آغاز جنگ روانی

دنیای اقتصاد: این جنگ خیلی بزرگتر از آن چیزی است که بشود فکرش را کرد. ایران و کره‌جنوبی در حالی روز سه‌شنبه چهارمین و مهم‌ترین مسابقه مقدماتی جام‌جهانی در گروه اول را برگزار می‌کنند که این مسابقه حساسیت‌های فوق‌العاده بالای جدولی و غیر جدولی دارد.

در جدول چه می‌گذرد؟

از نظر محاسبات گروهی، کاملا واضح است که جدال بین دو تیم اول و دوم تا چه اندازه می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. ایران و کره در حال حاضر با هفت امتیاز و صرفا به‌خاطر اختلاف تفاضل یک گل به ترتیب اول و دوم هستند و ازبکستان را با ۶ امتیاز در تعقیب خود می‌بینند. ازبکستان سخت امیدوار است که بازی سه‌شنبه تهران به مساوی بینجامد و هر دو حریفش امتیاز از دست بدهند، اما تردیدی وجود ندارد که برنده این بازی، خوشبخت‌ترین تیم آسیا خواهد بود! به دلایل مختلف اگر این برنده تیم ایران باشد، احتمال صعود مستقیم تیم کشورمان به جام‌جهانی به بالای ۹۰درصد خواهد رسید. اگر ما ۱۰امتیازی شویم، روز آخر دور رفت در مصاف با سوریه‌ای که در زمین بی‌طرف میزبانی می‌کند بخت ۱۳امتیازی شدن را هم پیدا خواهیم کرد، در حالی در همین روز، کره‌جنوبی و ازبکستان باید دیدار مستقیم‌شان را برگزار کنند که طبعا هر نتیجه‌ای در آن مسابقه به سود تیم کشورمان خواهد بود.

لبالب از حس انتقام

اما چنان که گفتیم دیدار ایران و کره حساسیت‌های غیرجدولی هم دارد. این دو تیم که دو قطب مهم فوتبال آسیا هستند، در طول تاریخ‌شان نبردهای خاطره‌انگیز زیادی داشته‌اند که دوتا از مهم‌ترین‌های‌شان با پیروزی‌های ۶بر۲ و ۴بر۳ تیم ایران همراه بوده است. این اما همه ماجرا نیست، چرا که تیم کشورمان در سال‌های اخیر با هدایت کی‌روش در سه بازی به مصاف کره‌جنوبی رفته و هر سه دیدار را با پیروزی پشت‌سر گذاشته است! بین این سه بازی، بزرگترین آنها مسابقه برگشت مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴برزیل بود که تیم کشورمان در اولسان با یک گل موفق به شکست کره شد و به‌طور مستقیم به جام‌جهانی راه یافت. آن مسابقه حواشی زیادی داشت که از آن جمله می‌توان به درگیری لفظی گسترده کی‌روش و چوی (سرمربی وقت کره) اشاره کرد. حالا کره لبالب از حس انتقام به تهران می‌آید تا شاید علاوه بر بستن بار صعود، شکست‌های اخیر را هم تلافی کند.

کره‌ای‌ها استارت زدند

در روزهایی که ما در ایران درگیر کم‌وکیف برگزاری بازی با کره هستیم، حریف چشم‌بادامی با حداکثر انگیزه و روحیه جنگجویی راهی تهران شده است. آنها در فرودگاه کشورشان و فرودگاه ما، دو حرکت جنجالی انجام دادند که به وضوح آغازگر جنگ روانی بوده است. در اینچئون، شاگردان اشتیلیکه پیش از حرکت به سمت ایران مشت‌های‌شان را گره کردند و یک عکس دسته‌جمعی گرفتند؛ تصویری که شاید با انگیزه تلافی کار سه سال پیش کی‌روش در مقابل چوی به ثبت رسید. آنها از همان بدو حرکت گوشی را دست ما دادند که حواس‌مان باشد. شنیده می‌شود کارلوس کی‌روش که استاد جنگ‌های روانی است، در جمع بازیکنان گفته جواب مشت‌های گره شده کره‌ای‌ها باید در زمین مسابقه داده شود. این اما تنها حرکت بحث‌برانگیز کره‌ای‌ها نبود. آنها به تهران هم که رسیدند در فضای سربسته فرودگاه با ماسک‌های سیاه متحدالشکل دیده شدند؛ یک رفتار نادر و عجیب که نمی‌تواند توجیه خاصی داشته باشد.

دیروز خبرگزاری تسنیم از قول یک روزنامه کره‌ای در این مورد نوشت: «حساسیت‌های آب و هوایی باعث شده تا ورزشکاران کره‌ای به توصیه کمیته ملی المپیک این کشور از ماسک‌های یکدست مشکی رنگ و تایید شده ازسوی این نهاد ورزشی استفاده کنند. استفاده ملی پوشان رشته‌های مختلف ورزشی کره در رقابت‌های بین‌المللی از ماسک‌های مشکی رنگ سابقه طولانی دارد و فقط مربوط به بازی برابر ایران نیست. در عین حال اما ورزش‌سه از قول یک سایت کره‌ای نوشت: «با توجه به آغاز فصل زمستان در کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، چین و شرق قاره کهن و شیوع بیماری آنفلوآنزا این ماسک‌ها برای جلوگیری از بیماری در اختیار اعضای تیم کره‌جنوبی قرار گرفت و آنها از همان لحظه ورود به هواپیما این ماسک‌ها را بر دهان داشتند.» به هر حال اما این اتفاق بازتاب چندان جالبی در کشور نداشته و خیلی‌ها آن را یک رفتار التهاب‌آمیز دانسته‌اند؛ به خصوص که خیلی از بازیکنان کره در محوطه سرپوشیده و مسقف فرودگاه از این ماسک‌ها استفاده کرده بودند. جالب اینجا است که خداداد عزیزی در واکنش به اینکه ممکن است این کار کره‌ای‌ها به معنای آغاز جنگ روانی باشد گفته بود: «کی‌روش خودش استاد این کارها است و اگر لازم باشد، دو تا ماسک روی هم می‌زند!»

ورود شورای امنیت کشور به فوتبال ایران و کره

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از ورود شورای امنیت کشور به موضوع بازی فوتبال ایران و کره‌جنوبی در شب عاشورای حسینی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، علاءالدین بروجردی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «براساس گزارشی که وزیر ورزش و جوانان ارائه داده است، زمان‌بندی این رقابت در اختیار ایران نبوده و طبق مقررات فیفا، در صورت عدم حضور ایران از دو بازی بعدی نیز محروم می‌شویم. بر این اساس و با جمع‌بندی صورت گرفته در شورای امنیت کشور، قرار شده این بازی با روح عاشورایی و با ایجاد نمادهای حسینی در ورزشگاه برگزار شود. تاکید همه، حفظ حرمت ایام عزای حسینی است و ورزش‌دوستان نیز حتما این مساله را مدنظر خواهند داشت.»