نخستین مدال بانوان ایران در تاریخ المپیک عکس: AFP

گروه ورزش: سومین برنز ایران، از جنس طلا بود. اگرچه کاروان کشورمان پیش‌تر توسط سعید عبدولی و قاسم رضایی طعم کسب برنز در المپیک ۲۰۱۶ریو را چشیده بود، اما خیلی‌ها از این دو فرنگی‌کار انتظار ایستادن در پله‌های بالاتر را داشتند. برنز کیمیا علیزاده اما حرف نداشت. تکواندوکار جوان ایرانی بامداد جمعه دست به کار بزرگی زد و موفق شد مدال برنز مسابقات وزن منهای ۵۷ کیلوگرم المپیک ریو را به دست بیاورد. این موفقیت، شور و نشاطی وصف‌ناپذیر را بین علاقه‌مندان به ورزش به وجود آورد و باعث شد کیمیا به چهره نخست فضاهای مجازی تبدیل شود. این‌گونه، خشم و عصبانیت ناشی از ناکامی ورزشکاران ایرانی در این دوره از رقابت‌ها یا عصیان پیش آمده به خاطر اتفاقاتی که برای بهداد سلیمی رخ داد، جای خودش را به خوشحالی عمیق مردم ایران از درخشش یک دختر ۱۸ساله داد. کیمیا علیزاده متولد ۱۹تیر۷۷ در کرج است و حالا اسم او به‌عنوان اولین بانوی مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در مسابقات المپیک جاودانه خواهد شد.

در مسیر تاریخ‌سازی

کیمیای ورزش ایران کار خودش را در این دوره از مسابقات با برتری ۷ بر ۶ مقابل آنا زانینویچ از کرواسی آغاز کرد و به مرحله یک‌هشتم نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل اوا گومز از اسپانیا ۸ بر۷ نتیجه را واگذار کرد. با صعود تکواندوکار اسپانیایی به دیدار نهایی، علیزاده به جدول مسابقات بازگشت و برای کسب مدال برنز راهی گروه شانس مجدد شد. وی در اولین دیدار خود در این مرحله به مصاف هارنسوجین فاناپا از تایلند رفت و در حالی که تا پایان وقت دوم ۷ بر ۴ مبارزه را واگذار کرده بود در وقت سوم عالی عمل کرد و با جبران امتیازات از دست داده در نهایت ۱۴ بر ۱۰ پیروز شد و به دیدار رده‌بندی راه یافت. علیزاده در دیدار رده‌بندی توانست با نتیجه ۵ بر صفر بر حریف قدرتمند خود از سوئد غلبه کند و به نشان ارزشمند برنز دست بیابد؛ مدال برنزی که به خاطر اهمیت تاریخی منحصر به فردش و نیز به واسطه به دست آمدنش توسط یک جوان ۱۸ساله، تا ابد بر پیشانی ورزش ایران خواهد درخشید.

پاداش طلا را به او می‌دهند

این یعنی سریع‌ترین و درست‌ترین واکنش ممکن؛ اینکه بلافاصله بعد از برنز کیمیا علیزاده، تصمیم گرفته شد پاداش مدال‌آوران طلایی المپیک به او اهدا شود. این خبری است که کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک آن را با رسانه‌ها در میان گذاشته است. برای مسوولان ایرانی که قبلا عادت کرده بودند چنین تصمیمی را فقط در قبال آن دسته از ورزشکارانی که به‌زعم ما حق‌شان خورده شده اتخاذ کنند، طلا دیدن برنز کیمیا، شاید صحیح‌ترین ارتقای پاداش تاریخ ورزش ایران بود.

شرمنده که طلا نگرفتم!

بی‌گمان بعد از فتح سکوی سوم المپیک، همه مشتاق شنیدن سخنان کیمیا علیزاده بودند؛ ورزشکار جوانی که افتخاری بزرگ برای جامعه زنان ایران و نیز تاریخ ورزش کشور به دست آورد. کیمیا اما با فروتنی‌اش شنوندگان را تحت تاثیر قرار داد: «شرمنده شدم. دوست داشتم با مدال طلا در تاریخ ورزش بانوان تاریخ‌ساز شوم. بعد از یک ماه‌ونیم اینجا روی پایم پریدم. قبل از این آسیب‌دیدگی جدی داشتم. کادر پزشکی و استادم تلاش کردند به این مسابقه برسم. خدا را شاکرم که تاریخ‌ساز شدم و راهی باز شد برای دختران ایرانی تا شاهد مدال‌های بیشتر باشیم. اگر در دیدار دوم ضربه‌ای که زدم قبول می‌شد، راهی فینال می‌شدم. باز هم شرمنده فدراسیون، خانواده و استادم شدم. البته من قبلا در مسابقات جهانی هم مدال گرفته و تاریخ‌ساز شده بودم. حالا هم از این اتفاق، بیشتر برای دختران ایرانی خوشحالم.»

سیل تبریک‌ها و تمجیدها

بعد از افتخارآفرینی کیمیا علیزاده، رئیس فدراسیون تکواندو آنقدر خوشحال بود که حتی به درستی نمی‌توانست حرف بزند! محمد پولادگر در این مورد گفت: «اینکه یک دختر با رعایت حجاب اسلامی و با پاسداری از دین و عفاف توانست مدال المپیک بگیرد، مدال او خیلی ارزشمند است. از خوشحالی نمی‌دانم چه بگویم. این مدال مبارک تمامی مردم و به خصوص زنان ایران اسلامی که در نهایت به آرزوی خود رسیدند.» همچنین کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک هم به تاریخ‌سازی علیزاده اشاره کرد: «بدون تردید کسب این مدال ارزشمند که اولین مدال بانوان ایران در بازی‌های المپیک و در تاریخ ۶۸ ساله حضور کشورمان در آن می‌شد از آن حیث برای ملت بزرگ و جامعه ورزش کشورمان ارزشمند است که بعد از سال‌ها انتظار، کسب مدال از سوی بانوان محجبه کشور عزیزمان صورت گرفته تا از این پس در کنار مردان غیرتمند میهن عزیزمان، با این اتفاق بزرگ، شاهد مدال‌آوری شیرزنان این سرزمین در بازی‌های المپیک باشیم.» همچنین وزارت ورزش و جوانان نیز با صدور پیامی، این موفقیت را تبریک گفت. در متن این پیام می‌خوانیم: «۵۲ سال بعد از اولین حضور زنان ایرانی در بازی‌‌های المپیک، کیمیا علیزاده به نمایندگی از همه شیرزنان این آب و خاک، پرچم ایران را در ریو بالا برد. این موفقیت تاریخی را به او، خانواده محترمش، خانواده تکواندو و ورزش کشور و همه مردم شریف ایران تبریک می‌گوییم. آرزو می‌کنیم و امیدواریم دختران و زنان ایرانی، با تلاش و کوشش بیشتر، موانعی که سر راه‌شان قرار دارد را کنار زده و قله‌های بلندتری فتح کنند.»همچنین رئیس‌جمهوری کشورمان نیز در پیامی به کیمیا علیزاده، به وی بابت کسب مدال برنز مسابقات تکواندو در المپیک ریو تبریک گفت. روحانی در صفحه توییترش نوشت: «دخترم کیمیا، همه مردم به‌ویژه بانوان ایران زمین را شاد کردی؛ شادی همیشگی را برایت آرزومندم.»

بازتاب بین‌المللی

کیمیا علیزاده بعد از تصاحب مدال برنز المپیک در شرایطی که اشک شوق می‌ریخت مورد تشویق تماشاچیان حاضر در سالن قرار گرفت. عکاسان و خبرنگارهای خارجی نیز به موفقیت علیزاده واکنش نشان دادند و به این موضوع اشاره می‌کردند که اولین مرتبه است که ایران توسط یک خانم در المپیک به مدال می‌رسد. آنها به دنبال مصاحبه با کیمیا بودند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ساعاتی بعد از این اتفاق، معتبرترین سایت ورزشی لهستان برنز کیمیا علیزاده، بانوی تکواندوکار ایرانی در المپیک ۲۰۱۶ ریو را با درج یک گزارش تصویری مفصل بازتاب داد. سایت ورزشی ووپ لهستان کسب مدال برنز کیمیا علیزاده در وزن منهای ۵۷ کیلوگرم مسابقات تکواندوی بانوان در المپیک ریو را موفقیت تاریخی این ورزشکار با حجاب ایرانی عنوان کرد. این سایت در ادامه خبرش نوشته است: در وزن منهای ۵۷ کیلوگرم یونس انگلیسی مدال طلا را به‌دست آورد، اما مدال برنز کیمیا علیزاده سر و صدای زیادی ایجاد کرد. او در بازی سرنوشت‌ساز توانست حریف خود را با نتیجه ۵ بر یک شکست دهد و اولین بانوی ایرانی شود که در تاریخ المپیک به مدال دست پیدا می‌کند. این سایت مشهور سپس به نقل از کیمیا علیزاده نوشت: «بسیار خوشحالم و امیدوارم در المپیک بعدی بتوانم مدال طلا را کسب کنم.» در این بین وزارت خارجه آمریکا هم کسب مدال توسط کیمیا علیزاده را به او تبریک گفت. در متن این پیام تبریک، به کسب نخستین مدال تاریخ ورزش بانوان ایران در مسابقات المپیک اشاره شده است.

نخستین مدال بانوان ایران در تاریخ المپیک

نخستین مدال بانوان ایران در تاریخ المپیک

نخستین مدال بانوان ایران در تاریخ المپیک

نخستین مدال بانوان ایران در تاریخ المپیک