فقط مانده فینال جام جهانی

علیرضا فغانی داور بین‌المللی فوتبال ایران نمایش قابل قبولی را در فینال المپیک ارائه کرد. داور اول ایران که حالا افتخار سوت زدن المپیک را دارد به همراه کمک‌هایش یک نمایش قابل قبول در فینال المپیک ارائه کردند و حتما در اذهان کارشناسان داوری باقی خواهند ماند. وی یک بار فینال لیگ قهرمانان آسیا، فینال جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا و فینال جام باشگاه‌های جهان را قضاوت کرده است. با این شرایط فقط فینال جام جهانی است که می‌تواند فغانی را در داوری جاودانه کند. فغانی به همراه رضا سخندان و محمد منصوری فردا وارد تهران خواهند شد. اما قضاوت خوب تیم داوری در فینال المپیک باعث شد اکثر کارشناسان داوری کشورمان ازآنها تمجید کنند. در یکی از اولین این اظهارنظر‌ها رئیس کمیته داوران از کار این تیم در المپیک تقدیر کرد. فریدون اصفهانیان در گفت‌وگو با کاپ اظهار کرد: «باید به جامعه داوری تبریک گفت. فغانی و دستیارانش در بازی فینال قضاوت خوبی داشتند و افتخار دیگری برای داوری کشورمان رقم زدند. امیدوارم مسوولان ورزش و فدراسیون به نحو شایسته‌ای از این عزیزان تقدیر کنند.»

شانس قضاوت در فینال جام جهانی

اما کارشناس و پیشکسوت دیگر داوری معتقد است فغانی با این عملکردش شانس قضاوت در فینال جام جهانی را دارد. ایرج نظری در گفت‌وگو با «ایسنا» در این خصوص گفت: «این افتخاری است که همه ما به آن می‌بالیم. آقایان فغانی، سخندان و منصوری در سطح بسیار بالایی قضاوت کردند. بازی نیز بین دو تیم بزرگ جهان برگزار می‌شد و این دو تیم همیشه جزو تیم‌های برتر رده‌بندی جهانی هستند. با اینکه المپیک بود اما همه بازیکنان، بزرگ و در سطح تیم‌های اصلی بودند. تا به حال چنین عملکردی از فغانی ندیده بودم. من بارها ناظر او در بازی‌های مختلف بوده‌ام و فکر می‌کنم این بازی یکی از بهترین قضاوت‌های فغانی در تمام دوران داوری‌اش بود. فغانی قطعا شانس بالایی برای فینال یا رده‌بندی جام جهانی دارد. شاخص مثبت او آمادگی جسمانی خوبش است.»

کار آنها ارزش پنج مدال طلا داشت

داور سابق فوتبال نیز با تمجید از عملکرد سه داور ایرانی حاضر در المپیک، از وزیر ورزش و جوانان خواست تا با آنها مثل مدال‌آوران برخورد شود. محسن قهرمانی گفت: «در اینکه علیرضا فغانی در چهار سال گذشته یکی از چهره‌های برتر داوری قاره آسیا و جهان بوده شکی نیست اما متاسفانه او در کشور خودمان دیده نشده است و این جای تامل دارد. قطعا این گروه داوری برای قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۸ شانس دارند البته سخندان شاید به لحاظ سنی محدودیت داشته باشد اما منصوری و فغانی حتی در جام جهانی ۲۰۲۲ نیز می‌توانند حضور داشته باشند و در مراحلی مثل نیمه‌نهایی، رده‌بندی و فینال قضاوت کنند. کاری که فغانی، سخندان و منصوری در میدان المپیک انجام دادند کمتر از مدال طلای وزنه‌برداری و کشتی نیست. امیدوارم به چشم یک قهرمان به این داوران نگاه شود چون کاری که آنها کردند به اندازه پنج مدال طلا ارزش داشت. من از دکتر گودرزی وزیر ورزش خواهش می‌کنم به آنها پاداش مدال‌آوران طلای المپیک را بدهد.»