سرنوشت حجازی در انتظار منصوریان؟

گروه ورزش: استقلال لیگ شانزدهم را خیلی پایین‌تر از حد انتظار آغاز کرد. دو امتیاز از چهار بازی، بدترین شروع نیم‌قرن گذشته آبی‌ها در مسابقات سراسری است. مسلما حتی بدبین‌ترین هوادار این تیم هم تصور نمی‌کرد استقلال با توجه به قرعه نسبتا آسانش، چنین استارت ناامیدکننده‌ای داشته باشد. به‌خصوص که این تیم توانسته بود ستارگان گرانقیمت پرشماری را با سروصدای فراوان به استخدام در بیاورد. حالا نتایج ناامیدکننده استقلال، شایعات زیادی را در مورد آینده علیرضا منصوریان به وجود آورده است. تعطیلی یک ماهه لیگ، اگرچه ممکن است از نظر فنی به منصوریان کمک کند و فرصتی بدهد تا او تیمش را بسازد، اما از نظر مدیریتی، به همان اندازه برای اتخاذ تصمیمات مهم، خطرناک است. مدیران باشگاه حالا فرصت مناسب و مغتنمی دارند تا فرضیه‌های احتمالی‌شان برای اعمال تغییر در کادرفنی استقلال را محک بزنند؛ آنچه این روزها شایعات زیادی هم پیرامونش به گوش می‌رسد.

شائبه کودتا

از ابتدای فصل جدید، اظهارنظرهای زیادی از مدیران سابق استقلال علیه مسوولان فعلی این باشگاه شنیده شده که بسیار هم حساسیت‌برانگیز بوده است. فضا طوری شده که انگار گروه مدیران قبلی، به هیچ‌وجه عملکرد نفرات فعلی را قبول ندارند و در کمین فرصتی برای انتقاد و انتقام هستند. در همین راستا اخیرا اتفاقی رخ داد که التهاب را به اوج رساند. موضوع به برگزاری یک جلسه مشترک بین تنی چند از مدیران پیشین استقلال مربوط می‌شد؛ جایی که افرادی مثل فتح‌الله‌زاده، قریب، نظری جویباری و کاظم اولیایی دور هم جمع شدند و به گفت‌وگو پرداختند. این مساله در کنار ملاقات ناگهانی فتح‌الله‌زاده با جهانیان، رئیس هیات‌مدیره کنونی استقلال باعث شد تا حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شود و عده‌ای شائبه «کودتا» را وسط بکشند. به ویژه که کمی بعدتر، توفیقی که از اعضای موثر هیات‌مدیره محسوب می‌شود کامنتی در فضای مجازی منتشر کرد و به هواداران هشدار داد مراقب باشند منصوریان به سرنوشت حجازی دچار نشود. پیرو این اتفاقات، کاظم اولیایی در مصاحبه‌ای مدعی شد برگزاری جلسه بین مدیران پیشین استقلال به معنای «اپوزیسیون» بودن آنها نیست، اما در عین حال خطر منصوریان را تهدید می‌کند و ممکن است یک چهره محبوب بین هواداران، جای این مربی را بگیرد!

هشدار جدی

یک نکته مهم و کلیدی در این داستان آن است که سرپرست جدید باشگاه استقلال هنوز حمایت قاطعانه‌ای از منصوریان انجام نداده است. بعد از ناکامی تکراری در هفته چهارم، رضا افتخاری خیلی کلی و گذرا گفت به منصوریان اعتماد دارد، اما در عین حال یادآوری کرد مدیریت باشگاه به گزینه تقویت کادرفنی فکر می‌کند. تجربه تاریخی نشان داده مساله افزوده شدن یک دستیار یا مدیرفنی به تیم، زمانی مطرح می‌شود و اتفاق می‌افتد که اطمینان هیات‌مدیره به سرمربی تا حدود زیادی از بین رفته باشد. این روزها می‌گویند ممکن است یکی مثل مجید صالح کنار دست منصوریان قرار بگیرد، هرچند طبیعی است که سرمربی آبی‌ها از این مساله استقبال نکند و کادری را که خودش آورده، برای نجات استقلال کافی بداند.

مساله عدم پشتیبانی قاطعانه افتخاری از منصوریان، نکته‌ای بود که دیروز لابه‌لای مصاحبه فتح‌الله‌زاده با خبرگزاری فارس هم به چشم می‌خورد: «من اول فصل در مصاحبه‌ام به منصوریان توصیه کردم که اگر قرار است از تو حمایت شود به استقلال بیا وگرنه می‌سوزی! همین حالا هم به دوستانم در هیات‌مدیره باشگاه استقلال و آقای افتخاری که از دوستان صمیمی‌ام است توصیه می‌کنم نه با لحن تهدید بلکه با حمایت و فرصت منصوریان را به جلو هدایت کنند تا او نتیجه بگیرد. قبل از فصل در یک مصاحبه مفصل خطاب به محمود گودرزی اشاره کردم که شیطنت‌هایی در استقلال وجود دارد که از زمان قلعه‌نویی آغاز شد و بعد به مظلومی سرایت کرده و امروز هم حول و حوش منصوریان می‌چرخد. این شیطنت‌ها ناشی از ناپختگی است و عده‌ای که هنوز تجربه کافی برای حضور در استقلال را ندارند در حال لطمه زدن به این باشگاه و تیم هستند. به نظر من عقلای قوم باید دست به دست هم بدهند تا استقلال از دست افکار مریض نجات پیدا کند. ما بازیکنان زیادی داریم که می‌توانند مربی استقلال در سال‌های آینده شوند ولی آنها هنوز فرصت دارند.»