جنگ سامانه‌ها به ضرر پرسپولیس

گروه ورزش: پرسپولیس از یک بازی سخت بیرون از خانه برابر تراکتورسازی تبریز یک امتیاز گرفت و بدون مصدوم و محروم به دربی تهران رسید. از قرار معلوم این باید اتفاق خوشایندی برای سرخ‌ها باشد. با این وجود درست در شرایطی که به نظر می‌رسید آسمان قرمزها صاف و آفتابی است، سرپرست موقت این باشگاه در اقدامی عجیب از سمت خود استعفا داد. اگرچه مطابق انتظار این استعفا پذیرفته نشد و وزیر ورزش با آن مخالفت کرد، اما اقدام طاهری به کناره‌گیری درست در روزهای حساس منتهی به دربی تهران باعث شد تشنج فضای باشگاه پرسپولیس را دربر بگیرد. تردیدی وجود ندارد که طاهری در دوران دو ساله حضورش در پرسپولیس، عملکرد قابل‌قبولی داشته و توانسته با سیاست سکوت و فعالیت خاموش، بسیاری از مشکلات این مجموعه را حل کند. با این حال اعلام استعفای او در شرایطی که پرسپولیس صدرنشین است و برای دربی آماده می‌شود، اتفاق هولناکی برای قرمزهاست.

دعوا سر شماره‌های چهار رقمی

دلیل استعفای طاهری ساده است؛ او به خاطر پافشاری سازمان لیگ روی معرفی و ترویج یک سامانه پیامکی جدید از کوره در‌رفته و استعفایش را تقدیم کرده است. سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی از ابتدای فصل گذشته با یک سامانه پیامکی قرارداد بستند تا بتوانند به واسطه عضویت هواداران‌شان در این سامانه، از طرف قرارداد پول بگیرند. از قرار معلوم این همکاری برای طرفین پر از منفعت بود و استقبال مردم باعث شد این سه باشگاه مشکلات مالی کمتری داشته باشند. با این وجود از آغاز لیگ شانزدهم، سازمان لیگ فوتبال ایران سامانه دیگری را معرفی کرد و از هواداران خواست به آن پیامک بدهند! طبیعی است که چنین اقدامی باعث سردرگمی هواداران و ریزش آنها از سامانه اصلی پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی شود. در همین راستا این سه باشگاه به‌شدت با موضوع مخالفت کردند و حتی دست به صدور یک بیانیه مشترک زدند. این مقاومت‌ها اگرچه باعث شد تبلیغ سامانه جدید از تابلوهای کنار زمین حذف شود، اما صداوسیما کماکان با قدرت تمام اقدام به تبلیغ آن می‌کند. خطاب شدن این سامانه به‌عنوان تنها سامانه هواداری سازمان لیگ، دیگر رفتار عجیب فدراسیون فوتبال بود که باعث تشدید خشم طاهری شد.

برانکو هم ساز جدایی کوک کرد

طاهری در متن استعفایش خطاب به وزیر که پنج‌شنبه‌شب به انتشار رسید، صراحتا دلیل کناره‌گیری‌اش را اعلام می‌کند: «احتراما با توجه به برنامه و توطئه‌هاى افراد در لیگ و فدراسیون و انعقاد قراردادهاى خارج از روال عرف واختیارات براى تبلیغات محیطى و پخش انحصارى تلویزیون و آوردن سامانه ٣٠٤٠ (تنها سامانه هوادارى لیگ!) یا (تنها سامانه لیگ فوتبال!) در تقابل با سامانه ٣٠٩٠ و همراهى سازمان صداوسیما در تقابل با سامانه ٣٠٩٠ (افزایش تعرفه‌هاى مربوطه و جلوگیرى از درآمدزایى) که همه به منظور ضربه زدن به درآمد باشگاه (بیت‌المال) وتضعیف تیم فوتبال در آستانه رقابت‌هاى آسیایى که نشان از قهر و کینه شخصى است، صلاح دانستم از سرپرستى و عضویت هیات‌مدیره استعفا دهم. لطفا به جهت اداره امور سریعا شخص دیگرى را معرفى کنید.»جالب اینکه بعد از انتشار خبر استعفای علی‌اکبر طاهری از مدیریت باشگاه پرسپولیس، سرمربی موفق سرخپوشان هم ساز جدایی کوک کرد. برانکو گفته اگر طاهری برود، دیگر دلیلی برای ادامه حضور او در این تیم وجود ندارد؛ مساله‌ای که به وضوح نشان می‌دهد جنگ سامانه‌های پیامکی در فوتبال ایران بیخ پیدا کرده و دارد قربانیان بزرگی می‌گیرد. حالا باید صبر کرد و دید در این غائله چه کسانی برنده خواهند شد؛ باشگاه‌های پرهوادار که سامانه قدیمی را تبلیغ می‌کنند یا سازمان لیگ و تیم‌های کم‌هوادار که با علم‌کردن سامانه جدید در پی کسب درآمد برای همه باشگاه‌ها و البته فدراسیون فوتبال هستند؟

با قدرت ادامه می‌دهم

بعد از رد استعفای طاهری از سوی وزیر ورزش، او گفت با قدرت به کارش ادامه می‌دهد. سرپرست باشگاه پرسپولیس به «ایسنا» گفت: «واقعا از برخی از اتفاقات ناراحت و خسته بودم. به خاطر اتفاقاتی که رخ داده بود، نامه استعفایم را نوشتم و خدمت وزیر ورزش و جوانان تقدیم کردم؛ اما وزیر با استعفای من مخالفت کرد.بنابراین با قدرت به کارم در باشگاه پرسپولیس ادامه می‌دهم و تا زمانی که این وظیفه سنگین بر دوشم است، خدمتگذار هواداران پرسپولیس خواهم بود.»