وعده سورپرایز

آخرین بازی تیم‏های ملی والیبال ایران و روسیه در مرحله گروهی بازی‏های المپیک ۲۰۱۶ ریو در حالی از ساعت ۲۲:۳۰ در سالن ماراکانازینیو آغاز شد که صعود هر دو تیم به مرحله یک‌چهارم نهایی قطعی شده بود. تلاش بازیکنان هر دو تیم برای کسب آخرین پیروزی و در واقع چهارم نشدن در گروه بود که در نهایت تیم کشورمان این بازی را با نتیجه ۳ بر صفر باخت. تیم چهارم گروه B در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف ایتالیا خواهد رفت که همه بازی‏های خود را برده است. لوزانو برای شروع این بازی از ترکیب متفاوت سعید معروف، ‏ امیر غفور، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجان‏پور، عادل غلامی، محمد موسوی و مهدی مرندی (لیبرو) استفاده کرد. بازیکنان ایران عملکرد بسیار خوبی در دفاع روی تور مقابل تیمی داشتند که در دفاع، صاحب سبک است اما در حمله به اندازه روسیه، موثر نبودند.ما ست اول را ۲۵ بر ۲۳ باختیم. تیم ایران در پایان ست نخست، ۱۶ امتیاز از اسپک، ۴ امتیاز از دفاع و ۳ امتیاز از اشتباهات حریف به دست آورد. بازیکنان روسیه هم ۱۸ امتیاز از حمله، ۲ امتیاز سرویس و ۵ امتیاز از اشتباهات ایران به دست آوردند.

اشتباهات بازیکنان ایران در ست دوم و افت روحی محسوس آنها باعث شد تا تدابیر لوزانو هم نتواند جلوی شکست آنها را بگیرد. تیم ایران در ست دوم ۲۵ بر ۱۶ شکست خورد. لوزانو سعید معروف را بیرون کشید تا ایران بدون کاپیتانش هم آزموده شود. تدبیری که بازهم افاقه نکرد. بازی در ست سوم با برتری بازیکنان ایران شروع شد اما سرویس‏های خوب روس‏ها و حملات موثرتر آنها، ‏ بازی را به تساوی کشاند. مهدی مهدوی، پاسور ثابت ایران در ست سوم بود. بازیکنان ایران تلاش خود را کردند ولی تلاش آنها به اندازه انگیزه روس‏ها نبود. تیم ملی ایران در ست سوم هم با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ شکست خورد. تیم ایران در پایان بازی، ۳۷ امتیاز از اسپک، ۷ امتیاز از دفاع، ‏یک امتیاز سرویس و ۱۴ امتیاز از اشتباهات حریف به دست آورد. بازیکنان روسیه هم ۴۰ امتیاز از حمله، ۱۰ امتیاز از دفاع، ۵ پوئن سرویس و ۲۰ امتیاز از اشتباهات ایران به دست آوردند. مجتبی میرزاجان‏‏پور، دریافت‌کننده تیم ایران در این بازی ۱۵ امتیاز (۱۳ اسپک، یک دفاع و یک امتیاز سرویس) برای تیم کشورمان کسب کرد. برای روسیه هم ماکسیم میخایلوف ۱۸ امتیاز به‏‌دست آورد. با این باخت ایران درگروهش چهارم شد تا با تیم اول گروه دیگر یعنی ایتالیا برخورد کند.

ایران سورپرایزخواهد داشت

رائول لوزانو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران پس از شکست ۳ بر صفر برابر روسیه به پراشتباه بودن تیمش اعتراف می‌کند:« در هر سه ست با اشتباهات زیادی بازی را شروع کردیم و این موضوع کار را برای‏مان سخت کرد. در وقت‏های استراحت ست اول و سوم تاکید کردیم که اشتباهات‏مان زیاد است و باید کم کنیم. با دفاع روی تور و توپ‏گیری عقب زمین تا حدودی نتیجه را جبران کردیم، اما این امر در ابتدای کار باعث می‏شد کار سخت شده و فشار زیاد شود.» سرمربی تیم ملی والیبال ایران ازاحتمال سورپرایز هواداران والیبال دربازی حذفی مقابل ایتالیای قدرتمند می‌گوید:« قبل از هر چیزی باید بدانیم که ایتالیا بسیار قدرتمند است؛ آنها تیم بسیار خوبی هستند که تجربه بالایی هم دارند. اگر بتوانیم با ۱۰۰درصد توان بازی کنیم و ایتالیا را تحت فشار قرار دهیم امکان دارد که بتوانیم سورپرایز داشته باشیم. امیدوارم که مصاف ایران و ایتالیا بازی سال برای والیبال ایران باشد. باید بازیکنان را آماده کنیم.» عادل غلامی ستاره تیم ایران هم تقریبا همین حرف‌ها را تکرار می‌کند: «خیلی بد بازی کردیم و نتیجه را هم راحت واگذار کردیم؛ حرفی برای گفتن ندارم. از ابتدا بد شروع کردیم و پایان خوشی نداشتیم. امیدوارم در مرحله حذفی بتوانیم بازی بهتری از خود به نمایش بگذاریم. در مرحله بعد باید با ایتالیا بازی کنیم و امیدوارم بتوانیم آن تیم را شکست داده و شگفتی‏ساز شویم. نمی‌توان گفت که چون خیال‏مان از صعود راحت بود مقابل روسیه بد بازی کردیم. اگر می‏بردیم دوم یا سوم می‏شدیم و کارمان در مرحله بعدی راحت‏تر می‏شد، اما این‌گونه نشد.»

امشب ایران-ایتالیا

قرعه‏کشی مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات والیبال بازی‏های المپیک ۲۰۱۶ ریو برگزار شد و تیم‏های دوم و سوم دو گروه حریفان خود را شناختند. بر اساس برنامه اعلام شده از سوی ستاد برگزاری مسابقات، تیم‏های اول دو گروه مرحله مقدماتی، در مرحله یک‌چهارم نهایی با تیم‏های چهارم گروه مقابل روبه‏رو می‏شوند، اما برنامه مسابقات تیم‏های دوم و سوم دو گروه براساس قرعه‏کشی مشخص شد. به این ترتیب ایران به‏عنوان تیم چهارم گروه B در این مرحله با ایتالیا بازی می‏کند و آرژانتین که در رده نخست گروه B ایستاد، در مرحله بعد با برزیل روبه‏رو می‏شود. بر اساس قرعه‏کشی که در پایان مرحله مقدماتی این رقابت‌ها برگزار شد، کانادا تیم دوم گروه A با روسیه و لهستان تیم دوم گروه B با آمریکا مسابقه می‏دهند. مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات والیبال مردان بازی‏های المپیک چهارشنبه ۲۷ مرداد و بامداد پنج‌شنبه ۲۸ مرداد برگزار می‏شود.

برنامه مسابقات این مرحله به وقت تهران به شرح زیر است:

چهارشنبه - 27 مرداد

ساعت ۱۷:۳۰؛ روسیه - کانادا

ساعت ۲۱:۳۰؛ آمریکا - لهستان

پنج‌شنبه - 28 مرداد

ساعت ۱:۳۰؛ ایران - ایتالیا

ساعت ۵:۴۵؛ برزیل - آرژانتین

تیم ملی ایران در صورت پیروزی مقابل ایتالیا، دراین بزنگاه تاریخی می‌تواند بزرگ‌ترین افتخار تاریخ خود را تجربه کند و در جمع چهار تیم برتر دنیا قرار گیرد. درصورت تحقق این رویا آنها باید در مرحله نیمه نهایی با برنده مسابقه تیم‏های آمریکا و لهستان روبه‏رو شوند. در برنامه اولیه زمان دیدار ایران - ایتالیا در مرحله یک‌چهارم نهایی المپیک ساعت ۱۷:۳۰ روز چهارشنبه اعلام شده بود که با برنامه جدید این دیدار ساعت ۱:۳۰ بامداد پنج‌شنبه برگزار خواهد شد.