درام در‌ آزادی

گروه ورزش: نفس یک ملت به شماره افتاد تا سه امتیاز اول به دست آمد. این شاید درست‌ترین تعبیری باشد که بتوان از نبرد پنج‌شنبه‌شب تیم‌های ملی ایران و قطر، در هفته نخست مسابقات مقدماتی جام‌جهانی روسیه در منطقه آسیا به کار برد. از چند روز قبل از بازی، فضا برای انجام این مسابقه مهم فراهم شده بود. خرده اختلاف‌ها کنار رفته بودند تا همه جا حرف از حصول موفقیت با کلیدواژه وحدت باشد. از قضا یک ساعت مانده به آغاز بازی با پر شدن همه صندلی‌ها و حتی راهروهای ورزشگاه آزادی به خوبی مشخص شد تلاش‌ها در این زمینه مثمرثمر بوده و جامعه فوتبال ایران حداکثر آمادگی را برای کسب پیروزی در این بازی بزرگ به دست آورده است. در شبی که بیشتر از ۱۰هزار هوادار پشت در ماندند و راهی به سکوهای پر آزادی پیدا نکرده‌اند، از طرح‌های فوق‌العاده‌ای مثل موزاییک نام «ایران» و نیز بزرگ‌ترین پرچم ملی جهان رونمایی شد.

با این وجود اما، واریز این سه امتیاز به حساب تیم ملی ایران خیلی دشوارتر از آن بود که فکرش را می‌کردیم. قطر، میزبان جام‌جهانی بعدی با بهره گرفتن از برخی بازیکنان دو تابعیتی تیم خوبی ساخته بود که پنج‌شنبه‌شب پا به پای ایران جنگید و پا پس نگذاشت. در روزی که بازیکنان تیم کشورمان نتوانستند نمایش مورد انتظار را ارائه بدهند، شاهد یک بازی درگیرانه و بسیار نزدیک بودیم که حاصل آن ثبت سه کارت زرد برای بازیکنان ایران بود. اشکان دژاگه، پژمان منتظری و رامین رضاییان سه بازیکنی بودند که در این بازی اخطار گرفتند؛ کارت‌هایی که می‌تواند در مراحل بعدی برای تیم کشورمان گران تمام شود. شاگردان کی‌روش در این بازی دو موقعیت خوب داشتند؛ یکی در نیمه اول که توسط علیرضا جهانبخش از دست رفت و دیگری در نیمه دوم که کریم انصاری‌فرد در مقابل دروازه خالی موفق به زدن ضربه سر دقیق نشد. در این شرایط بازی می‌رفت تا با نتیجه دلخواه قطری‌ها یعنی تساوی بدون گل به پایان برسد که بزرگترین حادثه مسابقه رخ داد. در دقیقه۹۴، گلر قطری‌ها که تا آن زمان شب خوب و موفقی را پشت سر گذاشته بود، به اشتباه توپ را در اختیار کریم انصاری‌فرد قرار داد. کریم در شش و بش بود با این توپ چه کاری انجام بدهد که مدافع قطر روی آن اثر گذاشت و توپ را به رضا قوچان‌نژاد رساند. گوچی هم با یک بغل پای ساده دروازه قطر را باز کرد تا تیم ایران پیروزی را در آغوش بکشد. در آخرین لحظات مسابقه هم این علیرضا جهانبخش بود که با ضربه از راه دور فنی و دیدنی گل دوم را به ثمر رساند تا این پیروزی جای هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشته باشد.

درگیری‌های مسابقه

بازی ایران و قطر در فضای ملتهبی برگزار شد. بخشی از این التهاب‌ها به خاطر مانور ایرانی‌ها روی بازیکنان دوتابعیتی قطر و زیر سوال بردن عرق ملی آنها پیش آمده بود. در همین حین، گل دقایق پایانی ایران حسابی اردوگاه قطری‌ها را به هم ریخت. از قرار معلوم نحوه شادی جواد نکونام بعد از این گل، باعث خشم و عصبانیت نیمکت‌نشین‌های قطر شد و جنجالی را آغاز کرد که دامنه‌های آن به درون زمین کشیده شد. بعد از قیل و قال‌های مفصل، در نهایت نکونام که اولین تجربه مربیگری‌اش را کنار کی‌روش پشت سر می‌گذاشت از روی نیمکت اخراج شد. بعد از بازی برخی از بازیکنان قطر به تندی از رفتارهای نکونام انتقاد کردند و حتی یکی از آنها گفت عملکرد کاپیتان پیشین تیم ملی ایران «شرم‌آور» بوده. دیروز هم رسانه‌های قطری به انتقاد از مربی جوان تیم ملی کشورمان پرداختند. هرچند نکونام توپ را در زمین «غیرت» انداخته است: «وقتی گل زدیم، خوشحالی کردم. هرگز قصد تحریک یا کری‌خوانی نداشتم. با توجه به اینکه قوچان‌نژاد برای خوشحالی به سمت پرچم کرنر رفت، نمی‌توانستم از وسط زمین به سمت او بروم و از جلوی نیمکت قطر رد شدم. دست‌هایم را به نشانه پیروزی مشت کردم و فقط خوشحالی خودم را انجام دادم. قطری‌ها از گلی که خوردند ناراحت بودند و آن‌طور رفتار کردند. به هر حال من اینطور هستم و تعصب دارم. به من برمی‌خورد اگر مساوی می‌شدیم. ناراحت بودم و از سوی دیگر داوری نیز ناراحتی‌مان را بیشتر کرده بود. فشار زیادی روی من و سایر بازیکنان بود و نباید به این مساله ایراد گرفت.»

گوچی، گوچی، گوچی

در مورد رضا قوچان‌نژاد هیچ حرفی برای گفتن باقی نیست. او یک مورد استثنایی در تاریخ فوتبال ماست که همیشه درست سر بزنگاه پیدایش می‌شود و کلیدی‌ترین گل‌های ممکن را به ثمر می‌رساند. حالا دیگر حسابش از دست‌مان خارج شده که او چند بار درست در لحظه سرنوشت به داد فوتبال ایران رسیده و زهرش را به پیکر رقبا ریخته است. گوچی پنج‌شنبه‌شب گل سرنوشت‌ساز اول را به قطر زد. قطری‌ها البته قبلا هم از او ضربه خورده‌اند؛ جایی که رضا در دور برگشت مقدماتی جام‌جهانی قبلی در دوحه تک گل ما را به ثمر رساند و باعث حذف عنابی‌ها شد. بعدتر قوچان‌نژاد در اولسان کره‌جنوبی گل صعود تیم ملی ایران به جام‌جهانی برزیل را زد. او در خود جام‌جهانی هم تنها گل ما در این تورنمنت را وارد دروازه بوسنی کرد تا سومین حضور ایران در این بازی‌ها هم مثل دو حضور قبلی گل داشته باشد. در جام ملت‌های آسیا گوچی گل برتری ما را برابر امارات به ثمر رساند و پس از آن در آن بازی تراژیک با عراق هم گل مساوی تیم کشورمان را به ثمر رساند تا ما در زمان قانونی بازی بازنده نباشیم. گوچی را قطعا باید «فرشته» فوتبال ایران دانست؛ یکی که آمده تا درست در لحظات ناامیدی، سیاهی را بشکافد و به روشنایی پل بزند. مرسی که هستی پسر!

صدرنشینی ایران

تیم ملی کشورمان در حالی با دو گل دیرهنگام از سد قطر گذشت که روز خوب فوتبال ما می‌توانست با توقف رقبا تکمیل شود؛ اتفاقی که به شکل میلی‌متری رخ نداد. روز پنج‌شنبه کره‌جنوبی در خاک خودش ۳ بر ۲ چین را شکست داد و ازبکستان هم با یک گل دیرهنگام از سد سوریه گذشت. به این ترتیب تیم ملی ایران در پایان هفته اول بالاتر از کره و ازبک روی پله اول ایستاد. مسابقه دوم تیم ملی ایران در مقدماتی جام‌جهانی، روز سه‌شنبه ساعت ۴بعدازظهر برابر چین برگزار خواهد شد. ملی‌پوشان کشورمان دیشب برای برگزاری این بازی به سمت چین پرواز کردند.

قابل توجه آقای تاج

حالا دیگر همه می‌دانند که از مدتی قبل، بین کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ اختلاف نظرهایی به وجود آمده است. طرفین مدتی به نقد هم پرداختند، اما با نزدیک شدن به مسابقات مهم ایران برابر قطر و چین، همه تصمیم گرفتند درگیری‌ها را کنار بگذارند و مردم را به سمت سکوها بکشانند. دقیقا همین اتفاق هم رخ داد و حتی خود برانکو نیز برای تماشای این بازی راهی ورزشگاه آزادی شد. با این وجود کی‌روش در پایان مسابقه نشان داد همچنان دلخوری‌ها را فراموش نکرده است. او گفت: «هنوز منتظرم آن آقا بیرون بیاید و عذرخواهی کند.» مسلما در شرایطی که ما چهار بازی نزدیک به هم دیگر در مقدماتی جام‌جهانی پیش‌رو داریم، ایجاد تفرقه در فضای فوتبال ملی و از بین بردن همگرایی موجود به سود هیچ‌کس نیست. پس چه بهتر که مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال وارد کارزار شود و حتی اگر شده با اتکا به جایگاه حقوقی و اختیارات مدیریتی‌اش، طرفین مجادله را به آرامش فرا بخواند؛ آرامشی که اگر به وجود نیاید، تیم ملی کشورمان نخواهد توانست برای اولین بار در تاریخ، دومین صعود متوالی به مرحله نهایی جام‌جهانی را تجربه کند.