سرگیجه بزرگ

گروه ورزش: کارلوس کی‌روش در بدو بازگشتش از چین به ایران، در همان فرودگاه بین‎المللی تهران یک گرد و خاک درست و حسابی راه انداخت. او برای اولین بار به مردم خبر داد قضاوت بازی ۱۵مهر تیم ملی کشورمان با ازبکستان را بنجامین ویلیامز استرالیایی بر عهده خواهد داشت. این همان داوری است که در مسابقات جام ملت‌های آسیا، در مرحله یک‌چهارم نهایی با یک تصمیم بحث‌بر انگیز مهرداد پولادی را در نیمه اول اخراج کرد و مقدمات حذف ایران را چید. کی‌روش با اعلام خبر انتخاب این داور برای بازی بعدی تیم کشورمان در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی روسیه، به تندی علیه او و کفاشیان موضع گرفت. مربی پرتغالی از اینکه کفاشیان نمی‌تواند از منصب نایب‌رئیسی‌اش در کنفدراسیون فوتبال آسیا به سود ایران استفاده کند شاکی بود. اما حالا، چند روز بعد از آن مصاحبه تند برخی منابع خبری در مورد اینکه واقعا ویلیامز برای بازی ایران و ازبکستان انتخاب شده باشد ابراز تردید می‌کنند.

خوشحالی عجیب ازبک‌ها

همزمان با ناراحتی شدید ایرانی‌ها از انتخاب بنجامین ویلیامز به‌عنوان داور بازی با ازبکستان، ازبک‌ها واکنش‌های مثبتی به این شایعه نشان دادند. بر این اساس، یک سایت آن کشور به نام «استادیوم ازبکستان» در خبری به تحلیل ماجرا پرداخت و نوشت: «ویلیامز داوری است که ایرانی‌ها را دوست ندارد و در برهه‌ای به‌خاطر ترس از انتقادهای رسانه‌های ایرانی حاضر نشد برای قضاوت یک بازی لیگ قهرمانان آسیا به این کشور برود. نوع قضاوت بنجامین ویلیامز در بازی ایران و عراق در جام ملت‌های استرالیا با انتقادهایی از سوی چند بازیکن مطرح استرالیایی نیز روبه‌رو شد. حمله طرفداران تیم ملی ایران به صفحه فیس‌بوک ویلیامز پس از این بازی باعث حذف شدن آن از سوی این داور شد.»

اسم این داور چطور مطرح شد؟

اما سوال بزرگ از همان ابتدا این بود که چطور ممکن است کنفدراسیون فوتبال آسیا به همین زودی و از ۴۰روز پیش از یک مسابقه بزرگ نام داور آن را اعلام کند؟ در حال حاضر هیچ اسمی از داوران مسابقات روز سوم مقدماتی جام‌جهانی روی خروجی سایت کنفدراسیون فوتبال آُسیا نیست؛ بنابراین کسی نمی‌داند چطور اسم ویلیامز به بیرون درز کرده و به گوش کی‌روش هم رسیده است؟ سایت ورزش‌سه در توضیح این اتفاق می‌نویسد: «در شرایطی که داورها برای ورود به کشور مقصد باید ویزای آن کشور را دریافت کنند این اتفاق برای ویلیامز نیز افتاده و او به اتفاق تیمش درخواست ویزای ازبکستان را کرده که این درخواست ویزا از طریق یکی از کارمندان این فدراسیون افشا شده و به رسانه‌ها راه یافته است. در حال حاضر کنفدراسیون فوتبال آسیا رسما نام داوران دو دیدار بعدی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی را اعلام نکرده اما افشای نام ویلیامز برای او دردسر بزرگی به همراه خواهد داشت؛ چراکه هر سوت اشتباه می‌تواند عواقب تندی برایش داشته باشد. به نظر می‌رسد کارلوس کی‌روش این بازی را آگاهانه به راه انداخته است.»

او داور بازی ما نیست

دیروز اما علی خسروی مدعی شد بنا به دلایلی، ویلیامز نمی‌تواند داور بازی ایران و ازبکستان باشد. این داور بازنشسته که با برنامه ورزش‌ومردم صحبت می‌کرد، در این مورد گفت: «من انتخاب بنجامین ویلیامز برای دیدار ایران و ازبکستان را تکذیب می‌کنم. هیچ منبع رسمی این خبر را اعلام نکرده است. اگر عده‌ای در استرالیا دیده‌اند این داور به سفارت ازبکستان رفته، دلیل نمی‌شود.AFC هرگز یک ماه قبل از بازی اسم داور را اعلام نمی‌کند. بنجامین ویلیامز بعد از جام ملت‌های آسیا بازی بزرگی را قضاوت نکرده و در یک سال اخیر هم بازی مهمی را در آسیا سوت نزده است. عقل سلیم حکم می‌کند که به هیچ عنوان ما داور بازی ایران و ازبکستان را بنجامین ویلیامز ندانیم.»

عجیب‌ترین اتفاق

همه این ماجراها در حالی اتفاق می‌افتد که حدود یک ماه‌ونیم پیش برخی از سایت‌ها و خبرگزاری‌های بسیار معتبر ایرانی، خبر خداحافظی بنجامین ویلیامز از دنیای داوری را منتشر کردند. این رسانه‌ها روز دوم مرداد نوشتند ویلیامز برای آخرین بار دیدار یوونتوس و تاتنهام را قضاوت می‌کند و بعد از آن از دنیای داوری کنار می‌رود. حالا اما دست‌کم روشن شده آن خبر مبنای چندان درستی نداشته و ویلیامز همچنان به کارش ادامه می‌دهد!