کار سخت برانکو، آینده مبهم منصوریان

دنیای اقتصاد: دربی شماره۸۳ تهران، عصر جمعه برگزار شد و پرسپولیس و استقلال بعد از ۹۰دقیقه تلاش به نتیجه‌ای بهتر از مساوی بدون گل دست نیافتند. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که شاید با توجه به شرایط دو تیم در جدول رده‌بندی، خیلی‌ها انتظار به دست آمدن یک پیروزی راحت را برای سرخپوشان داشتند، اما طبیعی بود که دربی شرایط خاص خودش را داشته باشد. در نهایت هم دو تیم ضمن از دست دادن چند موقعیت خوب گلزنی، به تساوی صفر- صفر رضایت دادند و حالا باید برای ادامه مسابقات آماده شوند. برانکو و منصوریان در حالی بعد از این بازی باید به زندگی عادی برگردند که شرایط پرسپولیس و استقلال کاملا با هم متفاوت است.

منصوریان و روزهای دشوار

بدون تردید یکی از خوشحال‌ترین آدم‌های ورزشگاه آزادی در پایان بازی جمعه، علیرضا منصوریان بود، اگرچه سرمربی استقلال در نشست خبری مدعی شد از نتیجه به‌دست آمده راضی نیست، اما تنها مروری بر حس و حال او پیش و پس از دربی تهران، واقعیتی خلاف این ادعا را به اثبات می‌رساند. منصوریان قبل از بازی دو عنصر مهم هجومی تیمش یعنی برزای و محسن کریمی را خط زد، او در طول مسابقه در عمده دقایق بازی تیمش را به ارائه یک نمایش دفاعی وا داشت و در نهایت پس از پایان مسابقه با نتیجه مساوی، به تشکر از سکوها پرداخت. مسلما کنار هم قرار دادن مجموعه این مسائل، نشان می‌دهد منصوریان از نتیجه بازی جمعه راضی بوده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که اگر استقلال دربی۸۳ را با شکست پشت سر می‌گذاشت، به احتمال فراوان منصوریان شغلش را از دست می‌داد. با این وجود او حالا سر جایش باقی مانده و فعلا می‌تواند به کارش ادامه بدهد. مساله کلیدی اما این است که منصوریان در ادامه مسیر هم کار بسیار دشواری دارد. استقلال در حال حاضر از ۶بازی فقط ۴امتیاز گرفته و صرفا به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به گسترش‌فولاد در رده ماقبل پایانی جا خوش کرده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که به جز همین مسابقه اخیر با پرسپولیس، استقلال هنوز بازی‌های چندان سختی انجام نداده و در ادامه نیم‌فصل اول باید با رقبایی مثل ذوب‌آهن، سایپا، سپاهان و تراکتورسازی مصاف بدهد. منصوریان برای جمع کردن این تیم کار سختی دارد. هنوز هواداران فراموش نکرده‌اند که استقلال در ابتدای فصل برای کسب یک عنوان قهرمانی مقتدرانه بسته شد و در این مسیر، عنوان گران‌ترین تیم لیگ شانزدهم را نیز به خودش اختصاص داد. با این وجود آبی‌ها فعلا کف توقعات را هم برآورده نکرده‌اند و اگر قرار باشد در ادامه مسیر نیز همین نمایش‌های پرافت و خیز را ارائه بدهند، کار سخت خواهد شد. بختیار رحمانی که به نوعی مهم‌ترین خرید فصل آبی‌ها بود، در دربی تهران حتی یک دقیقه هم فرصت بازی پیدا نکرد؛ چنانکه آرش افشین و حاج‌محمدی گران‌قیمت هم مطابق معمول از لیست خارج شدند. استقلال منصوریان با انبوهی از تردیدها مواجه است؛ تیمی که شاید اگر نتواند روز سه‌شنبه از سد ذوب‌آهن بگذرد و نخستین پیروزی فصلش را به دست بیاورد، خیلی زود لذت کسب مساوی در دربی را از یاد خواهد برد.

برانکو و مشکلات نوظهور

در حال حاضر پرسپولیسی‌ها طرف ناراحت دربی۸۳ هستند و گمان می‌کنند با این مساوی، بخت مهمی را برای پیروزی بر رقیب سنتی از دست داده‌اند. این اتفاق اما در حالی رخ می‌دهد که سرخپوشان نسبت به فصل گذشته، پیشرفت خارق‌العاده‌ای داشته‌اند. پرسپولیس پارسال در پایان هفته ششم فقط ۴امتیاز داشت و روی پله ماقبل پایانی قرار گرفته بود، اما الان این تیم با ۱۲امتیاز در رتبه دوم قرار دارد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قرعه پرسپولیس در شروع فصل کمی دشوار بوده است. این تیم باید سه بازی متوالی با تراکتورسازی در تبریز، با استقلال در دربی و با سپاهان در اصفهان انجام می‌داد که روی کاغذ، «کمرشکن» به نظر می‌رسید. با این وجود پرسپولیس فعلا دو بازی اول را به سلامت رد کرده و تنها مصاف سوم باقی مانده که روز چهارشنبه در فولادشهر برگزار می‌شود. اگرچه شاید عدم پیروزی برابر تراکتورسازی و استقلال آنقدرها باب طبع هواداران نبوده، اما نباید فراموش کنیم پرسپولیس در این مسابقات از دادن امتیاز کامل به رقبای مستقیمش هم خودداری کرد که این مساله می‌تواند در ادامه فصل به قرمزها کمک کند.

پرسپولیس در حال حاضر با ۶ملی‌پوش کار سختی برای روی فرم نگه داشتن تیمش دارد، اما بعد از دو بازی ملی در ماه مهر و یک بازی ملی در آبان، بازیکنان به‌طور کامل تا پایان فصل در اختیار برانکو قرار می‌گیرند و او می‌تواند برنامه‌های تاکتیکی‌اش را به شکل بهتری ارائه کند. با این وجود پرسپولیس در این فصل با مشکلات نوظهوری مواجه شده است. تیمی که پارسال توانست عنوان بهترین خط حمله لیگ را به دست بیاورد، فعلا در ۶بازی فقط ۴گل زده که هیچ‌کدام آنها هم پاس گل نداشته است! بنابراین به نظر می‌رسد این مربی باید در مورد فاز تهاجمی تیمش کمی سخت‌گیرتر باشد. به علاوه فراموش نکنیم پرسپولیس روی نیمکت هم مشکلاتی دارد و دست برانکو زیاد باز نیست. حضور بازیکنانی مثل مدافع و مهاجم اوکراینی که شاید به شکل غیرضروری فهرست را اشغال کرده باشند، باعث شده ایوانکوویچ گزینه‌های جدی و کلیدی تعویض نداشته باشد و وقتی پلن اولش به مشکل می‌خورد، برای اجرای پلن دوم با گیر و گرفت‌های زیادی روبه‌رو شود.