بدرود «فالکائوی» ایران

کاپیتان تیم ملی فوتسال از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. محمد کشاورز پس از ۱۳ سال حضور در تیم ملی فوتسال، با انتشار بیانیه‌‌ای رسما از تیم ملی خداحافظی کرد. وی در بازی مقابل روسیه در نیمه‌نهایی جام جهانی فوتسال، دچار آسیب‌دیدگی شد و به همین دلیل نتوانست تیم فوتسال ایران را در بازی دیشب با پرتغال همراهی کند. در بخشی از بیانیه کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال آمده است: «سلام. امروز در روز تاریخی فوتسال کشور و حضور در بازی رده‌بندی جام جهانی کلمبیا (ایران - پرتغال) یک تصمیم بزرگ گرفته‌ام. تصمیمی که قبل از جام جهانی به آن فکر کرده بودم و الان برای اجرای آن مصمم هستم. امروز آخرین باری است که در خدمت تیم ملی هستم و خداحافظی رسمی خود را از بازی‌های ملی اعلام می‌کنم. بیش از ۱۳ سال با افتخار و عشق در خدمت تیم ملی بوده‌ام و برای سربلندی کشور و مردم خوب و عزیزم از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده‌ام. به نظرم حال وقت آن رسیده که فرصت را به جوان‌ترها بدهم تا برای آینده فوتسال کشور بیش از پیش خوش‌بین باشیم. امروز را همچون روز اول حضور در تیم ملی هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم.» وی پس از انتشار این بیانیه به «ایسنا» گفت: «با این تصمیم قصد داشتم قبل از دیدار رده‌بندی شوک کوچکی به تیم ملی بدهم تا بازیکنان با انگیزه بیشتری به مصاف تیم ملی فوتسال پرتغال بروند.»

مردم فراموشت نمی‌کنند

فدراسیون فوتبال با تقدیر از تلاش‌های ملی و موثر محمد کشاورز کاپیتان تیم ملی فوتسال، از وی تقدیر و تشکر کرد. به گزارش فدراسیون فوتبال، در بخشی از پیام فدراسیون فوتبال آمده است: «خبر خداحافظی محمد کشاورز، کاپیتان بااخلاق و ارزنده تیم ملی فوتسال کشورمان، برای هواداران و دوستداران ورزش فوتسال خوشایند نیست، اما مردم عزیز ایران هرگز محمد کشاورز را برای روزهایی که به همراه تیم ملی کشورمان برای شادی، افتخار و سربلندی ایران تلاش کرده است، فراموش نمی‌کنند.»

فالکائوی ایران در بهترین زمان خداحافظی کرد

اما خبر این خداحافظی بازتاب زیادی در بین اهالی فوتسال داشت. حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «دو روز پیش کشاورز با من تماس گرفت و در مورد این موضوع از من مشورت خواست که به او گفتم در بهترین زمان ممکن این کار را انجام می‌دهد چرا که با افتخارآفرینی که تیم ملی انجام داد قطعا او در یاد و خاطره مردم باقی می‌ماند. کشاورز در اوج چنین کاری را انجام داد و پس از چهارمین حضورش در جام جهانی که شاید با سومی ایران در جهان هم همراه باشد تصمیم به خداحافظی گرفت. او همواره بازیکن اخلاق‌گرا و کاملا در خدمت تیم ملی بود. اخلاق او بهتر از مسائل فنی‌اش بود.» سرمربی سابق تیم ملی فوتسال وی را با فالکائوی بزرگ برزیل مقاسیه کرد و گفت: «فالکائو در این دوره از جام جهانی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد و کشاورز هم برای ما همچون فالکائو برزیلی بود که به نظرم یکی از بهترین عقب‌گیرهای تاریخ فوتسال ایران و آسیا بود. او پیش از ضربات پنالتی مقابل برزیل نشان داد که چه روح مدیریتی دارد و کاری کرد که شاید هیچ روانشناسی نمی‌توانست آن را انجام بدهد. کشاورز همواره برای موفقیت تیم ملی فداکاری می‌کرد. شاید هیچ بازیکنی دیگر نتواند مقام‌ها و افتخارهای او را کسب کند. باید بازیکنان جوان هم از او الگو بگیرند تا در بازی‌ها هم اخلاق خوب داشته باشند و هم بتوانند تاثیرگذار باشند.»

شمسایی و ناراحتی از خداحافظی کاپیتان

وحید شمسایی، آقای گل فوتسال جهان نیز به این موضوع واکنش نشان داد و البته ابراز ناراحتی کرد: «به نظرم او در بهترین زمان ممکن تصمیم به خداحافظی گرفت. تیم ملی را به جمع چهار تیم برتر جهان رساند و افتخارات انفرادی خوبی کسب کرد.ناراحتم از اینکه اسم دوست خوبم را دیگر در اسامی تیم ملی فوتسال نمی‌بینم اما مطمئنم که او هر جایی باشد موفق خواهد بود. زمانی که من در ایتالیا بازی می‌کردم انصاری‌فرد بازیکن جوانی را به تیم ملی دعوت کرد که در آن موقع اسمش را نشنیده بودم. پس از اینکه در بازی‌های ماکائو برای اولین بار با یکدیگر در مسابقات قهرمانی آسیا حاضر شدیم بازی او را دیدم که متوجه شدم بازیکن بسیار توانمند و آینده‌داری است و خوشبختانه در روزی از تیم ملی خداحافظی کرد که تیم ملی در جمع چهار تیم برتر جهان بود و قطعا این موضوع همیشه به یادگار می‌ماند.»