گروه ورزش: لیگ شانزدهم با یک جنجال بزرگ در حوزه مسائل مالی و اقتصادی آغاز شد؛ جنگ بر سر سامانه‌های پیامکی هواداران فوتبال! موضوع ساده است. سال گذشته ابتدا پرسپولیس، بعد استقلال و سرانجام تراکتورسازی به‌عنوان پرهوادارترین باشگاه‌های کشور با یک سامانه پیامکی شروع به کار کردند. این سامانه با شماره «۳۰۹۰»، کارش این بود که اعلام موجودیت هواداران این سه تیم را با سه عدد مختلف دریافت کند. هر هواداری که به پشتیبانی از تیمش در این سامانه ثبت نام می‌کرد، می‌پذیرفت که ماهانه ۶ هزار تومان از حسابش کسر شود. در نهایت هم مبلغ مزبور بین باشگاه‌ها، سامانه مورد نظر و البته شرکت مخابرات تقسیم می‌شد.

در روزهایی که وضعیت اقتصادی کشور چندان تعریفی ندارد و شرکت‌های زیادی برای حمایت مالی از باشگاه‌های فوتبال و سرمایه‌گذاری در ورزش پا پیش نمی‌گذارند، این سامانه موفق شد سروسامانی به وضعیت محبوب‌ترین تیم‌های ایران بدهد. از قرار معلوم سرخابی‌های تهرانی و نیز تراکتورسازی در طول فصل گذشته عایدی خوبی از این حامی مالی داشته‌اند و اصلا به اتکای همین درآمد بود که توانستند حضور نسبتا پرقدرتی در فصل نقل‌وانتقالات داشته باشند. از شروع فصل جدید اما داستان عوض شد. در شرایطی که چشم و گوش هواداران به دیدن و شنیدن اسم سامانه «۳۰۹۰» عادت کرده بود، ناگهان نام سامانه جدید «۳۰۴۰» بر سر زبان‌ها افتاد. این سامانه، به تازگی تحت قرارداد سازمان لیگ قرار گرفته و قرار است با کاربری شبیه سامانه قبلی، درآمدهای جمع شده را بین همه تیم‌ها و خود سازمان لیگ تقسیم کند! همزمان با آغاز مسابقات لیگ شانزدهم، نام این سامانه در تلویزیون و نیز ورزشگاه‌های محل بازی همه تیم‌ها به نمایش درآمد و تبلیغ شد؛ آنچه خشم مدیران سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی را به دنبال آورد. آنها عقیده دارند این سیستم جدید و مجهول به اقتصاد باشگاه‌های پرهوادار لطمه می‌زند.

از قول طاهری نقل کرده‌اند که چنین پروژه‌ای، حکم زمین زدن پرسپولیس را دارد و او با همه وجود مقابل این اتفاق ایستادگی خواهد کرد. طاهری می‌گوید سازمان لیگ اصلا موجودیت مستقلی ندارد که قرار باشد برای حمایت از آن، سامانه پیامکی پدید بیاید. به عبارت دیگر این سامانه باید به‌عنوان سامانه حامی باشگاه‌های طرف قرارداد سازمان لیگ تبلیغ شود تا به کار «۳۰۹۰» و درآمدزایی پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی لطمه وارد نکند. نقطه اوج این بحران هم تبلیغ شدن سامانه «۳۰۴۰» در مسابقاتی است که به میزبانی این سه تیم برگزار می‌شود. یعنی در شرایطی که پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی در زمین خودشان بازی می‌کنند و باید از تمام امتیازات میزبانی برخوردار باشند، سامانه جدیدی در اطراف زمین تبلیغ می‌شود که مستقیما منافع مالی آنها را به خطر می‌اندازد! بعد از مسابقات سه هفته اول، باشگاه پرسپولیس در این مورد به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تذکر داد، اما این اعتراض‌ها راه به جایی نبرد. در نهایت اما کاسه صبر مدیران این باشگاه لبریز شد تا آنها در بازی اخیر با صبای قم، تابلوهای مربوط به تبلیغات محیطی استادیوم آزادی را بپوشانند و تابلوهای سامانه خودشان را تبلیغ کنند.

احتمال تعطیلی لیگ

بعد از کاری که پرسپولیسی‌ها در بازی با صبا انجام دادند، مباحث زیادی در مورد قانونی بودن یا نبودن این اقدام مطرح شد؛ تا جایی که طی روزهای اخیر زمزمه‌هایی در مورد احتمال اخراج سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی از لیگ برتر(!) منتشر شده است. در یک واکنش تند رسمی، سرپرست سازمان لیگ گفته است که مسابقات پرسپولیس با صبا و تراکتورسازی با ماشین‌سازی، می‌توانست لغو شود. علی کاظمی به خبرگزاری فارس گفته: «متاسفانه مدیران باشگاه‌های پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز بدون هماهنگی با این سازمان و اخذ مجوز رسمی اقدام به تبلیغ سامانه هواداری خود کرده‌اند و با ایجاد محدودیت در مسیر تعهدات این سازمان با بهره‌برداری از فضای تبلیغاتی زمین مسابقه در هفته چهارم لیگ برتر موجب وارد شدن ضرر و زیان به این مجموعه شده‌اند. سازمان لیگ می‌توانست تا رفع محدودیت ایجاد شده اجازه برگزاری بازی این دو تیم را ندهد، اما به دلیل رعایت مسائل ایمنی و امنیتی، تنش‌زدایی و احترام به تماشاگران حاضر در ورزشگاه این کار به مصلحت نبود و ترجیح داده شد با مشورت مقامات مسوول تصمیم بهتر و منصفانه‌تر گرفته شود.» به این ترتیب روشن می‌شود که جنگ ادامه دارد و بعد از تعطیلات باید منتظر اتفاقات جنجالی و بزرگی بود.

حق با کیست؟

پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی حق دارند به‌عنوان پرهوادارترین باشگاه‌های کشور، از مزیت محبوبیت استفاده کنند و درآمد داشته باشند؛ به خصوص که مسیر کسب درآمد از حق‌پخش تلویزیونی هم مسدود است. در عین حال اما سازمان لیگ هم حق تبلیغات محیطی را برای خودش محفوظ می‌داند و مانعی نمی‌بیند که حتی خدماتی را تبلیغ کند که به اقتصاد بزرگ‌ترین باشگاه‌های کشور لطمه بزند و آنها را فدای سود بردن تیم‌های کوچک و کم‌هوادار کند. باید دید با بازگشایی لیگ، بالاخره قدرت کدام طرف به طرف دیگر می‌چربد؟