گروه ورزش: درست از زمان قرعه‏کشی مسابقات لیگ شانزدهم، خیلی‏ها منتظر رویارویی جذاب پرسپولیس و تراکتورسازی در هفته پنجم بودند؛ یک بازی بزرگ که می‏توانست پیش‏درآمدی استثنایی برای دربی تهران باشد. به ویژه بعد از پایان فصل یارگیری و استارت خوردن بازی‏ها، این هیجان به اوج رسید؛ چرا که همه دیدند پرسپولیس و تراکتورسازی دو تیم پرستاره و کاملا آماده هستند که احتمال می‏رود دو نامزد اصلی کسب عنوان قهرمانی باشند. در این شرایط روشن است که نبرد مستقیم این دو تیم تا چه اندازه می‏تواند جذاب و کلیدی باشد. با وجود این اما، هیچ چیز آن‌طور که حدس زده می‏شد، پیش نرفت. بازی رفت باید به میزبانی تراکتورسازی برگزار شود و این نقطه آغاز مشکلات است.

مسوولان ورزشی تبریز و مدیران ورزشگاه یادگار امام این شهر، درست پیش از آغاز مسابقات لیگ شانزدهم تصمیم به تعویض چمن گرفتند و قرار شد یک کار اساسی و ماندگار در این زمینه صورت بگیرد. از همان زمان این نگرانی به وجود آمد که ورزشگاه تا موعد شروع بازی‏های فصل جدید به مرز آمادگی نرسد، اما دغدغه هواداران جدی گرفته نشد. ابتدا قرار بود زمین یادگار برای دربی هفته چهارم تبریز بین تراکتورسازی و ماشین‏سازی آماده شود، اما نه‏تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه حالا در مورد اتمام پروژه در طول تعطیلات یک ماهه لیگ برتر هم تردیدهای زیادی به وجود آمده است. بلافاصله بعد از پایان این تعطیلات، قرار است در روز ۲۰شهریور پرسپولیس و تراکتورسازی در تبریز به مصاف هم بروند، اما مسوولان مختلف درگیر با این پرونده در مصاحبه‏های‏شان مدعی شده‏اند هنوز کارهای ناتمام زیادی در ورزشگاه باقی مانده؛ زیرسازی‏ها کامل نشده و رول‏های چمن هم به ایران نرسیده است. این یعنی بازی بزرگ پرسپولیس و تراکتورسازی که انتظار می‏رفت در حضور ده‏ها هزار هوادار برگزار شود، فعلا روی هوا است!

بازی در خارج از تبریز؟

در روزهای گذشته خبرهایی در مورد درخواست پرسپولیس از سازمان لیگ برای لغو بازی با تراکتورسازی در رسانه‏ها منتشر شده است. بهانه پرسپولیسی‏ها هم غیر از آماده نبودن زمین، این است که آنها ۶ ملی‏پوش دارند. تیم ملی روز ۱۶شهریور در چین باید به مصاف این کشور برود و انتظار می‏رود شاگردان کی‏روش روز ۱۸شهریور در تهران باشند. بنابراین حضور این بازیکنان در مسابقه دو روز بعد در تبریز، با خستگی و ناآمادگی توام خواهد بود. با وجود این سازمان لیگ فعلا به درخواست سرخ‏ها اعتنا نکرده؛ چه اینکه این بازی قرار است پیش از دربی پایتخت برگزار شود و طبیعتا استقلال تهران هم در رابطه با هرنوع تصمیم‏گیری، ذی‌نفع خواهد بود. با این حال اما جدی شدن مساله عدم آمادگی زمین مسابقه، می‏تواند به جای «زمان»، حداقل «مکان» برگزاری بازی را تغییر بدهد. این موضوعی بود که دیروز بهروان، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ هم به آن اشاره کرد: «از مسوولان ورزش استان آذربایجان شرقی تشکر می‏کنم که پیگیر آماده شدن ورزشگاه یادگار امام هستند اما واقعیت این است که روند کار برای آماده‏سازی ورزشگاه راضی‏کننده به نظر نمی‏رسد. سازمان لیگ نمی‏تواند برنامه مسابقات خود را به تعویق بیندازد.

اگر ورزشگاه یادگار امام تا زمان دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی آماده نشود مجبوریم این بازی را در ورزشگاهی دیگر در تبریز برگزار کنیم. امیدوارم مسوولان استانی برای برگزاری این مسابقه در تبریز همکاری لازم را داشته باشند زیرا در غیر این صورت مجبوریم بازی را در خارج از استان برگزار کنیم. حیف است که این مسابقه در خارج از تبریز برگزار شود و مردم خوب تبریز از برگزاری این مسابقه محروم شوند.» اگر ورزشگاه یادگار تا آن زمان آماده نشود، احتمالا مسوولان تراکتورسازی مصر خواهند بود که در یکی از دیگر ورزشگاه‏های تبریز از پرسپولیس میزبانی کنند؛ هرچند بعید است به دلیل حساسیت بالای بازی، شورای تامین مجوز چنین مساله‏ای را صادر کند. دیروز اما مصاحبه ششگلانی، رئیس هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی هم در نوع خودش جالب بود؛ جایی که او در گفت‌وگو با سایت کاپ، اصرار داشت بازی دو تیم می‏تواند در ورزشگاه کوچک اختصاصی تراکتورسازی برگزار شود: «طبق قرارداد این استادیوم در تاریخ ۶شهریور آماده می‏شود و از آن تاریخ چمن پهن می‏شود. چمن به ۲۵ روز استراحت نیاز دارد اما ما می‏خواهیم از این زمین در تاریخ ۲۰شهریور استفاده کنیم و مشکلی هم پیش نخواهد آمد. مگر اینکه اتفاق عجیب و غریبی رخ دهد. در آن صورت پیشنهاد برگزاری این بازی را در ورزشگاه اختصاصی تراکتور خواهیم داد. بازی ماشین‏سازی و تراکتور به مراتب تنش‏زاتر بود اما دیدید که هیچ اتفاقی نیفتاد. سطح بازی با پرسپولیس از بازی با ماشین‏سازی پایین‏تر است.»

سرمایه‏ای که تلف می‏شود

در شرایط فعلی این احتمال به صورت جدی وجود دارد که بازی پرسپولیس و تراکتورسازی، خارج از ورزشگاه یادگار امام یا حتی بیرون از شهر تبریز برگزار شود. در این صورت باید افسوس خورد به حال سیستم مدیریتی نامناسبی که نه‏تنها طرحی برای افزایش پوئن‏ها و پتانسیل‏های فوتبال ایران ندارد، بلکه ظرفیت‏های بالقوه موجود را هم حذف می‏کند. حضور گسترده هواداران تراکتورسازی در ورزشگاه، به ویژه برای تماشای مسابقه مهم با تیم سرزنده پرسپولیس، یک نعمت بزرگ برای فوتبال ماست که حداقل در این فصل، در معرض از دست دادنش قرار گرفته‏ایم. آیا واقعا نمی‏شود عملیات ترمیم و تعویض چمن ورزشگاه را طوری برنامه‏ریزی کرد که این همه خسران به دنبال نیاورد؟ البته از این اتفاقات در فوتبال ایران فراوان رخ می‏دهد. هنوز فراموش نکرده‏ایم تیم پرانرژی گهر دورود در تنها فصل حضورش در لیگ برتر ناچار شد نصف سال را در استان‏های دیگر به میدان برود، چون استادیومش استانداردهای لازم را نداشت! حیف از این همه شور و اشتیاقی که تباه می‏شود.