بازگشت مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس به فوتبال، بار دیگر با جنجال و هیاهو همراه شده است؛ چنان که او به‌خاطر یکی از اظهارنظرهایش بلافاصله به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال دعوت شده است. محمد رویانیان به تازگی به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره باشگاه سیاه‌جامگان منصوب شده است. او در یکی از نخستین اظهارنظرهایش در این سمت، به تندی به فدراسیون فوتبال حمله کرده و مهدی تاج را به خاطر لغو قرارداد باشگاه‌های لیگ برتری با سامانه «۳۰۴۰» به باد انتقاد گرفته است. این قرارداد پس از آن لغو شد که پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی که تحت قرارداد «۳۰۹۰» هستند، به موضوع اعتراض کردند و این داستان را خطری برای خودشان دانستند. سرخابی‌ها سال گذشته از این محل پول خوبی درآوردند و وزیر ورزش هم از این موضوع ستایش کرده است. با این حال رویانیان معتقد است چنین درآمدی جای تحسین ندارد. او گفته: «باید خدمت آقایان عرض کنم که تمام درآمد پرسپولیس و استقلال از جیب هواداران‌شان بوده. وزیر ورزش باید شجاعت داشته باشد و از هواداران تشکر کند.» اما آیا واقعا درآمدزایی سرخابی‌ها به شیوه فعلی، اتفاق بدی است؟ راستی چرا رویانیان این‌طور فکر می‌کند؟

مصاحبه‌های قدیمی سردار

محمد رویانیان، پول‌سازی پرسپولیس و استقلال از طریق واسطه قرار دادن یک سامانه پیامکی را برنمی‌تابد، اما جالب است که خودش در دوران مدیریتش در پرسپولیس قصد داشته برای دریافت پول از طریق مردم، شماره حساب اعلام کند! بخشی از مصاحبه روز ۱۹مرداد۹۲ محمد رویانیان با خبرگزاری فارس را بخوانید: «ما روز دوشنبه سامانه‌ای از طریق همراه اول برای کمک‌های اقتصادی به باشگاه به هواداران معرفی خواهیم کرد. این تصمیم ما شاید در خیلی از تیم‌های دنیا اتفاق بیفتد و از هواداران می‌خواهیم که همراه با عاشقان پرسپولیس ما را تنها نگذارند. همچنین درصدد هستیم یک شماره حساب در یکی از بانک‌های بزرگ ایران افتتاح کنیم تا هواداران کمک‌های خود را برای ما ارسال کنند.» در حقیقت رویانیان امروز با لحنی تردیدآمیز در مورد دریافت پول از مردم به شیوه غیرمستقیم حرف می‌زند، در حالی که خودش در دوران ریاستش بر پرسپولیس قصد داشته به شکل مستقیم از هواداران پول بگیرد!

موضوع اما در ادامه از این هم جالب‌تر می‌شود؛ رویانیان که زمانی قصد داشت به مردم شماره حساب بدهد، بعدها به شدت با تکرار این طرح در دوران مدیریت جدید پرسپولیس مخالفت کرد. بخشی از اظهارات سردار در مصاحبه با سایت کاپ را بخوانید. این گفت‌وگو در تاریخ ۸شهریور۹۴ انجام شده است: «برای من عجیب است که باشگاه بدون هیچ‌گونه سیستم تعریف شده‌ای از هواداران کمک می‌خواهد. اساس کمک گرفتن از هواداران درست است اما باید روی یک سیستم و یک نظام درست باشد. قبل از اینکه هوادار بخواهد به باشگاه محبوبش کمک کند، ابتدا باید اعتمادسازی شود تا هوادار بداند که به کجا کمک می‌کند. نه اینکه ما همین‌طور یک شماره حساب بدهیم و بگوییم بیایید کمک کنید.» در مجموع این‌طور به نظر می‌رسد که همه کارها فقط وقتی درست است که در دوران حضور خود رویانیان انجام شود، در غیر این صورت طبعا هیچ کاری نمی‌تواند درست باشد! خوب است مدیران ورزش ایران به این نکته توجه داشته باشند که در عصر ارتباطات، کنش‌ها، واکنش‌ها و سوگیری‌های آنها ثبت و ضبط می‌شود و در صورت انجام رفتار متناقض، احتمال قابل توجهی وجود دارد که این موضوع برملا شود.