فوتسال کامروا شد

اولین بودن یعنی ثبت در تاریخ. این نسل از فوتسال ایران هم اولین گروهی شدند که ایران را در رشته تیمی و در سطح جهانی به مدال رساندند و نام خود را در تاریخ ورزش ایران به ثبت کردند. درخشش تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا و کسب رتبه سوم این مسابقات، حتی تحسین دوباره «فیفا» را برانگیخت. سایت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال در گزارشی، تیم ملی ایران را ستود. در بخشی از این گزارش آمده است: «ماجراجویی قابل‌توجه ایران در جام جهانی فوتسال ۲۰۱۶ کلمبیا با موفقیت به پایان رسید. شاگردان ناظم‌الشریعه پس از تساوی ۲ - ۲ مقابل پرتغال، موفق شدند در ضربات پنالتی این تیم را شکست دهند و به مقام سوم رقابت‌ها دست یابند.» کفش طلای این مسابقات به ریکاردینیو از پرتغال رسید که موفق شد ۱۲ گل به ثمر برساند. فالکائو از برزیل و اِدر لیما از روسیه هم به ترتیب کفش‌های نقره‌ای و برنزی را از آن خود کردند. توپ طلای این مسابقات به فرناندو ویلهم از آرژانتین رسید که همراه با تیم ملی کشورش عنوان قهرمانی رقابت‌ها را نیز کسب کرد. دومین بازیکن برتر جام اِدر لیما از روسیه لقب گرفت و مقام سومی هم به احمد اسماعیل‌پور از کشورمان رسید.

ناظم‌الشریعه خوشحال‌ترین مرد ایران

ناظم‌الشریعه سرمربی این تیم حالا خوشبخت‌ترین مرد ورزش ایران است. او به «ایسنا» می‌گوید: «بالاخره حق به حق‌دار رسید و خدا مزد زحمات ما را در این چند سال اخیر داد. ما از خوشحالی مردم خوشحالیم. به ما خبر رسید که مردم در خیابان‌های ایران خوشحالی کردند. این را از ته دلم می‌گویم که خوشحالی مردم برایمان از همه‌ چیز باارزش‌تر است. افراد زیادی برای این موفقیت زحمت کشیدند. نباید فقط بازیکنان و کادر فنی را دید. ما در این مسابقات مزد زحماتمان را گرفتیم. تیمی که دو گل از پرتغال دریافت کند و به بازی برگردد، تیم بزرگی است. ما در بازی مقابل برزیل هم این‌‌گونه پیروز شدیم.»

وی در پاسخ به این سوال که عامل اصلی و کلیدی در شکست پرتغال چیست، خاطرنشان کرد: «عامل اصلی تمرکز بالای بازیکنان و تلاش آنها بود. فکر می‌کنم تمرکز و همدلی باعث موفقیت ایران در این بازی سخت بود. در نیمه دوم در عرض یک دقیقه دو گل دریافت کردیم، اما بازیکنان به بازی برگشتند. با تمرکز بالا و نکاتی که به آنها گوشزد کردیم، توانستیم از پس این تیم بزرگ بر بیاییم. بچه‌های ایران فوق‌العاده هستند و ما تیم بزرگی هستیم.» از او پرسیده شد شرایط فوتسال در ایران در مقایسه با فوتبال چیست که ناظم‌الشریعه موفقیت فوتسال را به فراگیرتر بودن آن ربط داد: «ریشه فوتسال را در خیابان‌ها و کوچه‌های ایران می‌توانید جست‌وجو کنید. ایران از استعدادهای بی‌نظیری بهره می‌برد. نزدیک به ۲۰ میلیون ایرانی در رده‌های مختلف جوانان، نوجوانان، کارگری، کارمندی، دانشگاه‌ها و دیگر رده‌ها به بازی فوتسال مشغول هستند و اکنون ما به نمایندگی از تمامی افراد فوق در کنار شما هستیم. خوشحالم از اینکه این افتخار بزرگ را برای اولین بار کسب کردیم. در واقع حمایت آنها باعث می‌شود تا ما در جایگاه خوبی قرار بگیریم.»

محمد کشاورز، کاپیتان تیم ملی فوتسال درتشریح احساسش در روزی که تیم ملی فوتسال ایران عنوان سوم جهان را برای اولین بار کسب کرد آن هم در حالی که او مسابقه را با پای مصدوم و از کنار زمین تماشا می‌کرد، گفت: «از این اتفاق بسیار بزرگ خوشحال هستم. اتفاق خیلی بزرگی افتاد و از اینکه نقش کوچکی در تاریخ‌سازی فوتسال ایران داشتم، بسیار خوشحالم.» او در پاسخ به این سوال که آیا ناراحت نیست از اینکه پیراهن تیم ملی را دیگر بر تن نخواهد کرد، گفت: «خداحافظی سختی‌های خودش را دارد و خوشحالم از اینکه تیم ملی فوتسال در اوج است و من در بهترین شرایط در کنار تیم ملی حضور داشته‌ام و در نهایت خداحافظی کرده‌ام.»

تبریک کنفدراسیون

رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در پیامی موفقیت ایران در جام جهانی فوتسال را تبریک گفت و در عین حال ابراز امیدواری کرد، موفقیت‌های بیشتری در آینده نصیب فوتسال آسیا شود. در این پیام آمده است: «از طرف خانواده‌ فوتبال آسیا می‌خواهم به ایران بابت کسب این موفقیت تبریک بگویم. نمایش باثبات، منظم و فوق‌العاده‌ ایران در این رقابت‌ها نمایان بود. همان‌طور که در برنامه‌های قبلی‌مان بر این موضوع تاکید کردیم، ایران ثابت کرده است که تیم‌های آسیایی نه تنها می‌توانند با تیم‌های بزرگ اروپایی و جهان دیدار کنند،‌ بلکه این توانایی را دارند که در عرصه جهانی نیز به نتایج بسیار خوبی دست یابند.» فدراسیون خودمان هم بلافاصله به این نتیجه چشمگیر واکنش نشان داد و تاج رسما اعلام کرد پاداش قهرمانی جهان را برای این تیم درنظر خواهد گرفت.

آینده مبهم فوتسال

اما سرنوشت فوتسال ایران بعد از این موفقیت با ابهاماتی مواجه است. پیش از جام جهانی و با توجه به شرایط نامناسب تیم ملی گفته می‌شد ناظم‌الشریعه بعد از مسابقات برکنار شده و به احتمال فراوان به تیم حفاری اهواز خواهد پیوست. اما با موفقیت تاریخی تیم ملی در جام جهانی، قطعا اصلی‌ترین گزینه فدراسیون فوتبال برای سرمربیگری تیم ملی، ناظم‌الشریعه خواهد بود. اما این مربی موفق یک مخالف بزرگ در فدراسیون فوتبال دارد. عباس ترابیان که پیش از انتخاب ناظم‌الشریعه به‌عنوان سرمربی تیم ملی، مخالف سرسخت او بود و گزینه‌هایی چون شمس و صالح را پیشنهاد کرده بود، اعتقاد چندانی به این مربی ندارد. حتی تاج در مصاحبه‌اش اعلام کرده برخی در کلمبیا بعد از باخت ایران به اسپانیا توصیه کرده‌اند ناظم‌الشریعه فورا برکنار شود که «ایسنا» مدعی شد براساس شنیده‌ها این پیشنهاد از سوی ترابیان مطرح شده است. با این حال باید منتظر ماند و دید ترابیان موفق می‌شود مانع از تمدید قرارداد سرمربی تیم سوم جهان شود یا نه. همچنین جدایی صانعی از تیم ملی قطعی خواهد بود چرا که وی به‌عنوان سرمربی تیم ملی زیر ۲۰ سال ایران انتخاب شده و باید هدایت این تیم در اولین دوره مسابقات آسیایی را بر عهده داشته باشد.

اما قبل از انتخاب کادرفنی تیم ملی، باید تکلیف صندلی ریاست کمیته فوتسال مشخص شود. بعد از انتخاب سیدرضا افتخاری به‌عنوان سرپرست باشگاه استقلال تهران، علی کفاشیان از سوی تاج حکم گرفت تا سرپرستی کمیته فوتسال را به عهده بگیرد، اما کفاشیان از همان روزهای نخست به موقتی بودن حضورش در فوتسال تاکید داشت و از طرفی تاج و افتخاری اصرار به ماندن او می‌کردند. با این حال کفاشیان حرف خود را به کرسی نشاند و قرار بر انتخاب رئیس جدید برای فوتسال ایران شد.از همین رو هفته گذشته جلسه‌ای بین تاج و کفاشیان با وزیر ورزش و جوانان برگزار و در آن پیرامون انتخاب رئیس جدید فوتسال بحث شد. این احتمال وجود دارد که بعد از برگزاری این جلسه ریاست کمیته فوتسال باز هم به یکی از مدیران وزارتی سپرده شود.

فوتسال کامروا شد

فوتسال کامروا شد

فوتسال کامروا شد

فوتسال کامروا شد