گلبارنژاد و عبور از خط پایان زندگی

دنیای اقتصاد: خبر، تکان‌دهنده و تلخ بود، بهمن گلبارنژاد، دوچرخه‌سوار پارالمپیکی کشورمان که در رقابت‎های جاده روز شنبه به دلیل سانحه از دور رقابت‎های این رشته کنار رفته و به بیمارستان منتقل شده بود، پس از چند ساعت بستری شدن در بیمارستان درگذشت. گلبارنژاد در یک شیب تند دچار سانحه و به بیمارستان منتقل شد اما شدت صدمه‌ای که به وی وارد شده بود به حدی بود که منجر به مرگ این ورزشکار شد. شکستگی گردن به‌عنوان دلیل اصلی فوت گلبارنژاد اعلام شده است. گلبارنژاد در جنگ ایران و عراق پای چپ خود را از زیر زانو از دست داد و با پای مصنوعی رکاب می‌زد. این درحالی بود که خیلی از رقیبان او با داشتن پا در این رقابت شرکت کرده بودند. این خبر درآخرین روز از پانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک کام ورزش ایران را تلخ کرد. قراراست در مراسم اختتامیه رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ به احترام درگذشت گلبارنژاد یک ‌دقیقه سکوت شود. حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در پی این اتفاق تلخ ضایعه درگذشت دوچرخه‌سوار پارالمپیکی ایران را تسلیت گفت: «حادثه تلخ درگذشت بهمن گلبارنژاد دوچرخه‌سوار عزیزمان در حین مسابقات پارالمپیک ریو، همه ما را در اندوه فرو برد، روحش شاد.»

مخابره خبر تلخ در جهان

اما این اتفاق دررسانه‌های دنیا بازتاب زیادی داشت. روزنامه‌ اسپانیایی مارکا پیستی که بهمن گلبارنژاد جان خود را در آن از دست داد را خطرناک عنوان کرد و نوشت: «IPC در این‌باره تحقیق خواهد کرد. در بازی‌های المپیک که ماه گذشته برگزار شد، دوچرخه‌سواران زیادی در این بخش از پیست کنترل خود را از دست دادند و بر زمین افتادند. نبالی ایتالیایی دچار شکستگی استخوان شد و آنمیک فان فلوتین نیز آسیب دید. در رقابت‌های روز شنبه نیز یهور دمینیت اوکراینی و آلسیتایر دو نومو استرالیایی کنترل خود را از دست دادند.» رویترز به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «‌از شروع این بازی‌ها (۱۹۶۰) اولین بار بود که چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد.» روزنامه‌ گاتزتا دلو اسپورت ایتالیا با عنوان تراژدی در پارالمپیک از این اتفاق یاد کرد. سایت ال‌موندو اسپانیا نیز این خبر را در صفحه اصلی خود قرار داد و نوشت: «دوچرخه‌سوار ایرانی پس از برخورد با زمین جان خود را از دست داد.» موندو دپورتیو و آن را تراژدی عنوان کرد. روزنامه‌ آس نیز این اتفاق را یکی از اخبار مهم سایت خود قرار داد و نوشت: «گلبارنژاد دوچرخه‌سوار ایرانی پس از افتادن به زمین و آسیب‌دیدگی‌ شدید جان سپرد.» اکیپ و کیکر روزنامه‌های فرانسوی و آلمانی نیز به این اتفاق پرداختند.

رئیس IPC: مرگ گلبارنژاد شوکه‌کننده بود

نشست خبری فیلیپ کریون، رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک برای پاسخگویی به حادثه دلخراش بهمن گلبارنژاد با حضور مسوولان و مسعود اشرفی، رئیس کمیته ملی پارالمپیک کشورمان برگزار شد. به گزارش «ایسنا» فیلیپ کریون، رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک گفت: «نمی‌توانیم درباره اتفاق رخ داده برای گلبارنژاد صحبتی کنیم و باید تحقیقاتمان را تکمیل کنیم تا درخصوص چگونگی این حادثه مطمئن شویم. برای نخستین بار چنین اتفاقی در بازی‌های پارالمپیک رخ می‌دهد. مسابقات دوچرخه‌سواری در خیابان انجام می‌شود و تمام موارد لازم برای برگزاری ایمن و مهندسی مسابقات انجام شده است تا مانع تصادف شود. حادثه‌ای که برای گلبارنژاد رخ داد و باعث مرگش شد جامعه دوچرخه‌سواری را در شوک فرو برد. ما به سرعت تحقیقات لازم را درخصوص چگونگی روی دادن این حادثه انجام می‌دهیم. مسوولان ایرانی از ما خواسته‌اند تا پیگیر ماجرای روی داده باشیم و ما هم به مسوولان برگزاری مسابقات و IOC درباره بررسی اتفاق صحبت کرده و خواستار پیگیری شده‌ایم تا هفته آینده خبر دهیم.» برایان کوکسن، رئیس انجمن بین‌المللی دوچرخه‌سواری نیز گفت: «از فوت دوچرخه‌سوار ایرانی، بهمن گلبارنژاد بسیار ناراحتم. به یاد خانواده‌ او و دوستانش هستیم و به کمیته ملی پارالمپیک ایران تسلیت می‌گوییم.»

پیکر گلبارنژاد به‌زودی به ایران منتقل می‌شود

مسعود اشرفی، دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک اعلام کرد پیکر این ورزشکار به‌زودی به ایران منتقل خواهد شد: «ما دو درخواست از مسوولان کمیته بین‌المللی پارالمپیک داشتیم؛ اول اینکه پیکر مرحوم گلبارنژاد را تا فردا(روز دوشنبه) برای انتقال به ایران به ما تحویل دهند و دوم اینکه در ادامه گزارش مفصلی با جزئیات بیشتر از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک داشته باشیم. طبق گزارشی که به ما داده‌اند گلبارنژاد ۳۵ کیلومتر از مسیر مسابقه را طی کرده بود و سپس در شیب تندی قرار می‌گیرد که داخل یک پیچ قرار داشته است و در آنجا کنترل خود را از دست می‌دهد و سرش به حاشیه دیواره جاده برخورد می‌کند. در موقعیت سختی هستیم و امیدوارم بتوانیم هر چه زودتر پیکرش را به خانواده‌اش تحویل دهیم.»

پیامک عجیب گلبارنژاد قبل از حادثه

بهمن گلبارنژاد قبل از مرگش پیام عجیبی را ارسال کرده بود. به گزارس ورزش سه، دیروز یک روزنامه‌نگارایرانی مقیم اروپا در صفحه تلگرام خود مکالمه پیامکی گلبارنژاد و قاسمی، دوست دوچرخه‌سوارش را منتشر کرد که در آن او از شرایط خطرناک جاده صحبت کرده و در انتهای پیام خود نوشته است: خدا کند کشته ندهیم! یک پیش‌بینی عجیب که متاسفانه به حقیقت پیوست و جامعه ورزشی ایران را سیاهپوش کرد.