ایران هم رای منفی داد!

در شرایطی که قرار بود دیروز انتخابات بین کشورهای آسیایی برای انتخاب ۳ عضو آسیایی شورای فیفا در شهر گوا در هند برگزار شود و علی کفاشیان نیز یکی از این کاندیداها بود، خیلی از کشورها به تعویق این انتخابات رای دادند. ۴۲ عضو حاضر در جلسه به رد صلاحیت نایب رئیس فدراسیون قطر اعتراض داشتند که این مهم باعث لغو انتخابات شد. از ۴۴ نماینده حاضر در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا برای فیفا، ۴۲ نماینده با بالا بردن کارت خیر، به این انتخابات اعتراض کردند تا شیخ سلمان لغو جلسه را اعلام کند.

بعد از اینکه فیفا سعود المهندی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال قطر را از انتخابات به‌خاطر تحقیقات درباره فساد او حذف کرد، اعتراضات گسترده‌ای صورت گرفت تا این انتخابات لغو شود. المهندی هرگونه کار اشتباه و غیرقانونی را رد کرده است. وی یکی از شانس‌های اصلی برای انتخاب در شورای فیفا بود. بر همین اساس فدراسیون فوتبال ایران نیز به دستور جلسه فوق رای منفی داد تا مشخص شود فدراسیون کشورمان نیز با برگزاری این انتخابات مخالف است.

علی کفاشیان پس از لغو رای‌گیری با شیخ سلمان خوش و بش کوتاهی کرد و زمانی که رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد جدا شدن از او را داشت کفاشیان وی را صدا زد و درگوشی چند لحظه‌ای با هم صحبت کردند. فیلم منتشر شده از جلسه، تصویری از تاج و اسدی را نشان می‌دهد که به امید جمالی، عضو کمیته بین‌المللی فدراسیون می‌گویند تابلو NO را بالا بیاورد؛ نکته عجیب‌تر اینکه جمالی این تابلو را با تردید بالا آورد؛ جوری که مقابل دوربین‌ها مشخص نباشد. البته فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد این کار تاج یک اقدام دیپلماتیک و درست بوده و وی با این کار خود همراهی با فدراسیون‌های دیگر را نشان داده و به هیچ عنوان به دنبال تضعیف کفاشیان نبوده است.

اینفانتینو: دموکراسی همین است

رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال پس از لغو انتخابات شورای فیفا مدعی شد با این اتفاق دموکراسی در این زمینه اجرا شده است. به گزارش «ایسنا» جیانی اینفانتینو که در محل این رای‌گیری حضور داشت درباره این تصمیم گفت: «فکر می‌کنم این دموکراسی است و ما باید به‌ هر حال رو به جلو فکر کنیم. هنوز کارهای زیادی باقی‌ مانده است که باید آنها را انجام بدهیم.» شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز پس از لغو انتخابات شورای فیفا به اظهار نظر در این مورد پرداخت. وی در این خصوص گفت‌: «این کنگره احتمالا از نظر زمانی، کمترین زمان را در بین کنگره‌ها داشته است که من در آن حضور داشتم. پیام من مشخص است. امروز AFC و فوتبال آسیا یکپارچگی و اتحادش را نشان داد.

پیام برای افراد داخل آسیا و خارج از آن روشن بود. فوتبال در آسیا یکپارچه و متحد است.» پرافول پاتل، نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در این خصوص اما موضعی انتقادی داشت. وی گفت: «افراد زیادی امیدوار بودند کاندیداتوری خود را برای این انتخابات اعلام کنند. اینکه فردی از حضور در این انتخابات ممنوع شده یا محرومش کرده‌اند، باید زودتر از اینها اعلام می‌شد، نه در آستانه انتخابات.» علی کفاشیان که به همراه یک چینی و یک سنگاپوری نامزدهای حضور در شورای فیفا بودند، حالا باید منتظر جلسه بعدی باشند. هنوز زمان رای‌گیری بعدی مشخص نشده است.