تکرار نقره از آتن تا ریو

بعد از نقره علیرضا رضایی در المپیک ۲۰۰۴ یونان دست سنگین وزن‌های کشتی آزاد ایران از مدال کوتاه مانده بود تا در ریو بار دیگر و این بار توسط کمیل قاسمی یک مرد غول‌پیکر دیگر از ایران این نقره را تکرار کند. اما او چگونه و از چه راهی به این عنوان رسید؟ در وزن ۱۲۵ کیلوگرم که ۲۰ کشتی‌گیر حضور داشتند، کمیل قاسمی در دور اول با نتیجه ۵ بر ۲ مقابل کوری جارویس از کانادا به پیروزی رسید. وی در دور دوم نیز کمال عبدالمطلب از مصر را با نتیجه ۷ بر صفر شکست داد و راهی یک‌چهارم نهایی شد. قاسمی در این مرحله با نتیجه ۴ بر ۴ از سد گنو پتریاشویلی، دارنده مدال برنز جهان از گرجستان گذشت و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. وی برای حضور در دیدار نهایی در ۳۳ ثانیه با نتیجه ۱۰ بر صفر ترول دلاگنف از آمریکا را شکست داد و فینالیست شد.

نماینده ایران در فینال به مصاف طاها آکگول، دارنده ۲ مدال طلا و یک برنز جهان از ترکیه رفت که با نتیجه ۳ بر یک مغلوب این حریف سرسخت شد و از کسب مدال طلا بازماند. قاسمی پیش از این در فینال مسابقات جهانی ۲۰۱۴ ازبکستان نیز با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب این کشتی‌گیر شده بود. کمیل قاسمی پس از کسب مدال نقره المپیک درباره مبارزه با حریف ترکیه‌ای به آمادگی حریفش و قدرت او اعتراف کرد: «رقابت بسیار سختی داشتم؛ ۲ سال است که حریفم در این وزن قهرمان جهان می‌شود. او کشتی‌گیر خوبی است، اما من هم برای مدال طلا و پیروزی مقابل او آمده بودم.»

کمیل نتوانست آن استراتژی که می‌خواست را در این کشتی به سرانجام برساند: «متاسفانه به آن چیزی که می‌خواستم نرسیدم و نتوانستم برنامه‌ای را که از قبل داشتم پیاده کنم. حریفم از من بهتر کشتی گرفت و بهتر ظاهر شد و موفق به کسب مدال طلا شد.»

دارنده مدال نقره سنگین‌وزن کشتی آزاد المپیک ریو در پاسخ به این سوال که پس از پیروزی مقتدرانه مقابل حریف آمریکایی همه انتظار کسب مدال طلا را از او داشتند، گفت: «حریف آمریکایی هم خوب بود و حریف گرجستانی هم خیلی خوب بود. گروه سختی داشتم و یک دور بیشتر از حریفم در فینال کشتی گرفته بودم، اما همان‌طور که گفتم نتوانستم برنامه‌های کادر فنی را روی تشک پیاده کنم و حریفم بهتر ظاهر شد.» قاسمی در پاسخ به این سوال که خستگی عامل شکست او بود یا دلیل دیگری داشت، گفت: «همه چیز دست به دست هم داد تا نتوانم برنامه‌هایم را روی تشک اجرا کنم. حریفم هم بهتر بود. داور می‌توانست اخطار دوم را به من ندهد؛ چرا که آن اخطار کشتی را برایم سخت کرد، اما گفتم که باید بهتر از این کشتی می‌گرفتم.»

کمیل قاسمی همچنین درباره برنامه‌اش برای آینده گفت: «۴ سال تمرینات سختی را داشته‌ام به خصوص در یک سال اخیر و می‌خواهم مدتی را استراحت کنم سختی‌های زیادی تحمل کرده‌ام تا به اینجا رسیدم و شب و روز در اردو بودم و می‌خواهم مدتی استراحت کنم اما در میدان خواهم ماند؛ چرا که بعد از این همه تمرین و زحمت نیازمند استراحت و ریکاوری هستم تا با قدرت بیشتری برگردم.»