گروه ورزش: مشکلات فوتبال ایران یکی، دو تا نیست و به‌نظر می‌رسد اهالی این حوزه حتی در مورد برخورد با برخی از ساده‌ترین و پیش پاافتاده‌ترین مسائل هم دچار مشکلات اساسی هستند. مسابقات لیگ برتر فعلا به‌خاطر برگزاری بازی‌های ملی تعطیل است و تیم‌های مختلف برای حفظ آمادگی رو به برگزاری دیدارهای دوستانه و تدارکاتی آورده‌اند. در این میان نکته جالب به حواشی عجیب و غریب این قبیل رقابت‌های غیررسمی مربوط می‌شود؛ جایی که اغلب مسابقات با حاشیه، درگیری و اختلاف‌نظر شدید همراه می‌شود. اصلا انگار نه انگار که در این قبیل مصاف‌ها نتیجه هیچ اهمیتی ندارد و فقط قرار است تیم‌ها از نظر فنی و فیزیکی برای حضور در ادامه مسابقات لیگ آماده‌تر شوند.

اگر رسانه‌های ورزشی را در این مدت مرور کرده باشید، حتما متوجه این واقعیت شده‌اید که بخش قابل‌توجهی از فضای آنها در اشغال اخبار منفی و حاشیه‌های عجیب مسابقات دوستانه و تدارکاتی بوده است. تازه‌ترین حاشیه‌ای که از دل یک بازی دوستانه بیرون آمده و دیروز ذهن هواداران ورزش و رسانه‌های تخصصی این حوزه را مشغول کرده، مربوط به درگیری لفظی بختیار رحمانی و صمد مرفاوی بوده است. استقلال اخیرا در بازی دوستانه با صبای قم موفق به کسب یک پیروزی ۲ بر صفر شد. بعد از این مسابقه صمد مرفاوی به شدت از داور بازی انتقاد کرد. قضاوت این دیدار دوستانه را پسر جواد قراب، پیشکسوت استقلال بر عهده داشت! از قرار معلوم در یک صحنه صمد مرفاوی معتقد بوده بختیار رحمانی روی بازیکن تیم او خطای پنالتی کرده، اما داور سوت نزده است. اعتراض مرفاوی به داور در این صحنه، با واکنش بختیار و جر و بحث او با مرفاوی همراه می‌شود که در نهایت دامنه کار به برخورد مربیان استقلال با رحمانی هم می‌کشد. بعد از انتشار این اخبار، استقلالی‌ها سعی کردند موضوع را عادی جلوه بدهند؛ با این همه اما هیچ‌کس نفهمید چرا یک بازی دوستانه تا این حد باید اهمیت داشته باشد.

این البته فقط بازی استقلال و صبا نبوده که با حاشیه‌های آنچنانی همراه شده است؛ چه اینکه مسابقه اخیر پرسپولیس و سایپا که در ورزشگاه شهید کاظمی برگزار شد هم حواشی غریبی داشت. مهم‌ترین مساله داخل زمین به درگیری علیپور و بدرلو مربوط می‌شد؛ جایی که مهاجم پرسپولیس از تکل شدید بازیکن سایپا شاکی شد و کار طرفین به یقه‌گیری کشید. جالب اینجاست که این بازی چیزی حدود ۱۰دقیقه هم به‌خاطر کتک‌کاری تماشاگران با هم متوقف شد. در جریان بازی دوستانه استقلال و راه‌آهن هم مساله داوری برجسته شد. این دیدار را استقلال از روی نقطه پنالتی به سود خودش به پایان برد، اما سایت باشگاه راه‌آهن بعد از بازی در اقدامی نامتعارف در گزارش بازی به اشتباهات داوری اعتراض کرد و خطای قاضی میدان در مورد اعلام پنالتی را دلیل شکست این تیم دانست! این اتفاق در حالی رخ می‌داد که اصولا چنین مسائلی در مسابقات دوستانه محلی از اعراب ندارند و به‌خصوص دور از شأن سایت رسمی یک باشگاه است که چنین واکنشی نشان بدهد. با این همه تندیس طلایی برگزاری بهترین بازی دوستانه تعلق می‌گیرد به تیم‌های خوب تراکتورسازی و پیکان که در زمین اختصاصی تیم تبریزی به مصاف هم رفتند و به دلیل درگیری‌های پیش آمده، مسابقه‌شان ناتمام باقی ماند!

نیمه‌تمام ماندن یک بازی «دوستانه» در ایران، شاید پتانسیل آن را داشته باشد که در کتاب رکوردها ثبت شود! ما برای اینکه نشان بدهیم چه عزم راسخی در جدی کردن بازی‌های دوستانه داریم، کلی حاشیه و جنگ هم به متن بازی نمایشی ستارگان ایران و لالیگا اضافه کردیم. غیر از دعواهایی که بچه‌های ما آن روز با خودشان داشتند، باید یک تقدیر جانانه هم از بهروز رهبری‌فر به عمل بیاید که اول با یک تکل از پشت اساسی یکی از بازیکنان حریف را در هم کوباند و بعدا در مورد این صحنه، جمله‌ای عجیب و ناشایست را در مورد بازیکن لالیگا به زبان آورد. بازی دوستانه، اسمش آن‌قدر واضح هست که نیازی به توضیح اضافه نداشته باشد. مثلا بارسلونا پیش از شروع مسابقات این فصل اروپا در یک بازی دوستانه با چهار گل برابر لیورپول مغلوب شد، اما هیچ اتفاق خاصی رخ نداد. ما اما در کارنامه فوتبال کشورمان، فاجعه‌ای مثل برکناری ایویچ به‌خاطر ثبت یک شکست در بازی دوستانه را داریم.