آخرین فرصت استقلال

گروه ورزش: مسابقات هفته پنجم لیگ برتر باشگاه‌های کشور امروز با برگزاری مسابقه استقلال تهران و ماشین‌سازی تبریز به پایان می‌رسد. دیگر نیازی به گفتن نیست که شاگردان علیرضا منصوریان لیگ امسال را اصلا خوب شروع نکرده‌اند و با کسب تنها دو امتیاز از چهار بازی، در بدترین وضع ممکن به سر می‌برند. آنها طبق قرعه این فرصت را داشتند که با سه تیم تازه صعود کرده به لیگ برتر به‌طور متوالی مسابقه بدهند که به نظر می‌رسید این یک فرصت استثنایی برای اوج‌گیری استقلال باشد، با این وجود چنین اتفاقی رخ نداد. استقلال در ورزشگاه آزادی به نفت آبادان باخت و در ورزشگاه تختی هم مقابل پیکان متوقف شد. آنها حالا پیش از فرا رسیدن مسابقات سخت‌شان، باید با ماشین‌سازی یعنی آخرین تیم تازه صعود کرده مصاف بدهند و بسیار امیدوارند که این دیدار پیش از دربی تهران، سکوی پرتاب آنها باشد. امروز در حالی از استقلال منصوریان رونمایی می‌شود که این تیم یک ماه دور از چشم رسانه‌ها تمرین کرده و بازی تدارکاتی انجام داده است. در نقطه مقابل ماشین‌سازی هم با هدایت رسول خطیبی حریف آسانی به نظر نمی‎‌رسد. این تیم که ستاره‌هایی مثل آندرانیک تیموریان و پیام صادقیان را برای این بازی آماده می‌بیند، بعد از پیروزی هفته نخست برابر فولاد خوزستان دیگر موفق به کسب برد نشده و انگیزه فراوانی دارد که در این بازی مهم و پربیننده، به روند ناکامی‌هایش پایان بدهد.

مهم‌ترین سوال در مورد آبی‌ها

در آستانه بازی امروز استقلال و ماشین‌سازی، آنچه بیش از پیش باعث سرگیجه منتقدان و کارشناسان شده، حدس زدن ترکیب تیم تهرانی است؛ به ویژه در خط دفاع که افزوده شدن لئوناردو پادوانی به این تیم، همه معادلات را به هم زده است. تجربه نشان داده عدم اطمینان مربی از چگونگی چینش مدافعانش می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به تیم بزند. این دقیقا همان مشکلی بود که برانکو به خصوص در هفته‌های ابتدایی فصل گذشته داشت. تا قبل از اینکه این مربی به زوج بنگر و ماریچ برسد، از ترکیب‌های متعددی در خط دفاعی تیمش استفاده کرد که همین مساله و ناهماهنگی بین بازیکنان، آسیب‌پذیری شدید خط دفاع را به دنبال آورد. حالا کم‌وبیش همین شرایط برای منصوریان پیش آمده است. او در بازی هفته اول برابر نفت تهران از زوج مگویان و کنعانی‌زادگان در قلب خط دفاع استفاده کرد که اصلا موفق نبود. در بازی دوم با استقلال خوزستان مگویان به سمت چپ خط دفاعی منتقل شد تا کنعانی‌زادگان در کنار رابسون قرار بگیرد، اما این ترکیب هم مثمرثمر نشد.

در بازی سوم برابر نفت آبادان، نوبت به مگویان و رابسون رسید که کنار هم قرار بگیرند. در شرایطی که این زوج هم راه به جایی نبردند و روی معدود حملات تیم آبادانی غافلگیر شدند، منصوریان در بازی چهارم نیز ترجیح داد با توجه به مصدومیت کنعانی، باز از همین دو نفر استفاده کند. حالا پادوانی اضافه شده و باید دید او چه تغییری در ترکیب به وجود می‌آورد؟ در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه برای نیمکت‌نشینی، مگویان است. هرچند فرضیه‌ای دیگر حاکی از آن است حالا که پادوانی به جمع بازیکنان استقلال اضافه شده ممکن است منصوریان رو به استفاده از سیستم ۲-۵-۳ بیاورد و بازی با سه دفاع خطی را امتحان کند. در این صورت او از ترکیب رابسون، مگویان و پادوانی استفاده خواهد کرد که البته این هم یک آزمون و خطای بزرگ دیگر است.