سه چراغ سیاه!

گروه ورزش: بامداد چهارشنبه، طعم زهر داشت. برای آنهایی که سه‌شنبه‌شب را بیدار نشسته بودند تا در ساعات ابتدایی روز بعد درخشش بهداد سلیمی در المپیک را تماشا کنند، همه‌چیز شکل شوکه‌کننده و حیرت‌انگیزی داشت. قهرمان المپیک لندن که با عبور از یک مصدومیت سخت و سنگین به ریو رسیده بود، در حرکت یک‌ضرب رکورد المپیک را جابه‌جا کرد، اما در حرکت دوضرب حادثه بحث‌برانگیزی رخ داد. در شرایطی که داوران با سه چراغ سفید به تلاش بهداد برای برداشتن وزنه نمره قبولی داده بودند، ناگهان هیات ژوری وارد شد و حرکت سلیمی را خطا تشخیص داد. این اتفاق یک شوک خبری بزرگ در جهان ورزش به‌وجود آورد و واکنش‌های فراوانی را برانگیخت.

شرح ماجرا

بهداد سلیمی در نخستین حرکت یک‌ضرب پشت وزنه ۲۰۶ کیلوگرم قرار گرفت و به راحتی آن را بالای سر برد. دومین وزنه درخواستی انوشیروانی سرمربی تیم ملی برای سلیمی ۲۱۱ کیلوگرم بود که این وزنه را نیز مهار کرد. لاشا تالاخادزه از گرجستان در نخستین حرکت ۲۰۵ کیلوگرم را مهار کرد و در دومین حرکت ۲۱۰ کیلوگرم را زد. او در سومین حرکت برای زدن وزنه ۲۱۵ کیلوگرم بر روی تخته آمد، آن را بالای سر برد و رکورد جهان و المپیک را شکست. سلیمی در آخرین حرکت برای مهار ۲۱۶ کیلوگرم آمد و با ثبت آن رکورد جهان را در عرض چند دقیقه از دست لاشا تالاخادزه در آورد و دوباره به نام خود ثبت کرد. او همچنین رکورد یک ضرب المپیک را که در اختیار رضازاده بود چهار کیلوگرم ارتقا داد. سلیمی کار خود را باید در دوضرب با مهار ۲۴۵ کیلوگرم آغاز می‌کرد. او با وجود اینکه وزنه را بالای سر برد اما دو چراغ قرمز دریافت کرد.

برای دومین مرتبه دوباره پشت وزنه ۲۴۵ کیلوگرم قرار گرفت که این مرتبه سه چراغ سفید دریافت کرد اما در یک اتفاق عجیب و تاریخی، مورد موافقت ژوری قرار نگرفت. نماینده ایران در سومین تلاش خود بازهم برای زدن وزنه ۲۴۵ کیلوگرم روی تخته آمد اما آن را انداخت و از جدول مسابقات حذف شد. مسوولان تیم ایران و همچنین تما‌شاگران به شدت به تصمیم هیات ژوری اعتراض کردند اما بی‌فایده بود. در پایان رقابت‎های سنگین‌وزن وزنه‎برداری بازی‎های المپیک، لاشا تالاخادزه با ثبت رکورد ۲۵۸ کیلوگرم در حرکت دوضرب و مجموع ۴۷۳کیلوگرم به مدال طلای این دسته رسید. همچنین مدال نقره این دسته به گور میناسیان از ارمنستان تعلق یافت. او در حرکت دوضرب ۲۴۱ کیلوگرم را بالای سر برد و در مجموع با ثبت رکورد ۴۵۱ کیلوگرم به نایب‌قهرمانی رسید. ایراکلی تورمانیدزه دیگر نماینده گرجستان در این دسته با مجموع ۴۴۸ کیلوگرم سوم شد و به مدال برنز رسید. به این ترتیب با اتفاقی که رخ داد، حداقل یک مدال نقره از کف بهداد سلیمی و کاروان ایران رفت.

سر من را بریدند

بهداد سلیمی که با بغضش باعث اندوه میلیون‌ها ایرانی شده بود، در محل مخصوص مصاحبه سالن وزنه‌برداری تنها به گفتن یک جمله بسنده کرد: «ورزش خیلی کثیف شده و با این وضعیت نمی‌دانم بتوانم ادامه بدهم یا نه.» او اما ساعتی بعد در جمع خبرنگاران کمی مفصل‌تر حرف زد: «همه دیدند که به‌راحتی حقم را خوردند. هرچه اعتراض کردیم می‎گفتند حق با شما است. حتی آیان، رئیس فدراسیون جهانی می‎گفت حق با توست اما کاری از دست من برنمی‎آید. چرا رئیس فدراسیون جهانی باید این حرف را بزند؟ چرا باید به این راحتی حقم را بخورند؟ تمام این‎ها به‌خاطر آقای جلود (عضو عراقی هیات ژوری) و همسرش که در ژوری نشسته بودند، است. من لقب جلاد را به آنها می‎دهم. به‌خاطر دشمنی با مرادی نخواستند من مدال بگیرم. وزنه‎ای زدم که هیچ مشکلی نداشت اما به‌راحتی آن را خطا گرفتند. دیگر روحیه‎ای نداشتم که وزنه سوم را بزنم. جانی برایم باقی‌نمانده بود. خیلی آماده بودم خیلی تمرین کردم. رکورد یک‌ضرب جهان را شکستم. احتمالا مشکل‌شان با سه‌طلا شدن ایران بود.» همچنین مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری هم در این مورد گفت: «مدام اعتراض کردم اما می‌گویند کاری نمی‌شود انجام داد چون ژوری تصمیم گرفته ولی تصمیم هیات ژوری ظلمی بود که در تاریخ ثبت می‌شود.» مساله داوری این مسابقات دیروز بازتاب‌های قابل‌توجهی در رسانه‌های بین‌المللی داشت. همچنین خبرگزاری تسنیم از قول مرادی نوشت بهداد سلیمی به اندازه مردان طلایی این تیم یعنی رستمی و سهراب مرادی پاداش دریافت خواهد کرد.