پانزدهمین دوره رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو روز پنج‌شنبه در برزیل افتتاح شد. در این میان نمایندگان ایران در رشته‌های دوومیدانی، شنا، فوتبال هفت‌نفره و بسکتبال با ویلچر به مصاف حریفان خود رفتند که حاصل این روز کسب یک مدال نقره در رشته پرتاب وزنه برای ایران بود.

سامان پاکباز موفق به کسب مدال نقره در رشته پرتاب وزنه شد تا نخستین مدال‌آور ایران در پارالمپیک ۲۰۱۶ باشد.در رقابت پرتاب وزنه مردان کلاس F۱۲ سامان پاکبازدر پرتاب ششم خود رکورد ۱۵/ ۹۸ متر را ثبت کرد تا دررده دوم ایستاده و موفق به کسب مدال نقره شود. وی پس از این مسابقات گفت اگر استرس نداشت طلا می‌گرفت: «مسابقه هیجان زیادی داشت و تماشاگران زیادی حضور داشتند. من استرس زیادی داشتم و موفق شدم در پرتاب آخر صاحب مدال نقره شوم.اگر استرس نداشتم قطعا مدال طلا کسب می‌کردم.» اما تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران در نخستین بازی خود در بازی‌های پارالمپیک با نتیجه سه بر یک مقابل آرژانتین پیروز شد تا شروع خوبی در این رقابت‌ها داشته باشد.

محمد خراط بازیکن تیم ملی فوتبال هفت نفره در این‌خصوص گفت:«بازی برابر این تیم زیبا بود. این برد را به مردم ایران تقدیم می‌کنم و امیدوارم بتوانیم در بازی مقابل آمریکا چنین عملکردی را تکرار کنیم. امیدوارم بتوانیم با قهرمانی در این مسابقات باعث سرافرازی ملت ایران شویم. نباید هیچ تیمی را دست کم بگیریم. اردوهای مختلفی را پش سر گذاشته‌ایم و همه کشورها برای گرفتن جام قهرمانی تلاش می‌کنند. ما هم به برزیل آمده‌ایم تا جام را به ایران ببریم.» اما تیم ملی بسکتبال با ویلچرایران نیز در نخستین دیدار خود مقابل آلمان به پیروزی رسید. در این دیدار که شامگاه پنج‌شنبه در سالن کاریوکا شهر ریودوژانیرو برگزار شد تیم ایران توانست در گروه B با نتیجه ۶۹ بر ۶۳ مقابل آلمان به برتری برسد. تیم ملی ایران در گروه B رقابت‌ها با تیم‌های آلمان، الجزایر، برزیل، آمریکا و بریتانیا همگروه است.

خیز برای رکورد تاریخی

در عین حال اما مازیار ناظمی، مدیر روابط‌عمومی وزارت ورزش روی صفحه شخصی‌اش مدعی شد سیامند رحمان، وزنه‌بردار ایرانی حاضر در این مسابقات قصد دارد با خیز برداشتن برای غلبه بر وزن ۳۰۰کیلوگرمی، دنیا را شوکه کند و حق بهداد سلیمی را بگیرد! رحمان روز ۲۴شهریور با رقبا پیکار خواهد داد.