عملیات نجات برای منصوریان

هفته ششم لیگ برتر امروز با انجام ۶ دیدار آغاز می‌شود. در این هفته تمام مسابقات تحت تاثیر دربی پایتخت قرار دارد و به همین دلیل هم این بازی‌ها یک روز زودتر از مسابقه استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود و فقط یک بازی در روز جمعه و تقریبا همزمان با دربی است. در این روز احتمال دارد که صدر جدول تغییر کند و پرسپولیس قبل از دربی دیگر صدرنشین نباشد. شاگردان علی دایی و امیر قلعه‌نویی در این روز به جایگاه پرسپولیس در صدر حمله می‌کنند. البته تیم صنعت‌نفت هم نیم‌نگاهی به صدر دارد؛ اما شانس این تیم برای صدرنشینی کمتر از دو تیم دیگر است.

پرسپولیس - استقلال

نه فقط حساس‌ترین دیدار هفته، بلکه حساس‌ترین دیدار فصل است، هم به لحاظ نتیجه‌گیری برای دو تیم و هواداران‌شان و هم برای سرمربیان سرخابی؛ به خصوص علیرضا منصوریان که شاید تضمین ماندنش روی نیمکت استقلال حداقل شکست نخوردن در این بازی باشد. سرمربی آبی‌پوشان که با شکست پرسپولیس در فصل گذشته در قامت سرمربی نفت خودش را به استقلال نزدیک کرد، حالا خیلی به در خروجی این تیم نزدیک شده است. گفته می‌شود منصوریان در صورت شکست در دربی برکنار خواهد شد تا مربی جدیدی روی نیمکت استقلال بنشیند و می‌توان گفت دربی هشتاد و سوم از هر نظر برای سرمربی جوان آبی‌ها بازی مرگ و زندگی است. اما کارنامه او نشان می‌دهد اتفاقا متخصص ناکام گذاشتن قرمزهاست. همین فصل پیش و در هفته‌های پایانی پرسپولیسی‌ها با شکست مقابل نفت منصوریان قهرمانی فصل را از دست دادند.

قرمزها حالا علاوه بر انگیزه همیشگی برای پیروزی در دربی، برای جبران شکست‌شان مقابل منصوریان پا به میدان می‌گذارند تا به نوعی از این مربی هم انتقام گرفته باشند و آبی‌ها هم امیدوارند منصوریان باردیگر این تخصص ویژه‌اش را به رخ حریف کشیده و خودش و تیمش را از بحران برهاند. با وجود این انگیزه و شرایط خوب پرسپولیس، می‌توان گفت استقلالی‌ها سخت‌ترین دربی‌شان را پیش‌رو دارند. حتی در آخرین دربی که استقلال از پرسپولیس چهار گل دریافت کرد، اوضاع آبی‌ها به این اندازه بد نبود که در قعر جدول قرارداشته باشند. متوجه باشید که سرمربی تیم مقابل هم نشان داده دربی باز است. برانکو ایوانکوویچ در سه دربی موفق به کسب دو برد و یک مساوی شده است. برانکو در شرایطی دنبال سومین پیروزی‌اش در این بازی خاص است که منصوریان پس از حضور در استقلال به هواداران تیمش قول پیروزی در دربی را داد و جمعه برای او روز واقعه است. اما این دربی نکات ریز و درشتی دارد.

رکورد تاریخی

نیازی به توضیح مکرر نیست که ۵ سال از آخرین برد آبی‌ها برابر قرمزهای همشهری در دربی پایتخت می‌گذرد؛ ولی هنوز این رکورد قرمزها با رکورد ۷ سال بی شکستی در دربی که متعلق به استقلال است فاصله دارد؛ ولی تداوم شکست‌ناپذیری قرمزها برابر رقیب سنتی آنها را در تعداد بازی بدون باخت در دربی به تنهایی رکورددار می‌کند. پرسپولیس ۹ دربی متوالی به استقلال نباخته و در این مدت صاحب ۵ برد و ۴ تساوی شده است و شکست نخوردن در دربی فردا، این تیم را با ۱۰ بازی بدون باخت متوالی به تنهایی رکورددار تعداد بازی‌های بدون باخت در دربی پایتخت می‌کند.

بدون فصل مشترک

تابوی بازیکن نگرفتن دو تیم پرطرفدار پایتخت از یکدیگر طی سال‌های اخیر تاحدودی شکسته شده بود و در هر دربی یکی - دو بازیکن دارای سابقه بازی در تیم مقابل حضور داشتند؛ ولی دربی فردا دوباره بدون فصل مشترک بین سرخابی‌های پایتخت برگزار خواهد شد؛ چون هیچ یک از نفرات موجود دو تیم سابقه بازی در تیم مقابل را ندارد.

مردان ویژه

هرچند داغ‌ترین سوژه حاشیه‌ای نقل‌وانتقالات یعنی محمدحسین کنعانی‌زادگان به علت مصدومیت در این بازی حضور ندارد؛ ولی باز هم این بازی می‌تواند از حضور مردان ویژه هم تاثیر پذیرد. می‌گفتند علیرضا بیرانوند استقلالی متعصب است؛ ولی حالا به‌عنوان اولین خرید این فصل پرسپولیس مقابل استقلال می‌ایستد. وحید امیری هم که به علت مصدومیت حضورش در این دربی در هاله‌ای از ابهام است در نقل‌وانتقالات در آستانه آبی‌پوش شدن بود ولی قرمزپوش شد. درست برعکس کاوه رضایی که مدت‌ها پرسپولیس را برای امضای نهایی سرکار گذاشت و ناگهان به استقلال پیوست.

آمار در لیگ برتر

اینکه گفته می‌شود دربی ۸۳ پایتخت در پیش است؛ اما این تعداد مجموع دربی‌های تاریخ است. در واقع مجموع تقابل این دو در تورنمنت‌های مختلف؛‌ جام تخت‌جمشید، جام حذفی، لیگ قدس، لیگ آزادگان و لیگ برتر به‌همراه رقابت‌های دوستانه است. در ادوار لیگ برتر، اما دو تیم تنها ۳۰ بار به مصاف هم رفته‌اند. در ۳۰ دربی گذشته در لیگ برتر، ۱۷ بازی به تساوی کشیده شده است. ۱۰ بار دو تیم با حساب یک - یک به تساوی رسیده‌اند و ۷ بار بازی بدون گل به اتمام رسیده است. همچنین پرسپولیس صاحب ۷ پیروزی و استقلال ۶ برد از دربی سهم دارند. در این تقابل مهم، سرخپوشان ۲۹ بار موفق به گلزنی شده‌اند و سهم استقلال ۲۸ گل زده بوده است.

برنامه کامل بازی‌های هفته ششم به شرح زیر است:

پنج‌شنبه 25 شهریور 95

سیاه‌جامگان.......................................... صبای قم ۱۸

ذوب‌آهن .................................. تراکتورسازی ۱۸:۳۰

صنعت نفت ................................. استقلال خ ۱۸:۴۵

پیکان تهران................................. نفت تهران ۱۸:۳۰

سایپا........................................گسترش فولاد ۱۸:۳۰

ماشین‌سازی ...................................... سپاهان۱۹:۰۰

جمعه 26 شهریور 95

پرسپولیس............................................... استقلال ۱۷

فولاد ....................................................... پدیده ۱۸:۴۵

عملیات نجات برای منصوریان