامین می‌تواند سهم بیشتری از پرسپولیس موفق برانکو را به خودش اختصاص بدهد یا نه؟

تکرار یک اتفاق شوم

حاشیه تلخ و تکان‌دهنده بازی پنج‌شنبه اما، نزاع خونین برخی از هواداران دو تیم بود که قاب‌های وحشت‌آوری را به ثبت رساند. اواخر فصل گذشته بود که برگزاری بازی پرسپولیس و استقلال اهواز در ورزشگاه تختی اهواز جان مردم را به خطر انداخت و ده‌ها هوادار را با سر و صورت خونین به خانه فرستاد. بعد از آن ماجراها انتظار می‌رفت مسوولان امنیتی در استان خوزستان دقت نظر بیشتری روی برگزاری این قبیل مسابقات داشته باشند، اما دیدار اخیر پرسپولیس با استقلال خوزستان در ورزشگاه استاندارد غدیر هم صحنه‌های مشابهی پدید آورد. گذشته از ماجرای ضرورت افزایش دقت نظر مسوولان مربوطه، همچنان بزرگترین خلأ در این رابطه، کمبودهای فرهنگی است. تا وقتی تماشاگر ما نفهمد فوتبال ارزش صدمه زدن به همنوع و هموطنش را ندارد و تا وقتی درک نکند پول صندلی‌های کنده شده توسط او از جیب مردم و از محل سرمایه‌های عمومی تامین می‌شود، گریزی از تکرار این قبیل حواشی تلخ و گزنده نخواهد بود.

شکایت و شکایت‌کشی

این مسابقه اما حاشیه دیگری هم داشت. سیروس پورموسوی، سرمربی استقلال خوزستان قبل از بازی گفته بود: «همه ایران بسیج شده‌اند که پرسپولیس قهرمان شود.» او بعد از مسابقه هم به نوعی همین اظهارات را تکرار کرد تا مدیر رسانه‌ای پرسپولیس از اقامه شکایت علیه این مربی خبر بدهد. همچنین جلال حسینی هم در مصاحبه‌ای تند به پورموسوی حمله کرد. در همین راستا دیروز اعلام شد سرمربی استقلال خوزستان به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال دعوت شده تا در مورد ادعایش پاسخگو باشد. به نظر می‌رسد چه پارسال و چه امسال، اظهارنظرهای تند و غیرمسوولانه سرمربیان استقلال اهواز و استقلال خوزستان نقش مهمی در ایجاد درگیری و حاشیه‌های پیرامونی داشته است.