کابوس حافظیه

دنیای اقتصاد: بزرگ‌ترین شگفتی مسابقات جام حذفی امسال، درست در اولین دور از حضور لیگ برتری‌ها رخ داد و پرسپولیس در مرحله یک‌سی‌ودوم برابر قشقایی شیراز شکست خورد. سرخپوشان که بدون شش بازیکن ملی‌پوش به مصاف رقیب دسته دومی‌شان رفته بودند، بعد از تساوی یک بر یک در طول ۱۲۰دقیقه، در ضربات پنالتی مغلوب این تیم شدند و از گردونه مسابقات کنار رفتند. طبیعتا آنچه در ورزشگاه حافظیه رخ داد، حالا به یک بحث اساسی و جدی در فضای فوتبال ایران تبدیل شده است؛ اینکه آیا پرسپولیس وارد بحران شده یا نه و اینکه آیا این شکست برای سرخ‌ها درس‌های لازم را برای برانکو و همکارانش به همراه داشته است یا خیر؟

جای ملی‌پوش‌ها چقدر خالی بود؟

پرسپولیس تنها تیمی بود که بیشتر از سه بازیکن در اردوی تیم ملی داشت و مطابق قوانین داخلی فدراسیون فوتبال می‌توانست بازی‌اش را به زمان دیگری موکول کند. با این وجود برآیند بحث و بررسی‌های مدیریت و کادرفنی باشگاه به اینجا رسید که قرمزها داوطلبانه به شیراز بروند و با ترکیبی از ذخیره‌ها و بازیکنان اصلی به جا مانده با حریف دیدار کنند. امروز و بعد از نتیجه ضعیف به دست آمده، شاید بسیاری از هواداران و حتی مسوولان باشگاه از این موضوع پشیمان شده باشند، اما حقیقت آن است که این بازی توانست حکم یک محک خوب برای بازیکنانی را ایفا کند که مدتهاست فرصت بازی پیدا نکرده‌اند. در حقیقت کادرفنی پرسپولیس صرف‌نظر از نتیجه به‌دست آمده باید خرسند باشد که توانست رزروها را برای مواقع لزوم محک بزند و پی به کم و کاستی‌های تیم ببرد.

مثلا محمدامین آرام‌طبع که به‌عنوان دفاع چپ اصلی جذب شده بود با نمایش کم‌فروغی که ارائه داد، تکلیف خیلی از مسائل را روشن کرد؛ چنانکه صادق محرمی هم نشان داد حداقل در سمت راست خط دفاعی کارآیی لازم را ندارد. همچنین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های برانکو در تمرینات و مسابقات تدارکاتی، تست کردن حسین ماهینی در پست مدافع میانی بود. او اما حالا و بعد از بازی شیراز به خوبی فهمیده است که بر خلاف محمد انصاری که جواب خوبی به این انتقال داد، آنقدرها نمی‌تواند روی ماهینی حساب کند. به علاوه ربیع‌خواه هم نشان داد در پست دفاع میانی مثل دفاع چپ، یک بازیکن پایین‌تر از متوسط است. همچنین پریموف هم که معمولا به‌عنوان بازیکن تعویضی و برای اتلاف وقت به میدان می‌رفت، این بار دو ساعت فرصت بازی پیدا کرد تا ارزیابی‌های دقیق‌تری در موردش انجام بگیرد. شاید پرسپولیس با وجود ملی‌پوشانش می‌توانست قشقایی را شکست بدهد و به مرحله بعد برود، اما در آن صورت چنین مسائلی برای برانکو و دوستانش روشن نمی‌شد.

شور و اشتیاق بی‌نظیر

پرسپولیس یک جام را از دست داد و شاید تا مدت‌ها به خاطر حذف برابر یک تیم دسته دومی ملامت شود، اما حقیقت آن است که پذیرش موضوع حضور در جام حذفی بدون ملی‌پوشان از سوی این باشگاه، باعث شد در فصل رخوت و تعطیلات لیگ، شور و اشتیاقی بی‌نظیر و تاریخی فوتبال کشور را در بر بگیرد. حضور انبوه هوادارانی که حتی اسکلت ساختمان‌های اطراف حافظیه را هم به تصرف درآورده بودند در کنار فضایی که میلیون‌ها بیننده تلویزیونی را در بر گرفت، بیش از هر چیز دیگری مرهون انعطاف باشگاه پرسپولیس در برابر تقاضای فدراسیون فوتبال بود. آنها شش بازیکنی را که در مجموع بیشتر از ۵میلیارد تومان دستمزد می‌گیرند از دست دادند تا حافظیه شیراز را بعد از سه سال در شور و هیجان یک رقابت غرق کنند.

برانکو چه گفت؟

سرمربی پرسپولیس بعد از باخت برابر قشقایی آنقدر غمگین بود که در نشست خبری شرکت نکرد. برانکو اما در تهران لب به سخن گشود و بر خلاف انتظارات، به هیچ‌وجه پشت نبود بازیکنان ملی‌پوش سنگر نگرفت: «طبعا ما بابت این شکست غمگین و عصبانی هستیم و بهانه‌ای هم برای بازی‌هایی مثل این وجود ندارد. من عقیده دارم پرسپولیس باید از نظر تیمی همیشه در کیفیتی باشد که یک مسابقه مثل این را به سود خود تمام کند اما همیشه باید انتظار این را داشت که روز، روز بد تیم باشد. این جور باخت‌ها اصلا برای ما خوب نیست و ما باید با پذیرش کوتاهی‌ها، تلاش‌مان را در روزهای آینده بیشتر کنیم.»

یکی از انتقادهایی که بعد از این بازی از برانکو شده این است که او مسابقه با قشقایی را شل گرفت و با سفر به کرواسی، آغاز مجدد تمرینات را به کریم باقری سپرد. سرمربی سرخپوشان در این مورد به سایت ورزش‌سه می‌گوید: «ما تمرین را طبق برنامه‌ریزی و سر وقت شروع کردیم. کریم کاری که باید انجام می‌داد را انجام داد. برنامه تمرینی ما مشخص بود و او هم طبق برنامه و سیکل تمرینات پیش رفت. من هیچ‌وقت تمرین را به شوخی نمی‌گیرم به خصوص که بازی ما در جام حذفی بود که هر اتفاقی در آن می‌افتد. بنابراین بحث را با این جمله تمام می‌کنم که مسوولیت این شکست با من است. ما باید بهتر بازی می‌کردیم، موقعیت گل بیشتری می‌ساختیم و می‌بردیم.»